ANNONS:
Till Di.se

Jakt- och fiskemässa växer så det knakar

Jakt, fiske och hund.

Den gyllene kombinationen samlar under helgen deltagare från hela landet till Swedish Game Fair, mässan som i år är större än någonsin.

I strålande sol anlände busslaster med jägare, fiskare och hundägare till Tullgarns slott utanför Södertälje under fredagen för årets upplaga av Swedish Game Fair. Mässan lockar hela jakt- och fiskebranschen och varvar utställning med olika tävlingar.

”Jag vill stimulera fram mer företagsamhet inom den här branschen. Det går att göra mycket business kring det här”, sa landsbygdsminister Sven-Erik Bucht som var på plats under fredagen för att inviga mässan.

Han ser Swedish Game Fair som en viktig plattform där människor med gemensamma intressen med anknytning till naturen kan träffas och utbyta erfarenheter. I förlängningen är förhoppningen att sådana möten kan stötta näringslivet på landsbygden, speciellt inom naturturismen.

Och branschen är snabbt växande. Varje år ägnar sig 1,4 miljoner svenskar åt fiske i hav, sjöar och vattendrag och antalet hundägare ökar i snabb takt. Swedish Game Fair har i sin tur ökat besöksantalet med 30 procent det senaste året och lockar deltagare i olika åldrar.

Politikerna har också fått upp ögonen för branschen och vid fredagens invigning var förutom Sven-Erik Bucht även Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på plats för att intervjuas om Moderaternas syn på frågor som rör jägare.

På programmet stod även bland annat grythundsuppvisning, tävlingar i skott och apport samt uppvisningar i jaktlydnad.

Även för fiskeentusiasterna fanns mycket att kroka upp sig på. Under lördagen anordnas exempelvis en fisketävling där deltagarna tävlar om en vinstpott på 100 000 kronor, prispengarna går till den som fångar den längsta fisken.

Och det är på fiskefronten som utställningen har växt extra mycket.

”För 15 år sedan fanns det inga specialfiskebåtar i Sverige, i princip alls. Men i USA har det funnits sedan 60–70-talet. Vi var bara för traditionella och sega på det här med att utveckla sportfisket. Nu finns det ett tjugofemtal rena sportfiskebåtsmärken”, säger Pär Lindberg, försäljningschef på Abu Garcia som visar runt bland de nya märkena.

Ekolod och elmotorer i fören som kan styras med fjärrkontroll är bara några av de tekniska hjälpmedlen som har kommit fram på senare år.

”Många fiskare är lite prylgalna”, förklarar Pär Lindberg.

Sedan 2002 har Swedish Game Fair anordnats vartannat år, men kommer nu att bli en årlig tillställning.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies