1515
Annons

Italienska bankjätten nere för räkning

50 miljarder måste plockas in från investerare till vacklande storbanken Monte Dei Paschi, före torsdag. Annars väntas en rejäl smäll för både småsparare, storägare och Europas banksystem.

Kund på ett Monte dei Paschi-kontor i Siena.
Kund på ett Monte dei Paschi-kontor i Siena.Bild:Bloomberg

Monte dei Paschi di Siena, Italiens tredje största och världens äldsta bank, inleder på måndagen ett sista försök att säkra de 5 miljarder euro, motsvarande nära 50 miljarder kronor, som krävs för att undvika en kollaps.

Räddningsförsöket pågår fram till torsdagen. Om banken misslyckas tvingas den kasta in handduken, med en statlig akutinsats och svidande förluster för ägare och kreditorer som följd.

Analytiker oroar sig också för smittoeffekter i form av investerarflykt från banksektorn i hela i Europa.

Dryga hälften av pengarna hoppas banken locka till sig via nyemissioner riktade till dels institutionella aktieägare, dels den öppna marknaden. Resten av kapitalet är tänkt att skakas fram via nya lån på obligationsmarknaden senast på onsdagen, rapportera Reuters.

Det är Europeiska centralbanken ECB som sedan i somras krävt att Monte Dei Paschi innan årets slut täpper till hålen balansräkningen. Kapitaltillskottet är vad ECB anser behövs för att banken ska kunna hantera en vidareförsäljning sina 270 mdr kr i dåliga lån, det vill säga tickande kreditförlustbomber.

Krisbankens svårigheter att plocka in nytt kapital anses ha försämrats ytterligare efter Italiens folkomröstning i december, som slutade i en ny regeringskris.

Men enligt uppgift till brittiska The Telegraph på måndagen finns tunga namn som fondgurun George Soros och Qatars statliga oljefond bland de investerare som visat intresse för att agera bankens räddare i elfte timmen.

En fullbordad konkurs skulle innebära den första större bankkollapsen under EU:s nya regelverk som införts i spåren av finanskrisen. Enligt regelverket ska skattebetalare i större utsträckning skyddas från bankkrascher genom att låta aktieägare och även obligationsinnehavare ta förlusten i första hand.

Vanliga hushåll skulle ändå höra till de stora förlorarna vid en misslyckad räddning, eftersom bankobligationer är en populär sparform bland italienska småsparare.

 

 


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?