1515
Annons

It-företaget besökte Hand in Hand-projektet: ”Jag ser att jag gör skillnad”

Att Atea inte är en person, utan ett helt företag, väckte många skratt i byn Githaruru. 

Dagens industri följde med när åtta av Ateas anställda besökte sitt Hand in hand-projekt i Kenya.

Foto:Joey Abrait
De åtta personerna från Atea fick ett varmt mottagande med sång och dans vid samtliga tre besök i byn Githaruru, som it-företaget sponsrar via Hand in hand. Med sig från Sverige hade de presenter till barnen.
De åtta personerna från Atea fick ett varmt mottagande med sång och dans vid samtliga tre besök i byn Githaruru, som it-företaget sponsrar via Hand in hand. Med sig från Sverige hade de presenter till barnen.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Marlene Fjellström från Piteå påverkades av elevernas sång.Foto:Joey Abrait
Trots att det är skollov har ett tjugotal elever klätt sig i skoluniform och tagit sig till skolan för att välkomna svenskarna med dans och sång.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

”Vi väntade på en person som hette Atea, men det finns ju många av er!”, säger Lucy Wanjiru Kamau, ordförande för St Dorcas Widows självhjälpsgrupp.

De åtta blåklädda svenskarna från det svenska it-konsultföretaget Atea gapskrattar, och vd:n Carl-Johan Hultenheim tar emot en handvävd väska i Kenyas färger rött, vitt, grönt och svart, samt en stickad mössa och halsduk.

”Den här väskan är till Atea – vi tänkte att om Atea är en kvinna kan hon använda den själv, och om Atea är en man kan han ge den till sin fru”, säger Lucy Wanjiru Kamau.

Svenskarna sitter på en innergård mellan några hus i byn Githaruru, några mil nordost om Nairobi, och har för andra gången i dag blivit mötta av en stor grupp sjungande och dansande kvinnor som har ledsagat dem från bilarna till mötesplatsen.

Den kraftfulla sången och de färgstarka kvinnorna är en lika omtumlande upplevelse varje gång, och står i stor kontrast till hur man möter besökare hemma i Sverige.

Under två och ett halvt år sponsrar Atea byn med totalt 350 000 kronor från sin fond Ateas hjälpande händer. Anställda bidrar genom att pengar dras från lönen varje månad, eller som engångssumma, och bolaget pytsar in minst lika mycket pengar varje år.

Donationen till Githaruru går via Hand in hand och används till att utbilda framför allt kvinnor i entreprenörskap, skapa självhjälpsgrupper och i förlängningen leda till hundratals nystartade företag och en högre levnadsstandard för 920 familjer i området.

För att skapa engagemang bland anställda har Atea betalat resan för åtta månadsgivare, som får chansen att besöka projektet och med egna ögon se hur deras pengar gör skillnad.

Projektet i Githaruru har pågått i ett år, och hittills har tio självhjälpsgrupper skapats, och 71 nya företag har startats.

Lucy Wanjiru Kamau berättar att gruppen bildades för två år sedan, att de kom i kontakt med Hand in hand ett år senare och att utbildningen var precis vad de behövde.

”Vi gick ihop för att stötta varandra ekonomiskt, socialt och andligt. Vi har lärt oss tillverka tvättmedel, schampo och yoghurt, hur vi kan spara pengar och att ta hand om miljön genom att sortera sopor”, berättar Lucy Wanjiru Kamau.

Många av kvinnorna i gruppen har startat egna företag där de är försäljare, tillverkar hantverk eller är lantbrukare. Många presenterar sig med namn och orden: ”I am a business woman”.

Mötet med änkorna gör starkt intryck på svenskarna.

”Vad starka de är. De gör det här tillsammans, och har grupperat sig för att de har hamnat i samma situation”, säger Sandra Isaksson.

Gruppen hälsar även på självhjälpsgruppen Gaithece Vision, där både män och kvinnor är medlemmar. Här odlas mycket frukt och kaffebönor, men männen är missnöjda med att de får för lite för sina varor och att mellanhänderna får större del av vinsten.

”Kvinnorna pratade mer om sina planer framåt, men männen pratade mer om vad de skulle vilja ha”, funderar Sandra Isaksson i bilen efteråt.

