1515

Isabella Löwengrip säljer sitt skönhetsbolag

Isabella Löwengrip säljer hela sitt ägande i kosmetikabolaget Löwengrip Beauty till sin norska samarbetspartner Dermanordic.  

”Efter att ha varit influenser i halva mitt liv är det särskilt roligt att kunna visa att det är möjligt att bygga starka bolag sprungen ur sociala medier”, säger Isabella Löwengrip, som fortsatt kommer att vara företagets ansikte utåt. 

Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, grundare av Löwengrip Beauty.
Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, grundare av Löwengrip Beauty.Foto:Oskar Omne

Isabella Löwengrip startade Löwengrip Beauty tillsammans med Pingis Hadenius 2013 och har sedan dess expanderat snabbt. 

”Ja vi har alltid varit lönsamma”, berättar Pingis Hadenius om verksamheten, som 2018 kom att omsätta 85 miljoner kronor. 

Förra året uppgick försäljningen på över 100 miljoner kronor enligt det norska skönhetsbolaget Dermanordic, som genom ett samarbetsavtal tog över en stor del av distributionen under fjolåret. Nu säljer grundarduon, Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius äger 50 procent vardera inför affären, hela bolaget till samarbetspartnern.  

”Det här är viktigt för att få en bättre grund för att växa vidare på den nordiska marknaden”, säger Pingis Hadenius som liksom sin medgrundare kommer att fortsätta att arbeta i bolaget även efter ägarskiftet. 

Någon köpeskilling för affären är inte känd, men grundarna säger sig vara nöjd med upplägget. 

”Att en ledande aktör som Dermanordic förvärvar Löwengrip är ett kvitto på att vi har utvecklat ett varumärke med produkter som står sig starka på marknaden”, säger Isabella Löwengrip i en kommentar. 

Vid sidan av skönhets-verksamheten kontrollerar Isabella Löwengrip själv ett bolag vid namn Löwengrip Invest. Den verksamheten har dragits med problem och neddragningar, efter en uppmärksammad expansion i USA. 

Enligt Pingis Hadenius finns dock inga kopplingar mellan de två bolagens verksamhet.

Pingis Hadenius påpekar att Sverige länge haft en stor modeindustri, och att hon är särskilt glad i att bidra till att även skönhet och kosmetika flyttat fram sina positioner. 

”Det är ett gott betyg för Sverige att vi börjat bygga skönhetsbolag också”, säger hon till Di. 

Den norska samarbetspartnern Dermanordic, som ägs bland annat av bryggeriarvtagaren och konstsamlaren Christian Ringnes som även är styrelseordförande. Henning Nielsen, som är vd och delägare, hyllar grundarna i en kommentar och understryker att de kommer att stanna kvar i verksamheten: 

”Jag är väldigt imponerad över vad de båda har skapat på egen hand. Företaget Löwengrip Beauty AB har aldrig gått med underskott och tillväxten är skapad utan externt kapital.”


Innehåll från NorronAnnons

Norron: Bra med regler för gröna investeringar

Norron ser EU:s regler för gröna investeringar som en möjlighet mer än ett hinder. Nu pågår arbetet för att taxonomianpassa hållbarhetsfonderna.

EU:s nya gemensamma klassificeringssystem för vad som ska räknas som miljömässigt hållbara investeringar och finansiella produkter har beskrivits som en byråkratisk koloss. Fondförvaltaren Norron, som redan nu tillämpar taxonomin för bolagsselektering, välkomnar dock regelverket som skapar tydlighet för både sparare och fondförvaltare.

– Vi tror att EU:s kriterier och tröskelvärden blir ett särskilt bra verktyg för att göra bedömningar av bolag som fungerar som möjliggörare för grön omställning med sina produkter och tjänster, så kallade enablers. Vår strategi framåt är att uppnå en ökad diversifiering i portföljerna med den typen av innehav, säger Johan Svantesson, förvaltare på Norron.

Johan Svantesson, förvaltare på Norron.
Johan Svantesson, förvaltare på Norron.

Stöttar bolagen i grön omställning

Han är en av två ansvariga för Norron Sustainable Equity, en aktivt förvaltad hållbarhetsfond som tar avstamp i FN:s globala mål och EU:s taxonomi vid analys och urvalsprocess. 

S– Vi identifierar vinnarna i transformeringen till en mer hållbar framtid – som kombinerar ekonomisk lönsamhet med hållbarhetsfokus och samtidigt har en rimlig värdering. Vi tror att aktiv förvaltning är en nyckel för att undvika den senaste tidens crowdingeffekt kring de gröna bolagen, där för mycket pengar jagar för få tillgångar, säger Johan Svantesson och fortsätter: 

– Genom aktiv förvaltning kan vi också föra positiva dialoger med våra innehav så att de växlar upp sin omställning. Ett exempel är laxodlaren Atlantic Sapphire, där vårt nära samarbete genom en regelbunden dialog och workshops bidrog till att företaget signerade FN:s Global Compact och publicerade sin första hållbarhetsrapport. 

Transparens och frekvent rapportering 

Norron, som förvaltar sju fonder, rapporterar vilka innehav i hållbarhetsfonderna som signerat FN:s Global Compact (tio principer som syftar till att värna för mänskliga rättigheter och undvika miljörisker) samt vilka av de 17 globala målen som innehaven fokuserar på. Redan nu, flera månader innan regelverket träder i kraft, har man börjat förbereda för rapportering enligt taxonomin. 

Framåt tror Peter Werleus, som förvaltar hållbarhetsfonden Norron Sustainable Premium, att en reaktion på marknaden är att vänta, när investerare inte kan gömma sig bakom ”green washing” med EU:s nya krav på transparens. 

– Detta kommer att leda till en förflyttning där kapitalet inte enbart flödar till de gröna bolagen där många investerare hittills lagt sitt fokus, utan också till bolag som tar fram teknologi som möjliggör omställning samt bolag som befinner sig i förberedelsefas för transformation, konstaterar han.

Läs mer om Norrons hållbarhetsarbete och ta del av nya hållbarhetsrapporten här.

Peter Werleus, förvaltare av hållbarhetsfonden Norron Sustainable Premium.
Peter Werleus, förvaltare av hållbarhetsfonden Norron Sustainable Premium.

Om Norron:

Norron AB förvaltar fonderna Norron Sustainable Preserve, Norron Sustainable Premium, Norron Target, Norron Select, Norron Active och Norron Sustainability Equity. Norrons förvaltare har i över två decennier presterat konkurrenskraftiga resultat och erhållit en rad utmärkelser på de nordiska kapitalmarknaderna.

 

Mer från Norron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norron och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?