1515
Annons

Italiensk redarbaron kräver statsstöd – åt alla

Branschriktat statsstöd under coronakrisen måste utgå till samtliga aktörer i en bransch, inte bara till de finansiellt svaga – annars snedvrids konkurrensen.

Det hävdar Emanuele Grimaldi, italiensk storredare, i en intervju.

Grimaldi Group ägare i Finnlines.
Grimaldi Group ägare i Finnlines.Foto:Johan Nilsson / TT

Emanuele Grimaldi leder tillsammans med sin bror och svåger den familjeägda italienska rederijätten Grimaldi Group med 120 fartyg, som i Norden äger färje- och fraktrederiet Finnlines och godshamnen Wallhamn på Tjörn.

I en färsk intervju med branschtidningen Lloyd's List kommenterar han den senaste tidens många statliga initiativ för att stödja coronadrabbade företag och branscher.

”Om staten intervenerar måste den göra det på ett sätt som inte skadar konkurrensen”, säger han och menar att statsstöd till enbart företag som redan före krisen hade finansiella problem skulle göra just detta.

Finnlines-konkurrenten Viking Line har enligt vad Di rapporterat om planerat söka statsstöd, något Finnlines enligt vad Emanuele Grimaldi säger till Lloyd's List inte har gjort.

Redaren är, påpekas i intervjun, inte emot statsstöd till utsatta bolag, men sådant måste alltså enligt honom lämnas till samtliga aktörer, inte bara någon eller några.

Grimaldi Group uppges ha haft en stark start på året, men förutser nu en svag sommar utan sedvanlig säsongsmässig efterfrågeökning från passagerare. Dessutom förväntas den del av koncernen som bedriver personbilstransport till sjöss drabbas av stillestånd i Europas bilfabriker.

Som motåtgärd planerar företaget att eventuellt tidigarelägga skrotning av en del äldre fartyg. Emanuele Grimaldi nämner dock att intäktsminskningen, som väntas hamna på omkring 15 procent eller minus en halv miljard euro under de närmaste månaderna, delvis kompenseras av de numera klart lägre bränslepriserna jämfört med för ett år sedan.

”Vi har aldrig varit starkare rustade än nu mot den här sortens storm”, säger redaren apropå att 57 av de 120 fartygen är skuldfria, att finansieringskostnaderna är låga och att lönsamheten har varit stark under flera år.

Analytiker: Vinstlyft väntar – rallyt har bara börjat

På tröskeln till en recession brukar banker vara slagpåsar på börsen, klämda mellan stigande kreditförluster och sjunkande räntor.

Nu ligger i stället uppskruvade estimat i korten. På måndagen rekordhöjde SEB sin vinstutvecklingsprognos för den storbank som man tror blir sektorns stora vinnare.

Foto:Mostphotos

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera