1515
Annons

It-företag söker kvinnor

It-företagen har stora problem med att rekrytera kompetent personal till en glödhet bransch.

Att lyckas med att få fler kvinnor att söka sig till branschen är därför av högsta vikt.

FÖREBILD. Åsa Arvidsson, vd för konsultföretaget Avanades svenska verksamhet.
FÖREBILD. Åsa Arvidsson, vd för konsultföretaget Avanades svenska verksamhet.

När allt fler företag och institutioner omvandlar sina processer krävs kompetens att genomföra förändringarna. It-yrken som mjukvaru- och systemutvecklare, samt it-arkitekter återfinns ofta på listor över framtidsyrken.

”Det är en enorm efterfrågan på arbetskraft just nu. Vi som driver verksamhet och har behov av duktig personal inom it har enormt svårt redan i dag med rekrytering. Det är i princip krig om folk i branschen”, säger Åsa Arvidsson, vd för konsultföretaget Avanades svenska verksamhet.

”Det kommer att öka i och med att behovet ökar ganska dramatiskt av folk som kan och förstår både de tekniska och de mjuka bitarna av tekniken i och med att samhället förändras så mycket. Teknik blir mer och mer en drivkraft inom många affärsmodeller.”

Att utöka urvalet för att kunna rekrytera bättre personal är dock inte den enda anledningen till att det är viktigt att få in fler kvinnor i branschen, anser Åsa Arvidsson. När man som it-konsult hjälper en kund med till exempel digitalisering, och skapar modeller och nya processer, måste man utgå ifrån kundens perspektiv. Tjänsten eller produkten kunden arbetar med ska ofta användas av såväl kvinnor som män.

”Jag skulle inte vilja säga att kvinnor och män tänker olika utan att människor tänker olika. Och man behöver många perspektiv för att få ett lyckat resultat. Det är extremt negativt om de som jobbar med det här är för ensidiga”, säger hon.

Avanade genomför därför en del olika åtgärder.

”Vi har i flera år försökt attrahera kvinnor till vårt företag genom att vända oss bland annat till kvinnliga it-studenter. Men då kommer man till dem som redan är inne på den banan.”

I samarbete med Ung Företagsamhet försöker Avanade nå ut till kvinnor redan på gymnasienivå och försöka inspirera dem genom att visa upp kvinnliga förebilder.

I ett andra steg ingår även ett mentorprogram, där Avanades anställda får möjlighet att agera mentorer för unga kvinnor.

It-branschen är långt ifrån den enda bransch som står inför detta problem. Di har tidigare rapporterat om olika initiativ som pågår inom byggbranschen som bland annat handlar om att locka kvinnor till den mansdominerade sektorn.

Även inom energibranschen är mansdominansen stor. Där finns sedan några år tillbaka gruppen Kraftkvinnor som har som syfte att synliggöra kvinnor i branschen och på så sätt locka fler kvinnor till branschen.

”Energibranschen är under omställning och då krävs att man får in flera perspektiv. Det säkerställer man genom ökad jämställdhet”, säger en av kvinnorna inom organisationen, Lina Palm, senior politisk rådgivare på Uniper.

Enligt henne har frågan blivit allt viktigare för företagen i branschen.

”Man kan inte bortse från hälften av befolkningen om man vill rekrytera kompetens i framtiden.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?