Annons

Jaguar i Volvos spår – allt ska bli eldrivet

Brittiska Jaguar Land Rover är nästa biltillverkare att lova att alla nya modeller ska ha eldrift i framtiden.

2020 ska löftet infrias.

Precis som Volvo Cars åtagande handlar det om olika grader av eldrift.

 

Bild:TT

Jaguar Land Rover (JLR), som tidigare ingick i samma Fordägda premiumgrupp som Volvo Cars, ägs sedan 2008 av indiska Tata Motors. 

Den första elektriska modellen från bolaget blir en suv med Jaguar I-Pace som kommer nästa år. Det har funnits kritik, framför allt mot Land Rover, för att utvecklingen mot mer elektrifiering gått för långsamt.

Under evenemanget Tech Fest i London på torsdagen presenterade vd:n Ralf Speth den nya linjen. 

"Varje ny Jaguar Land Rover-modell kommer att vara elektrifierad från 2020, vilket ger våra kunder ännu mer valmöjligheter", sa han enligt Financial Times.

I modellfloran kommer det att lanseras rena elbilar, laddhybrider och mildhybrider där förbränningsmotorn får hjälp av eldrift, men fortfarande är den främsta kraftkällan.

Volvo Cars gick i somras ut och meddelade att alla nya bilar kommer att vara elektrifierade på något sätt från och med 2019. 

Brittiska Aston Martin, som tidigare också var Fordsyskon till Volvo och Jaguar Land Rover, gick nyligen ut och lovade eldrift i alla sina modeller från 2025. 

De här utfästelserna kommer i spåren av utsläppsfusket med dieselmotor och hårdare utsläppsregler som väntar. Dessutom finns det ett ökat politiskt tryck där det runt om i världen planeras för förbud och/eller inskränkningar för bilar med fossila drivmedel. Både Storbritannien och Frankrike har pratat om förbud för nya diesel- och bensindrivna bilar från 2040.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?