1515

Italienska stater röstar om självstyre

På söndag folkomröstar Lombardiet och Venetien i Italien om ökat självstyre.

Varnande röster höjs mot bakgrund av utvecklingen i Katalonien, även om de här folkomröstningarna följer grundlagen. Högt valdeltagande skulle förstärka konsekvenserna.

Milano tillhör Lombardiet, en av två regioner som röstar om självstyre.
Milano tillhör Lombardiet, en av två regioner som röstar om självstyre.Bild:Luca Bruno

”Om jag ska rösta? Absolut inte. Självstyre från vad då? Jag tycker det verkar rena dumheterna, en slogan."

Luciano Benetton som kommer från Venetien och har grundat ett av Italiens största företagskonglomerat, skräder inte orden. Han uttalade sig i samband med en invigning i Treviso, småstaden i hans hemregion som bland andra Benettons klädindustri har fått att blomstra.

”Jag noterar naturligtvis hans åsikt, men Luciano Benettons röst är inte mer värd än någon av hans arbetares”, replikerade regionens guvernör Luca Zaia.

Faktum är att Benetton är en av de få som öppet uttalar sig mot den rådgivande folkomröstningen.

”Vill du att regionen Veneto ska få fler former och villkor för självstyre?”, lyder frågan som invånarna ska svara på den 22 oktober. I Lombardiet hålls samma dag en folkomröstning om exakt samma sak.

Till skillnad från Katalonien sker allt i enlighet med grundlagen. Inom vissa specifika områden kan de italienska regionerna förhandla sig till mer självstyre gentemot staten. Det gäller till exempel miljöfrågor, utbildning och bevarande av kulturarvet.

Detta kräver egentligen inte någon folkomröstning. Men de två guvernörerna i Lombardiet och Veneto anser att det är meningslöst att inleda sådana samtal med regeringen, utan ett direkt mandat från befolkningen. Båda guvernörerna - Roberto Maroni och Luca Zaia - tillhör missnöjespartiet Lega Nord.

Många i dessa regioner har länge opponerat sig mot att deras skatter i så stor utsträckning slukas av den fattiga italienska södern. Varje år bidrar Lombardiet och Veneto med cirka 70 miljarder euro, 670 miljarder kronor, mer i skatteintäkter till staten, än vad de får tillbaka.

Det starkaste argumentet för folkomröstningen är därför att ökat självstyre skulle innebära att man får behålla mer resurser.

”Ju mer folket får bestämma, desto svårare är det (för politikerna, Di:s anm) att sno åt sig pengarna. Och framförallt, ju svårare det blir för centralstaten och EU att lägga sig i, desto bättre är det”, kommenterade Lega Nords ledare Matteo Salvini häromdagen.

Efter oroligheterna i Katalonien försöker han också lugna befolkningen.

”Den 22 oktober kommer det inte att bli våldsamheter med polis, eftersom folkomröstningarna är helt legitima. Detta handlar om något helt annat än i Katalonien.”

Men statsvetare och ekonomer varnar för konsekvenserna.

”Naturligtvis kommer ja att vinna. Varför skulle medborgarna inte vilja ha mer självstyre om ingen talar om kostnaderna för det? Ändå är det viktigt att hålla i minnet att rådgörande folkomröstningar som hållits nyligen – brexit, Katalonien, den om konstitutionen i Italien 2016, vars verkliga mål var att ge de styrande större makt – har gett väldigt oväntade resultat”, skriver till exempel nationalekonomen Paolo Balduzzi på den kända debattsajten Lavoce.

Andra framhåller att politik i hög utsträckning handlar om symboler och att man därför inte ska underskatta folkomröstningarnas följder.

De flesta stora partier uppmanar sina väljare att rösta ja i folkomröstningen, även företrädare för det socialdemokratiska regeringspartiet Partito democratico.

En av dem som inte gör det är ledaren för högerextremistiska Fratelli d’Italia (Italiens bröder), Giorgia Meloni. Nationalstatens bevarande är en av partiets grundsatser.

”Om det gällde mig, skulle jag inte rösta. Folkomröstningarna är bara propaganda”, säger hon.

Uttalandet har väckt irritation, eftersom Fratelli d’Italia tillhör samma högerkoalition som Lega Nord på riksnivån. De hoppas vinna parlamentsvalet nästa vår tillsammans med Silvo Berlusconis parti Forza Italia.

