1515

Izettle plockar in 400 miljoner

Izettle tar in upp till 40 miljoner euro, motsvarande 400 Mkr, i nytt kapital till en värdering på 8 miljarder kronor för det snabbväxande fintechbolaget. Det uppger källor med kännedom om den senaste kapitalrundan som kan vara den sista före bolagets planerade börsnotering 2018.

Jacob de Geer, grundare och vd på Izettle.
Jacob de Geer, grundare och vd på Izettle.Bild:Jesper Frisk

Därmed tar bolaget ett jättekliv mot att nå den värdering på 10 miljarder kronor som techsajten Breakit tidigare uppgett att bolaget, om allt går rätt väg, bör kunna få vid en notering under 2018.

Senast bolaget gjorde en större nyemission, om 600 Mkr i juli 2015, var det till en värdering om 4,3 miljarder. Bolaget har sedan dess gjort mindre nyemissioner till samma villkor. Dessutom har man tagit in lånefinansiering, omkring 450 Mkr från amerikanska Victory Park Capital i början av året för att finansiera Izettle Advance, en finansieringstjänst som ger affärsidkare förskott på framtida försäljning. I september meddelade Izettle också att man får låna 300 Mkr från den europeiska investeringsbanken EIB över tre år för forskning och utveckling.

Di har inte fått några uppgifter om hur mycket av kapitalet som kommer från gamla respektiva nya investerare, men den här gången har Izettle även sonderat intresset hos stora svenska pensionsfondförvaltare för att investera i det finansiella mjukvarubolaget. Di har inte kunnat utröna om några av dem nappat, men det skulle i så fall ge bolaget en viktig kvalitetsstämpel inför en börsnotering och är något av en ny trend. På senare tid har svenska institutioner köpt in sig i onoterade bolag som Volvo Cars, Spotify och Anticimex.

Di har heller inte fått fram någon information om huruvida Izettle tar in de nya pengarna för något särskilt ändamål, exempelvis något nytt förvärv, utöver att fortsätta finansiera sin tillväxt. Förra året ökade Izettles intäkter med 60 procent till 641Mkr samtidigt som förlusten på rörelsenivå krympte till 238 miljoner från 259 året före. Men tillväxten var inte gratis.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var negativt med 264 Mkr förra året, en liten ökning jämfört med året före.

Att Izettle kan göra en nyemission till en värdering som börjar närma sig drömgränsen 10 miljarder kronor och om man dessutom kan locka till sig svenska pensionsförvaltare kan det ses som ett styrketecken för bolaget och som ännu ett kvitto på den svenska fintechsektorns framgångar efter flera uppmärksammade affärer i år.

Men om pengarna inte är öronmärkta för något specifikt syfte kan kapitalanskaffningen också resa frågetecken kring vart bolaget är på väg verksamhetsmässigt, åtminstone om planen var att fortsätta minska förlusterna och strama in det negativa kassaflödet inför en börsnotering.

I juli sålde riskkapitalbolaget Nordic Capital betaltjänstbolaget Bambora till franska Ingenico för 15 miljarder kronor. Samtidigt köpte riskkapitalbolaget Permira in sig i Klarna. Enligt tidningen Financial Times var det tio procent som Permira köpte till en värdering om drygt 20 miljarder kronor. Så sent som i förra veckan gick Nordea, Nordens största bank, ut med att man bildat en särskild enhet för att satsa på startups i sektorn, Nordea Ventures.

Izettle är för allmänheten mest känt för sin mobila dosa som låter småföretagare ta emot kortbetalningar och som lanserades 2011. Sedan dess har bolaget utvidgat sin verksamhet till affärssystem och finansieringstjänster och erbjuder exempelvis sina kunder mjukvarutjänster för kassaregister och kundrelationshantering (CRM). Izettle har avböjt att kommentera Di:s uppgifter.


