1515

”Jag förlorade mitt livsverk” – Plana vägrade släppa Make Up Store

Plana vägrade att avsluta Make Up Stores rekonstruktion, trots flera uppmaningar från ägaren. Det hävdar kosmetikföretagets grundare som spelade in sina möten med rekonstruktören i stället för att ta minnesanteckningar.

”Det hände ingenting. Bolaget befann sig i en gisslanliknande situation”, säger Mika Liias till Di.  

Mika Liias, grundare av Make Up Store, utanför Make Up Stores butik på Norrlandsgatan i Stockholm som var en av de butiker kosmetikkedjan byggde om under 2020 för att anpassa till ett nytt produktsortiment och koncept.
Mika Liias, grundare av Make Up Store, utanför Make Up Stores butik på Norrlandsgatan i Stockholm som var en av de butiker kosmetikkedjan byggde om under 2020 för att anpassa till ett nytt produktsortiment och koncept.Foto:Joey Abrait
Mika Liias, grundare av kosmetikkedjan Make Up Store som öppnade sin första butik på Drottninggatan i Stockholm 1996.
Mika Liias, grundare av kosmetikkedjan Make Up Store som öppnade sin första butik på Drottninggatan i Stockholm 1996.Foto:Joey Abrait

Runt 500.000 kronor skulle Make Up Stores rekonstruktion kosta, meddelade Planas rekonstruktör när Mika Liias, kosmetikföretagets vd och grundare, krävde att få en prislapp på arbetet. ”Plus–minus”, lade rekonstruktören till. 

Detta enligt Mika Liias som själv har hört av sig till Dagens industri och som, i likhet med andra företagare Di talat med, vill varna för Plana.

”På väg från mötet i bilen pratade vi om kostnaden och vår ekonomichef skämtade lite och sa att det nog inte lär blir 'minus' i alla fall”, säger han och berättar att de enades om 850.000 kronor som takbelopp. 

Redan efter tre veckor hade Plana överskridit budgeten för hela Make Up Stores rekonstruktion, som skulle landa på en slutnota som var nästan sex gånger så stor som den offererade kostnaden: 2,9 miljoner kronor. 

Fakturorna kom på löpande band – efter att pengarna redan lämnat klientmedelskontot som Plana styrde över, fortsätter han.

”Vi hade ingen som helst kontroll över våra konton eller vad Plana tog ut. Allt låg i händerna på rekonstruktören. Hela tiden fick vi tigga om pengar. Plana gick alltid först – innan leverantörer, Skatteverket och banken fick betalt.”

Förutom att förlora kontrollen över företagets ekonomi, lyckades Mika Liias inte heller sätta stopp för rekonstruktionen – trots flera uppmaningar om att kliva ur den, hävdar han. 

I december blev han slutligen lovad att rekonstruktionen skulle rundas av före jul, vilket inte skedde.

”Det hände ingenting. Bolaget befann sig i en gisslanliknande situation. Rekonstruktören skyllde hela tiden på att han inte fått uppgifter av oss – jag vet inte hur många gånger vi skickade in dem.”

Rekonstruktörens inställning till sitt uppdrag och till Make Up Stores borgenärer finns dokumenterad i ljudfiler, eftersom Mika Liias bandade deras samtal i stället för att ta minnesanteckningar i syfte att hålla personalen informerad. 

För att tygla Planas skenande fakturor gjorde han själv och Make Up Stores ekonomiavdelning det mesta av jobbet kring rekonstruktionen, hävdar Mika Liias. Rekonstruktörens inblandning var ytterst begränsad, konstaterar han och pekar på att de inte ens fick någon form av åtgärdsplan under året.

”Under hela perioden var personalen fantastiska hjältar, utan deras insatser hade vi inte klarat oss så länge. Trots tuffa tider under pandemin lyckades vi göra om 80 procent av vårt produktsortiment, bygga ett nytt butikskoncept i flera butiker och upprätthålla en relativt bra försäljning”, säger han och tillägger:   

”Det fruktansvärda är att ju mer vi slet, desto mer tog Plana. Allt vi sparade gick till dem.”

Efter tolv månader slutade rekonstruktionen med att Skatteverket sa nej till det ackordförslag som Plana hade tagit fram och att Make Up Store försattes i konkurs den 12 mars. Företaget hade då tretton butiker och närmare 70 anställda. 

Har du hunnit smälta allt som hänt?
”Jag förlorade mitt livsverk som jag hade haft i 25 år. Det kommer att ta sin tid att förstå, det var så många smällar på varandra”, säger Mika Liias och fortsätter: 

”Jag önskar att personalen hade fått behålla sina jobb – att de drabbades är nog det som gör mest ont i allt det här.”

Di har tidigare rapporterat om att advokatbyrån Carler, Make Up Stores konkursförvaltare, kräver tillbaka drygt 1,4 miljoner kronor av det arvode som rekonstruktören plockade ut.

Plana måste nu återkomma med en redovisning av skäligheten i arvodet som konkursförvaltarna kräver tillbaka. 

”I princip ska ett års arbete redogöras, bevisbördan ligger på Plana. De har bara norpat pengar”, kommenterar Mika Liias. 

Make Up Stores rekonstruktion drog igång bara veckor innan de statliga krisstöden lanserades, som han tror hade kunnat rädda företaget.

”Vi höll på att förnya vårt sortiment och bygga om butikerna, när vi insåg att viruset i Kina – som tidigt drabbade vår import – skulle sprida sig till Europa. Rekonstruktion var en ren panikåtgärd och, med facit i hand, hade vi hanterat den bättre utan Plana.”

Vad hade kunnat få resan att fortsätta?
”Saudiarabien ville öppna 30 butiker och med de 2,9 Mkr som Plana tog hade vi garanterat klarat oss. Innan året var slut skulle vi dessutom ha landat på plus efter alla stora besparingar vi gjorde.” 

I dag arbetar Mika Liias som konsult inom skönhetsbranschen. Hans erfarenhet av produktutveckling och butiksinredning är efterfrågad. 

Kan du tänka dig att starta upp ett nytt varumärke?
”Nu vill jag fokusera på att hjälpa andra att bli ännu bättre. Jag har även fler projekt på gång, men att starta ett varumärke som Make Up Store och hålla det aktivt är inget man gör i en handvändning. Det är mycket mer tids- och resurskrävande att hålla ett varumärke aktuellt än vad många tror.”

 

 

 

 

 

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?