1515

”Jag förlorade mitt livsverk” – Plana vägrade släppa Make Up Store

Plana vägrade att avsluta Make Up Stores rekonstruktion, trots flera uppmaningar från ägaren. Det hävdar kosmetikföretagets grundare som spelade in sina möten med rekonstruktören i stället för att ta minnesanteckningar.

”Det hände ingenting. Bolaget befann sig i en gisslanliknande situation”, säger Mika Liias till Di.  

Mika Liias, grundare av Make Up Store, utanför Make Up Stores butik på Norrlandsgatan i Stockholm som var en av de butiker kosmetikkedjan byggde om under 2020 för att anpassa till ett nytt produktsortiment och koncept.
Mika Liias, grundare av Make Up Store, utanför Make Up Stores butik på Norrlandsgatan i Stockholm som var en av de butiker kosmetikkedjan byggde om under 2020 för att anpassa till ett nytt produktsortiment och koncept.Foto:Joey Abrait
Mika Liias, grundare av kosmetikkedjan Make Up Store som öppnade sin första butik på Drottninggatan i Stockholm 1996.
Mika Liias, grundare av kosmetikkedjan Make Up Store som öppnade sin första butik på Drottninggatan i Stockholm 1996.Foto:Joey Abrait

Runt 500.000 kronor skulle Make Up Stores rekonstruktion kosta, meddelade Planas rekonstruktör när Mika Liias, kosmetikföretagets vd och grundare, krävde att få en prislapp på arbetet. ”Plus–minus”, lade rekonstruktören till. 

Detta enligt Mika Liias som själv har hört av sig till Dagens industri och som, i likhet med andra företagare Di talat med, vill varna för Plana.

”På väg från mötet i bilen pratade vi om kostnaden och vår ekonomichef skämtade lite och sa att det nog inte lär blir 'minus' i alla fall”, säger han och berättar att de enades om 850.000 kronor som takbelopp. 

Redan efter tre veckor hade Plana överskridit budgeten för hela Make Up Stores rekonstruktion, som skulle landa på en slutnota som var nästan sex gånger så stor som den offererade kostnaden: 2,9 miljoner kronor. 

Fakturorna kom på löpande band – efter att pengarna redan lämnat klientmedelskontot som Plana styrde över, fortsätter han.

”Vi hade ingen som helst kontroll över våra konton eller vad Plana tog ut. Allt låg i händerna på rekonstruktören. Hela tiden fick vi tigga om pengar. Plana gick alltid först – innan leverantörer, Skatteverket och banken fick betalt.”

Förutom att förlora kontrollen över företagets ekonomi, lyckades Mika Liias inte heller sätta stopp för rekonstruktionen – trots flera uppmaningar om att kliva ur den, hävdar han. 

I december blev han slutligen lovad att rekonstruktionen skulle rundas av före jul, vilket inte skedde.

”Det hände ingenting. Bolaget befann sig i en gisslanliknande situation. Rekonstruktören skyllde hela tiden på att han inte fått uppgifter av oss – jag vet inte hur många gånger vi skickade in dem.”

Rekonstruktörens inställning till sitt uppdrag och till Make Up Stores borgenärer finns dokumenterad i ljudfiler, eftersom Mika Liias bandade deras samtal i stället för att ta minnesanteckningar i syfte att hålla personalen informerad. 

För att tygla Planas skenande fakturor gjorde han själv och Make Up Stores ekonomiavdelning det mesta av jobbet kring rekonstruktionen, hävdar Mika Liias. Rekonstruktörens inblandning var ytterst begränsad, konstaterar han och pekar på att de inte ens fick någon form av åtgärdsplan under året.

”Under hela perioden var personalen fantastiska hjältar, utan deras insatser hade vi inte klarat oss så länge. Trots tuffa tider under pandemin lyckades vi göra om 80 procent av vårt produktsortiment, bygga ett nytt butikskoncept i flera butiker och upprätthålla en relativt bra försäljning”, säger han och tillägger:   

”Det fruktansvärda är att ju mer vi slet, desto mer tog Plana. Allt vi sparade gick till dem.”

Efter tolv månader slutade rekonstruktionen med att Skatteverket sa nej till det ackordförslag som Plana hade tagit fram och att Make Up Store försattes i konkurs den 12 mars. Företaget hade då tretton butiker och närmare 70 anställda. 

Har du hunnit smälta allt som hänt?
”Jag förlorade mitt livsverk som jag hade haft i 25 år. Det kommer att ta sin tid att förstå, det var så många smällar på varandra”, säger Mika Liias och fortsätter: 

”Jag önskar att personalen hade fått behålla sina jobb – att de drabbades är nog det som gör mest ont i allt det här.”

Di har tidigare rapporterat om att advokatbyrån Carler, Make Up Stores konkursförvaltare, kräver tillbaka drygt 1,4 miljoner kronor av det arvode som rekonstruktören plockade ut.

Plana måste nu återkomma med en redovisning av skäligheten i arvodet som konkursförvaltarna kräver tillbaka. 

”I princip ska ett års arbete redogöras, bevisbördan ligger på Plana. De har bara norpat pengar”, kommenterar Mika Liias. 

Make Up Stores rekonstruktion drog igång bara veckor innan de statliga krisstöden lanserades, som han tror hade kunnat rädda företaget.

”Vi höll på att förnya vårt sortiment och bygga om butikerna, när vi insåg att viruset i Kina – som tidigt drabbade vår import – skulle sprida sig till Europa. Rekonstruktion var en ren panikåtgärd och, med facit i hand, hade vi hanterat den bättre utan Plana.”

Vad hade kunnat få resan att fortsätta?
”Saudiarabien ville öppna 30 butiker och med de 2,9 Mkr som Plana tog hade vi garanterat klarat oss. Innan året var slut skulle vi dessutom ha landat på plus efter alla stora besparingar vi gjorde.” 

I dag arbetar Mika Liias som konsult inom skönhetsbranschen. Hans erfarenhet av produktutveckling och butiksinredning är efterfrågad. 

Kan du tänka dig att starta upp ett nytt varumärke?
”Nu vill jag fokusera på att hjälpa andra att bli ännu bättre. Jag har även fler projekt på gång, men att starta ett varumärke som Make Up Store och hålla det aktivt är inget man gör i en handvändning. Det är mycket mer tids- och resurskrävande att hålla ett varumärke aktuellt än vad många tror.”

 

 

 

 

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?