ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Tema: Digitalisering

It-studenter är högvilt – lockas med godis och goodiebags

  • Det är uppdukat på den årliga arbetsmarknadsmässan för it-studenter i Göteborg. Lina Gerlam, en av representanterna för Volvokoncernen, vittnar om att konkurrensen mellan arbetsgivarna är stenhård när det gäller att locka talanger. Foto: Magnus Gotander

Teknikutvecklingen har gjort konkurrensen om den digitala kompetensen knivskarp.

Di besökte it-studenternas arbetsmarknadsdag i Göteborg för att se hur företagen jagar framtidens talanger.

Ett litet jubel utbrister när Pageros lyckohjul med näppe stannar på stjärnvinsten. Anna Johansson, som till sommaren tar examen från systemvetarlinjen vid Göteborgs universitet, är därmed en av dem som har chansen att vinna röstassistenten som molntjänstbolaget lottar ut under arbetsmarknadsmässan Gösta på Lindholmen Science Park i Göteborg.

”Pagero är absolut ett intressant företag med en innovativ grundidé, men jag har inte bestämt mig för om jag kommer att söka hos dem”, funderar Anna Johansson när hon och kursaren Amanda Rydh Lostorp en kort stund senare rör sig vidare bland alla företagsvepor.

De båda har tagit en paus från studierna för att gå på Gösta, Göteborgs it-studenters årliga arbetsmarknadsmässa. 

Ett femtiotal företag har bullat upp med godis, goodiebags och Googletillverkade vinster på Lindholmen Science Park denna soligt våriga vinterdag i mitten av februari, alla med ambitionen att lämna ett avtryck hos de drygt 600 studenterna som besöker mässan.

”Vi har ett enormt behov av nya talanger och konkurrensen om dem är stenhård. I Göteborg försöker vi att vara med på allt som har it-relevans för att synas och visa studenterna vad vi kan erbjuda. Men det är också en möjlighet att berätta hur de kan anpassa sin utbildning för att bli som mest attraktiva för oss”, förklarar Lina Gerlam, en av representanterna för Volvokoncernens division som jobbar med uppkopplade tjänster och lösningar på plats på mässan.

Lina Gerlams påstående om konkurrens är inte taget ur luften. Till 2022 bedömer branschorganisationen It & Telekomföretagen att bristen på digital kompetens uppgår till i storleksordningen 70.000 personer, om inget görs för att öka tillflödet. 

”Digitaliseringen påverkar hur alla branscher levererar nytta och då behövs digital expertis. Bland våra medlemmar är bristen på kompetens den största anledningen till att företagen tvingas säga nej till affärer. Man skulle kunna leverera mer men får helt enkelt inte tag på personer vilket riskerar att bli en innovationsbroms för Sverige”, säger Fredrik von Essen, ansvarig för kompetensfrågor på branschorganisationen.

Därför är det inget bekymmer för Göstas projektledare, andraårsstudenten Kristin Hamrefors, att fylla mässgolvet. 

”Företagen är väldigt intresserade av att vara med och det blir vanligare med icke it-bolag. Det märks att allt fler vill haffa studenterna redan innan de är klara”, säger hon. 

It-konsulter som Accenture och Knowit, myndigheter som Trafikverket och Skatteverket och börsjättar som Astra Zeneca är ett axplock av de aktörer som trängs i mässhallen.

Det omskrivna scooterbolaget Voi, som lanserade sin mobilitetstjänst i Göteborg så sent som i november i fjol, är bland det första studenterna möter innanför entrén. 

”I dag har vi nog fått fler frågor om vår tjänst än om rekryteringar, men vi är ju nya här i Göteborg så vi tar varje chans att synas och berätta för studenter att vi expanderar och anställer i snabb takt”, säger Nina Lennartsson, bolagets ansvariga i Göteborg.

Modekedjan Lindex deltar för första gången och ser Gösta som en chans att marknadsföra sin it-avdelning som sysselsätter ett hundratal personer.

”It blir ett allt viktigare konkurrensmedel för oss och är numera nummer två efter mode. Därmed blir det också viktigare att locka it-talanger”, säger Florian Westerdahl, teknikchef på bolaget.

Anna Karlsson, senior it-rekryterare på konsult- och rådgivningsjätten Capgemini, gör sin tredje arbetsmarknadsmässa på två veckor.

”Ansökan till vårt traineeprogram pågår just nu så vi är ute och informerar, väcker intresse för bolaget och skapar relationer”, säger hon.

Hanna Lund på Volvoägda Wireless Car, som säljer mjukvarutjänster till fordonstillverkare, bryter in när Anna Johansson och Amanda Rydh Lostorp samtalar med kursaren Marcus Stenberg. 

”Hej, känner ni till Wireless Car?”

De två studenterna Anna Johansson och Amanda Rydh Lostorp kryssar målmedvetet och förmiddagen lång mellan bolagens bås, men stannar vänligt när företagsrepresentanter initierar kontakt. 

Till alla har de samma fråga: ”Har ni ett traineeprogram?” vilket just var vad Pagero från inledningen saknade.

”Det är hård konkurrens om platserna men jag vill definitivt försöka komma in på ett traineeprogram. Det skulle kännas tryggt och så får man prova på olika roller, ett slags mellansteg mellan studier och arbetsliv”, säger Amanda Rydh Lostorp och får medhåll av Anna Johansson.

”Det känns ju lite läskigt att börja jobba. På ett traineeprogram är det uppenbart att man är ny och mest har teoretiska kunskaper”, säger hon.

Framför allt letar de efter konsultbolag — gärna stora, globala.

”Det är svårt att veta i början av karriären vad man vill göra, så det är bra om det finns många möjligheter på samma företag. På ett stort bolag kan man också utvecklas och lära av kollegor”, förklarar Amanda Rydh Lostorp.

Snarare än att inte få ett jobb är de oroliga att få fel jobb. En av mässans stora fördelar är just att det ger en inblick i de olika aktörernas företagskultur, enligt Anna Johansson.

”Man får ju ett smakprov. Vad de väljer att presentera här säger ju en hel del om företaget. Själv märker jag att jag dras mot företag som har lyckats marknadsföra sig som hållbara och etiska”, säger hon.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies