1515
Annons

Italienska ambassadören: ”Det är som under ett krig”

Virusutbrottet slår hårt mot ekonomin i Italien – men också mot självbilden. Många känner sig misstänkliggjorda i världens ögon.

”Vi brukar tas emot med öppna armar”, säger landets ambassadör i Sverige, som nu riktar en vädjan till svenskarna.

Mario Cospito, Italiens ambassadör i Sverige. Till höger syns en tom restaurang i Rom.
Mario Cospito, Italiens ambassadör i Sverige. Till höger syns en tom restaurang i Rom.Foto:TT

Människorna i Norditalien har helt lagt om sina liv i kampen mot coronaviruset. Det berättar Mario Cospito, Italiens ambassadör i Sverige. I de stängda områdena är allt stängt: skolor, fabriker och kontor.

”Det är som under ett krig. De kan inte göra något alls, bara vara hemma och åka och handla mat. Om någon uppvisar allvarliga symtom blir de hämtade med en särskild ambulans”, säger han.

”Den här situationen är tung för de boende där. Bristen på social kontakt är värst, för vi är sociala varelser – särskilt vi italienare.

Italien är det hårdast drabbade landet i Europa. Under lördagen har man över 4.600 konstaterade fall och cirka 200 dödsfall. Situationen är fortfarande allvarlig, men Mario Cospito hoppas att myndigheternas drastiska åtgärder snart kommer att ge resultat.

Han säger att det är viktigt att komma ihåg att många har tillfrisknat från smittan.

”För om ännu fler tillfrisknar är det samma trend som i Kina, där man har fler tillfrisknade än nya fall. Det är vad vi hoppas på”, säger han och tror att situationen har stabiliserats inom en vecka.

Att just Norditalien drabbats så hårt beror enligt experter på regionens omfattande industri, som gör att man har mycket kontakt med Kina. På sätt och vis var det tur i oturen att det var just Norditalien som drabbades, menar Mario Cospito, eftersom det är landets rikaste del. Sjukhusen har kapacitet att ta hand om de smittade, och det finns gott om läkare.

Att man har identifierat så många fall beror på omfattande provtagningar.

”Hittills har man gjort 30.000 stycken. Italien är det land som har gjort allra flest”, understryker ambassadören.

Hela landet försöker nu anpassa sig till myndigheternas rekommendationer, genom att dra ned på sociala kontakter och varken skaka hand eller kindpussas. Det påverkar hela den italienska livsstilen, ser Mario Cospito.

”Det ses som en fientlig handling att inte hälsa i Italien. Vi använder hela kroppen för att kommunicera”, säger han och illustrerar det spontant med luftkramar.

”Så det här är svårt för oss”.

Det drabbar inte heller bara människor inom landet. Mario Cospito säger att han börjar höra om diskriminering mot italienare över hela världen. Än så länge har inget europeiskt land portat italienare, som Israel har gjort. Men människors rädsla lyser igenom.

”Om du pratar italienska här i Sverige ser man att det blir en liten stunds panik. Folk drar sig undan, och frågar om man kommer från Norditalien”.

Mario Cospito beskriver italienarna som ett resande folk. Till Sverige kom förra året runt 300.000 italienska turister – och flera hör nu av sig till ambassaden och undrar hur de kommer att bli bemötta.

Rädslan kan också göra stor ekonomisk skada: slaget mot turismen är vad som oroar ambassadören mest av de ekonomiska konsekvenserna. Regeringen har tagit fram ett ekonomiskt stödpaket på hela 7,5 miljarder euro till familjer och företag som drabbas av viruset. Men om folk börjar ställa in sina resor till Italien kan effekterna bli långvariga och fatala, tror Cospito.

”Turismen står för 9–10 procent av vår ekonomi. Det är farligt att säga ”åk inte till Italien”. För då kanske människor undviker det i sommar också. Men man behöver inte ställa in sommarens bokningar, för vi vet inte vad som kommer att hända – inte i Sverige heller. Och vi fortsätter att begränsa spridningen av viruset”, säger han.

”Det ber vi våra svenska vänner om, fortsätt kom till Italien. Vi hoppas att Sveriges kärlek till Italien ska växa ännu lite mer under den här tiden”.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?