Annons

Jaktstart på nya Gaseller – det här blir nytt för i år

Det är snart dags för en ny upplaga av den populära tillväxttävlingen Di Gasell, coronapandemin till trots.

För tjugoförsta året i följd går Dagens industri i höst på jakt efter Sveriges snabbast växande företag som samtidigt är lönsamma.

Och i år blir Gasellturnén digital.

Gaselljägare. Di:s chefredaktör Peter Fellman med årets Gasellteam. Från vänster: Isabella Nylander, Jonas Fagerström, Gasellredaktör Caroline Åkerlund och Frida Westergård. Även Caroline Kiepels, som saknas på bilden, ingår i årets Gasellteam.
Gaselljägare. Di:s chefredaktör Peter Fellman med årets Gasellteam. Från vänster: Isabella Nylander, Jonas Fagerström, Gasellredaktör Caroline Åkerlund och Frida Westergård. Även Caroline Kiepels, som saknas på bilden, ingår i årets Gasellteam.Foto:Joey Abrait
Rebecka Forsman, projektledare för Di Gasell i Gasellstudion.
Rebecka Forsman, projektledare för Di Gasell i Gasellstudion.Foto:Jesper Frisk

Efter ett bejublat 20-årsjubileum förra året med Di Gasell, inleds tävlingens tredje årtionde under de märkligaste omständigheterna i Gasellundersökningens historia. I en Di-undersökning i våras uppgav fyra av fem av fjolårets Gasellföretagare att man är påverkade av coronakrisen, men statistik visar också att Gaseller brukar klarar kriser bättre än jämförbara bolag. 

”Coronaviruset har slagit hårt mot både Sveriges och den globala ekonomin och företagarnas affärsmannaskap har satts på hårt prov. Redan under finanskrisen som var mer begränsad kunde vi se att snabbväxande Gasellföretag klarade sig i snitt bättre än andra bolag. Det ska bli oerhört spännande att se om så är fallet även nu”, säger Dagens industris chefredaktör Peter Fellman.

Av Sveriges omkring en halv miljon aktiebolag var det i fjol 1.250 bolag som klarade Gasellkraven. Tillsammans skapade de 25.000 nya jobb i sina företag. Under Gasellundersökningens första tjugo år har 40 procent av de nya jobben i den privata sektorn skapats i Gasellföretag, totalt närmare 300.000 jobb.

”Det är de här snabbväxande företagen som skapar de nya jobben i svensk ekonomi. Och med en stigande arbetslöshet i coronavirusets spår känner vi därför i år att det är extra viktigt för oss som en rikstäckande tidning att tillsammans med våra partners uppmärksamma snabbväxande små- och medelstora företag i hela landet”, säger Peter Fellman.

I årets Gaselltävling är undersökningsperioden 2016 till 2019. Och för att ett företag ska kunna kvalificera sig till Gaselltävlingen ska omsättningen ha dubblats under den aktuella fyraårsperioden och dessutom ökat varje år. Tillväxten ska också ha skett utan större förvärv eller fusioner. 

Dessutom ska företaget ha minst en anställd första året och minst tio anställda sista året i undersökningsperioden. Även lönsamhet och sunda finanser är viktiga faktorer för att kunna bli ett Gasellföretag. 

Nytt för i år är att Gasellturnéns regionala prisutdelningar – Gasellfesterna – runt om i landet blir digitala evenemang med start den 15 oktober. Först ut att hyllas är länsvinnarna i Västernorrland, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten. Följt av ytterligare fem digitala evenemang under hösten som avslutas den 8 december med korandet av Årets Supergasell. Eventen är kostnadsfria och alla som är intresserade av entreprenörskap och tillväxt är välkomna att delta. 

”De mycket begränsade möjligheterna till att kunna träffas fysiskt stoppar oss inte ifrån att hylla tillväxtföretagen utan vi hittar nya digitala lösningar som sannolikt når ut till ännu fler. Nu mer än någonsin vill vi lyfta fram och uppmärksamma de snabbväxande företagen och framför allt hylla årets Gasellvinnare”, säger Rebecka Forsman Fresk, koncept- innehållsansvarig för Di Gasell.

På de digitala eventen kommer vinnarna i varje län att presenteras. Bland gästerna finns också inspirerande entreprenörer, samarbetspartners och experter. Eventen kommer att livestreamas från 13.00 på respektive eventdatum. Redan under våren ställde Di Gasell om den planerade fysiska Gasellfrukostturnén och arrangerade digitala evenemang med stor framgång.

”Nu ser vi verkligen fram emot en spännande digital höst, även om vi självklart önskar att vi hade kunnat arrangera vår traditionella galaturné. Men genom en digital turné ser vi en möjlighet att nå ut ännu bredare när vi hyllar årets alla Gaseller. Deltagarna kommer att kunna ta del av fantastiska tillväxterfarenheter och nätverka med varandra i den digitala världen”, säger hon.

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?