Jakt- och fiskemässa växer så det knakar

Jakt, fiske och hund.

Den gyllene kombinationen samlar under helgen deltagare från hela landet till Swedish Game Fair, mässan som i år är större än någonsin.

Foto:Evelina Carborn

I strålande sol anlände busslaster med jägare, fiskare och hundägare till Tullgarns slott utanför Södertälje under fredagen för årets upplaga av Swedish Game Fair. Mässan lockar hela jakt- och fiskebranschen och varvar utställning med olika tävlingar.

”Jag vill stimulera fram mer företagsamhet inom den här branschen. Det går att göra mycket business kring det här”, sa landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som var på plats under fredagen för att inviga mässan.

Han ser Swedish Game Fair som en viktig plattform där människor med gemensamma intressen med anknytning till naturen kan träffas och utbyta erfarenheter. I förlängningen är förhoppningen att sådana möten kan stötta näringslivet på landsbygden, speciellt inom naturturismen.

Och branschen är snabbt växande. Varje år ägnar sig 1,4 miljoner svenskar åt fiske i hav, sjöar och vattendrag och antalet hundägare ökar i snabb takt. Swedish Game Fair har i sin tur ökat besöksantalet med 30 procent det senaste året och lockar deltagare i olika åldrar.

Politikerna har också fått upp ögonen för branschen och vid fredagens invigning var förutom Sven-Erik Bucht även Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på plats för att intervjuas om Moderaternas syn på frågor som rör jägare.

På programmet stod även bland annat grythundsuppvisning, tävlingar i skott och apport samt uppvisningar i jaktlydnad.

Även för fiskeentusiasterna fanns mycket att kroka upp sig på. Under lördagen anordnas exempelvis en fisketävling där deltagarna tävlar om en vinstpott på 100 000 kronor, prispengarna går till den som fångar den längsta fisken.

Och det är på fiskefronten som utställningen har växt extra mycket.

”För 15 år sedan fanns det inga specialfiskebåtar i Sverige, i princip alls. Men i USA har det funnits sedan 60–70-talet. Vi var bara för traditionella och sega på det här med att utveckla sportfisket. Nu finns det ett tjugofemtal rena sportfiskebåtsmärken”, säger Pär Lindberg, försäljningschef på Abu Garcia som visar runt bland de nya märkena.

Ekolod och elmotorer i fören som kan styras med fjärrkontroll är bara några av de tekniska hjälpmedlen som har kommit fram på senare år.

”Många fiskare är lite prylgalna”, förklarar Pär Lindberg.

Sedan 2002 har Swedish Game Fair anordnats vartannat år, men kommer nu att bli en årlig tillställning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?