Även Silvio Berlusconi har varit ambivalent i frågan, trots att partiet stöder folkomröstningarna på pappret. Han är orolig för reaktionerna i södra Italien som ju har skatteintäkter att förlora.


Innehåll från SitecoreAnnons

Sitecore stärker sitt erbjudande till nordiska kunder genom nya lösningar från strategiska förvärv

James Ek, Regional VP på Sitecore.
James Ek, Regional VP på Sitecore.

Företaget Sitecore, som erbjuder ett av världens ledande DXP-verktyg, köper upp ameri-kanska företaget Reflektion, ledande på teknik för AI-förstärkt digitalt sökmotorstöd.

Det är det fjärde bolagsförvärvet i år, som uppföljning av uppköpet av Stylelabs för två år sedan. Dessa uppköp syftar liksom de andra till att stärka erbjudandet till befintliga och nya kunder.

– Vi moderniserar vår portfölj, breddar den med mer avancerade och ändamålsenliga lös-ningar och gör den mer åtkomlig för fler bolag, stora som små, säger James Ek, Regional VP på Sitecore.

Sitecore är global ledare när det gäller programvara för upplevelsehantering som kombinerar in-nehållshantering, e-handel och kundinsikter. 

Företaget är inne i en intensiv tillväxtresa och har de senaste tre åren köpt upp fem bolag, varav fyra sedan i våras. Ägarna har skjutit till 1.2 miljarder dollar i syfte att fördubbla omsättningen, genom både förvärv och nyanställningar.

2 september meddelade Sitecore att de förvärvat det San Mateo-baserade företaget Reflektion, vars AI-förstärkta sökmotorstöd används för att förstå och förutsäga mönster, sammanhang och behov hos e-handelskunder. 

– 93 procent av alla upplevelser online börjar med en sökning, vilket gör den till en integrerad del av kundens köpresa. Med lösningen från Reflektion lyfts sökprocessen till en konversationsstyrd upplevelse som ger mer personliga, lättillgängliga och skräddarsydda svar åt kunden, säger Ja-mes Ek.

Nya förvärv adderar nya lösningar

26 maj tillkännagavs att Sitecore förvärvat företaget Moosend, som har en ledande SaaS-baserad Marketing Automation-lösning. 

Tidigare i våras förvärvade Sitecore de båda bolagen Four51 och Boxever. 

Four51 har en unik Commerce-lösning som innehåller all funktionalitet som krävs för avancerad B2B-försäljning byggd med de mest moderna principerna för leverans i molnet med tjänsten Or-derCloud

– Genom detta får företag en flexibel lösning att växa med, både nu och i framtiden, säger James Ek.

Det irländska bolaget Boxever leverade en Customer Data-platform som erbjuder ett modernare sätt att skapa personalisering i kundupplevelsen.

2018 förvärvades den belgiska innehållsplattformen Stylelabs.

– Vi har gjort dessa uppköp för att våra kunder, nya och befintliga, ska kunna fortsätta växa med Sitecore, förklarar James Ek.

James poängterar att förvärven framförallt är gjorda med ambitionen att bygga den nya moderna arkitekturen Composable DXP som SaaS-lösningar, men att alla lösningar också kan komplettera och leverera värden till befintliga kunder.

– Våra befintliga kunder kommer att ha än mer nytta av Sitecore, men genom dessa förvärv kommer vi också att kunna ta in nya kunder, säger han.

Nyförvärven är lättintegrerade

Att på kort tid integrera fem nya företag in i en befintlig organisation kan ses som en utmaning, men James Ek menar att det går smidigt.

– Det är viktigt att komma ihåg att vi har köpt upp bolag, inte marknadsandelar. Vi har köpt dessa bolag på grund av deras teknologi, inte för att komma åt deras kunder eller något speciellt marknadssegment, säger han och avslutar:

– Vi har också köpt dem för att de är lättintegrerade. De har en öppen arkitekturen i sina lösning-ar. Vi tror att det kommer att gå snabbt att få ihop en helhet och det kommer både våra befint-liga och nya kunder att upptäcka.

Klicka här för att anmäla dig till Sitecore Symposium 2021 

Om Sitecore

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. 

Marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varu-märket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. 

Mer än 4 900 varumärken – däribland Volvo, Puma, THULE, P&G, Danske Bank – använder Si-tecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Läs mer på: http://www.sitecore.com/ 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sitecore och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?