Innehåll från FrameryAnnons

Framery ger effektivare och gladare arbetsplatser

En väsentlig andel av stressrelaterade problem grundar sig i stressiga och högljudda kontorsmiljöer, där över 50 procent av alla personer har svårt att koncentrera sig i öppna kontorslandskap*.

– Stressiga miljöer kan få stora konsekvenser. När vi nu alltmer börjar återgå till kontorsarbete är det därför centralt att erbjuda sina medarbetare störningsfria lösningar, betonar Rasmus Nanhed, Head of Sales på Framery. 

Sedan 2010 har branschpionjären Framery utvecklat ljudisolerade telefon- och möteshytter. Enligt Jukka-Pekka Holopainen, Sales Director för Nordics, Middle East & Africa, handlar företagets affärsidé i slutändan om att göra folk gladare – och friskare. 

– Enligt BBC Capital minskar till exempel den individuella produktiviteten med runt 15 procent på ett kontor med öppen planlösning. Många störningsmoment leder helt enkelt till mental stress, vilket påverkar både hälsa och effektivitet negativt. Med våra mötes- och telefonpodar får medarbetarna möjlighet att arbeta fokuserat och utan buller och störningar.

En snabb och kostnadseffektiv lösning

Det är emellertid inte bara flexibilitet som är Framerys styrka. Podarna kan levereras inom fyra veckor över hela världen via Framerys återförsäljare och inkluderar allt som behövs för att komma igång direkt. El- och USB-uttag, såväl som belysning, ventilation och ljudisolering är redan på plats. 

De flyttbara podarna finns i ett flertal storlekar, vilka lämpar sig för allt från enskilt arbete till möten på 4-6 personer. Poddarna installeras snabbt och är redo att användas direkt. Det är en flexibel lösning, med överlägsen ljudisolering, ergonomi och akustik. Som användare kan du vara säker på att ditt samtal inte kan höras in eller ut ur podden.

– Därtill är hytterna långt bättre ur miljösynpunkt än fasta väggar. Att bygga till mötesrum eller slå upp nya väggar är ineffektivt i längden – förr eller senare kommer företagets behov att ändras och plötsligt behöver man bygga om igen. Det blir dyrt både ekonomiskt och klimatmässigt. En mötespodd från Framery kan enkelt flyttas eller tas med till nästa kontor, konstaterar Rasmus.

Större acceptans av hemarbete ger mer videomöten

Det talas mycket om framtidens kontor och hybrid arbetsmodell vilket innebär att fler människor ibland kommer att arbeta från sina hem eller andra platser än kontoret. 

– Folk har blivit vana vid att arbeta i lugn och ro därhemma och videomöten har kommit att bli norm för de flesta. Detta lär inte förändras även om allt fler återvänder till kontoren. Ett halvfullt kontor med personer som samtidigt sitter i videomöten kommer att lyfta ljudnivåerna till svindlande höjder. Att spontant kunna droppa in i en pod för enskilt arbete eller boka utrymme för viktiga videomöten kommer att vara avgörande för många, fortsätter Rasmus.

Kan både hyras och köpas

För att ytterligare öka sina kunders valmöjlighet erbjuder Framery podar både till uthyrning och försäljning. Det går lika bra att beställa sina podar direkt på Framerys hemsida, som att kontakta sin ordinarie återförsäljare; Framery samarbetar med de flesta stora kontorsmöbelaktörerna. 

– I nuläget vet vi inte hur framtiden kommer att se ut, men allt pekar på att snabbrörlighet och effektivitet kommer att vara än mer affärskritiskt under de kommande åren. Vill man då utveckla ett kontor efter morgondagens behov behöver man snabbt kunna anpassa både sig själv och sin verksamhet. Där kan vi hjälpa till, med kostnadseffektiva och smarta lösningar, avslutar Jukka-Pekka.

Läs mer om Framerys podlösningar

* Källa: University of Sydney

 

Mer från Framery

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Framery och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?