Isabella Löwengrip och Di-krönikörer bland årets sommarpratare

På torsdagen presenterades årets sommarvärdar till P1-programmet Sommar. Bland dem finns Di-medarbetarna Maria Borelius och Anders Hansen, samt flertalet näringslivsprofiler. 

Isabella Löwengrip kommer vara sommarvärd den 24 juni.
Isabella Löwengrip kommer vara sommarvärd den 24 juni.Foto:Jessica Gow/TT
Anders Hansen kommer vara sommarvärd den 25 juni. Här tillsammans med Leif Östling och Maria Borelius under presentationen av årets sommarvärdar.
Anders Hansen kommer vara sommarvärd den 25 juni. Här tillsammans med Leif Östling och Maria Borelius under presentationen av årets sommarvärdar.Foto:Jessica Gow/TT
Maria Borelius kommer vara sommarvärd den 27 juli.Foto:Henrik Montgomery / TT
Leif Östling kommer vara sommarvärd den 14 juli.Foto:Jessica Gow/TT
Ola Serneke kommer vara sommarvärd den 23 juli.Foto:Jessica Gow/TT
Caroline Farberger kommer vara sommarvärd den 1 juli.
Caroline Farberger kommer vara sommarvärd den 1 juli.Foto:Henrik Montgomery/TT

”Lätt musik med prat med mening i”, sade Tage Danielsson och den 29 juni 1959 blev producenten Jörgen Cederberg den första sommarprataren någonsin.  

60 år senare sänds programmet fortfarande och på torsdagen presenterades årets kransklädda sommarvärdar. Under jubileumssommaren är näringslivet representerade genom ett flertal personer. 

Två av Di:s krönikörer, företagaren och före detta statsrådet Maria Borelius och läkaren Anders Hansen kommer att leda varsitt program i sommar. Anders Hansens program sänds den 25 juni och Maria Borelius program sänds den 27 juli.

”Det kommer inte att vara helt olikt mina texter i Dagens industri, men det är ett betydligt större format. Jag kommer att förklara på djupet varför vi människor är utvecklade för ett helt annat liv än det vi lever i dag och varför det får en del märkliga konsekvenser”, säger Anders Hansen.

Di-krönikören Maria Borelius, som även ledde Sommar i P1 1991, kommer att prata om sina erfarenheter i både arbetslivet och privat. 

”Jag kommer att vara väldigt personlig och prata om lärdomarna av ministeravgången som var väldigt skakande och om min bror som hade schizofreni och som omkom i en olycka 1991.”

Kommer Dagens industris läsare att känna igen något i ditt program?
”Ja det kommer de att göra! Jag kommer bland annat att prata om hur techbolagen samverkar med den mänskliga hjärnan och att vi får alltmer polariserade debatter. Den utvecklingen är varken bra för människan eller för vår demokrati”, säger Maria Borelius.

Även företagsledaren Leif Östling, entreprenören Isabella Löwengrip och Ica Försäkringars vd Caroline Farberger hör till årets sommarvärdar. Caroline Farberger berättade i Di Weekend i fjol sin unika historia om hennes val att leva som kvinna. 

”Det här var en naturlig fortsättning efter att jag delade min historia för första gången i Dagens industri. Jag vill berätta om mina erfarenheter efter att ha levt nästan ett år som kvinna i näringslivet”, säger Caroline Farberger, vars program sänds 1 juli.

Även vd:n och ägaren till fastighetsbolaget Serneke, Ola Serneke, sommarpratar den 23 juli.   

”Jag kommer nog inte att berätta mitt livs story helt och hållet men givetvis kommer det att bli mina privata åsikter och vad jag anser i vissa frågor”, säger Ola Serneke. 


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?