Magnus Sallbring påpekar att gruppen ännu inte har påbörjat den del av träningen som handlar om entreprenörskap, och att de genom den kommer att lära sig att tänka affärsmässigt och kanske korta distributionsledet.

När gruppen kommer till dagens sista stopp, skolan i Wamwangi, möts de av ett tjugotal elever som har tagit sig till skolan trots att det är lov, och inne i klassrummen står 61 robusta, nytillverkade skolbänkar med orden ”Donated by Atea” i vitt på ljusblå botten.

Bänkarna är en extrainsats och finansieras med pengar från en auktion som Atea har haft bland sina leverantörer, bland annat Cisco, Microsoft och IBM.

”Vi ville göra något utöver det vanliga, men gärna kopplat till byn, och Hand in hand såg att detta behov fanns. Vår utmaning är att om vi vill göra mer så handlar det kanske snarare om att ta fler byar, eftersom byn har sitt program, och börjar man kasta för mycket grejor över de som är inne i programmet så kan det lika gärna vara hämmande”, säger Magnus Sallbring.

Även i skolan uppstår det lite förvirring vid åsynen av de åtta blåklädda gästerna. Atea var väl EN person?

”Vi har aldrig sett så många vita i vår skola”, säger överläraren Jacinta Kamau.

Skolbarnen sjunger en egen sång om de 61 skolbänkarna, och Jacinta Kamau håller ett tal till gästerna.

”Vi är så tacksamma för att ni tänkte på oss. Förut hade vi bänkar som var trasiga och inte gick att sitta vid. Med dessa nya, bekväma bänkar kan eleverna sitta och skriva sina prov i lugn och ro, och vi ser att resultaten har förbättrats”, säger hon.

När en liten flicka sjunger solo brister det för flera i sällskapet.

”De här bänkarna, det kan man tycka själv är en liten grej, men det är för att man är hemmablind. Det är så självklart för oss att en skola ska vara utrustad med allt”, säger Marlene Fjellström när besöket är avslutat.

”Ofta kan man tycka att den här lilla summan jag ger – vad kan den spela för roll? Men här inser man skillnaden av det man gör, och det blev jag väldigt tagen av.”

Gruppen hoppar in i bilarna och åker tillbaka till Gatundu för en sen lunch, bestående av grillad get, ugali (en sorts majsgröt), chapatibröd och ångad spenat.

Det är dags att summera dagen, och Hand in hands projektledare Thomas Jimbo undrar om gruppen har några frågor eller åsikter om vad som kan göras annorlunda.

Dagen efter ska delegationen från Atea vidare till ett av Nairobis slumområden för att besöka skolan Kenswed Academy, som de också stöttar.

Batterierna behöver laddas om, för ett besök i slumområdena är en ännu större känslomässig utmaning.

Hur går tankarna efter besöken?

”Man vill bara hjälpa mer, det är så man känner. Det är ju en av fördelarna med att komma på plats – att se behoven. Sedan är det viktigt att inte ta snabba beslut om att stödja på något visst sätt, utan där känns det väldigt bra att ha Hand in hand, som ser hur man ska stötta på bästa sätt”, säger Carl-Johan Hultenheim.

Magnus Sallbring uppmanar fler företag att involvera de anställda i sitt CSR-arbete.

”Det blir så tydligt hur viktigt det är att ta med representanter från företaget och titta på sådana här saker, så att man får med människor hem som kan berätta om en sådan sak som skolbänkarna. Många företag gör ju bra saker, men medarbetarna vet knappt om det, och de bryr sig inte heller”, säger han.

Har det varit ungefär som ni förväntade er?

”Jag tycker det har varit bättre. Det här mottagandet – att de har klätt upp sig och samlats och förberett vad de ska säga och göra – det är otroligt”, säger Sandra Isaksson.

Att svenska givare besöker sina projekt är viktigt även för Hand in hand.

”Ett sådant här besök drar positiv uppmärksamhet till Hand in hand, och visar andra vilken betydelse vi har för samhället. Bara i dag har jag pratat med två personer som inte är registrerade hos oss, men som säger att de vill gå med i en självhjälpsgrupp och ta del av träningen”, säger Agnes Nkatha Muthomi, tränare för Hand in hand i Githaruru.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?