1515

Jack Ma efterlyser svenska varumärken

HANGZHOU: Kinesiska e-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma vill se flera svenska varumärken på hans plattformar. Bolaget överväger också att anlägga serverhallar i norra Sverige.
”Runt 80 svenska varumärken använder redan våra tjänster. Men jag tycker det borde vara 8.000 stycken”, sa den kinesiska mångmiljardären.

Alibabas grundare Jack Ma.
Alibabas grundare Jack Ma.Bild:Laurent Gillieron/AP/TT

Statsminister Stefan Löfven och Alibabas grundare Jack Ma träffades på onsdagens morgon, den avslutande dagen av statsministerns tredagars handelsdelegation i Kina. Syftet med mötet var både att marknadsföra blågul konsumentexport via Alibabas olika e-handelsplattformar men också att locka Alibaba att investera i innovativa svenska teknikbolag och datorhallar.

”Jag har varit i Sverige tre gånger. Jag är imponerad och inspirerad över all innovation som finns i Sverige”, säger Jack Ma och nämner svenska uppfinningar som säkerhetsbältet och Tetra Paks mjölkkartonger. Han förklarade också att hans fru, Zhang Ying, nyligen kom hem med en luftrenare från svenska Blue air.

Stämningen var lättsam. Statsministern skojade om hur han dagen innan argumenterat med Finlands statsminister Juha Sipilä om vart jultomten egentligen bor. Jack Ma uppmanade kinesiska ungdomar att resa till Sverige och uppleva svensk kreativitet på nära håll, och att besöka ishotellet Jukkasjärvi.

52-årige Jack Ma, som med en personlig förmögenhet på cirka 360 miljarder kronor rankas som Asiens rikaste man, tryckte hårt på att han vill se fler svenska produkter på Alibabas olika handelsplattformar i och med att kinesiska konsumenters livsstil förändras och allt fler efterfrågar produkter med högre kvalitet.

”Kina kommer snart ha 500 miljoner människor i medelklassen. Kina behöver bra produkter, Kina behöver bra tjänster. Svenska företag är kända för hög kvalitet”, säger han.

Det är lätt att bli överväldigad av rena storleken av den kinesiska marknaden. Landet har drygt 750 miljoner internetanvändare, dubbelt så många som hela USAs befolkning. Kina står idag för nästan 40 procent av världens alla e-handelstransaktioner, enligt siffror från landets handelsdepartement, men väntas inom några år utgöra över häften, enligt en rapport av konsultfirman Deloitte.

Alibaba dominerar den kinesiska marknaden med runt 70 procents andel, enligt the Economist, och omsatte förra året nästan 200 miljarder kronor. Närmaste utmanare är JD.com som är uppbackat av landets största e-jätte Tencent.

Två svenska organisationer tog tillfället i akt att under mötet lansera nya e-butiker på Alibabas handelsplats Tmall. Jordbrukarkooperativet Lantmännen sjösatte en butik för livsmedel. Shanghaibaserade Johan & Johan lanserade butiken Kaimen som ska sälja svenska varumärken inom barn, familje- och sportsegmentet.

”Vi ser en ökad efterfrågan på svenska varumärken i Kina, som Blueair, Baby björn och Fjällräven. Överallt i Kina kan man se folk använda produkter med små svenska flaggor”, säger en av grundarna, Johan Aledal, till Di.

Men bara för att konsumenterna är många betyder de inte att de är lättflörtade, eller överhuvudtaget intresserade av nya västerländska varumärken.

”Man ska inte underskatta utmaningarna. Det räcker inte att bara vara närvarande, utan man måste bygga upp varumärkeskännedom bland de kinesiska konsumenterna. Man måste också förstå hur man säljer produkter på de olika plattformarna för att lyckas. Men vi tror det här är bland de viktigaste sätten för att nå kinesiska konsumenter”, säger David Hallgren, handelssekreterare på Business Sweden i Peking.

För Alibaba är mötet en del i dess ambition att rulla ut sina tjänster till fler marknader världen över. Det kinesiska konglomeratet har som mål att nå 2 miljarder konsumenter världen över inom 20 år, och att över 100 miljoner människor över hela världen ska sysselsättas med hjälp av Alibabas tjänster.

Alibaba ser också Sverige som en möjlig marknad för sin nästa serverhall. Facebook har placerat datorhallar i Luleå och näthandelsjätten Amazon har nyligen meddelade att man kommer att etablera nya datacenter i Sverige.

”Vi överväger att bygga upp datorcenters i Sverige”, säger Alibabas VD Daniel Zhang utan att gå in på detalj.

Alibabas Europachef Terry von Bibra har tidigare sagt till Di Digital att norra delarna av Sverige har rätt infrastruktur och rätt klimat för att kyla servrarna och därför är en ”mycket attraktiv marknad för datacenter”.

Näringsminister Mikael Damberg säger till Di att några konkreta beslut kring datorhallar ännu inte tagits, men att signalerna från Alibaba är positiva.

”Det är ju uppenbart att de är intresserade och vi har en bra dialog”, säger han.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?