1515

IS tar på sig tunnelbanedådet i London

Minst 29 människor skadades då en sprängladdning detonerade i en tunnelbanevagn i London, mitt i morgonrusningen. En misstänkt person har identifierats med hjälp av övervakningsbilder, enligt Sky News.
Enligt IS:s propagandaorgan Amaq tar gruppen på sig händelsen i Londons tunnelbana.

 

Ögonvittnen beskriver hur en våg av eld slog emot dem i tunnelbanevagnen, och svedde både hår och hud på flera passagerare. Tumult uppstod när människor försökte ta sig ut ur tåget.

"Folk fick skär- och skrubbsår i samband med att de flydde", berättade BBC:s reporter på plats vid stationen Parsons Green.

Enligt vittnen blev även flera personer nedtrampade i samband med tumultet. Hittills finns dock inga uppgifter om att någon av de 29 skadade fått allvarliga eller livshotande skador. Under fredagseftermiddagen hade åtta av dem kunnat skrivas ut från sjukhus.

Bilder publicerade i sociala medier visade en brinnande vit plasthink på golvet i ett tunnelbanetåg, med vad som ser ut som sladdar hängande ut ur den. Enligt BBC hade bomben en timer. Men den exploderade inte fullt ut vilket gjorde skadorna mindre omfattande.

Efter initial förvirring om vad som egentligen hänt bekräftade polisen senare att det var en improviserad sprängladdning som detonerat på tåget. Händelsen utreds som ett terrordåd.

Hundratals poliser är inblandade i utredningen, och underrättelsetjänsten MI5 är också inkopplad, enligt Mark Rowley, högste chef för Storbritanniens antiterrorpolis.

Ett intensivt utredningsarbete bedrivs för att försöka fastställa vem som ligger bakom händelsen. Enligt underrättelsekällor till Sky News har polisen identifierat en misstänkt via övervakningsbilder. Ingen har ännu gripits.

Tunnelbanelinjen district line kommer att vara avstängd mellan stationerna Earl's Court och Wimbledon för resten av fredagen, enligt Londons transportmyndighet.

"Tankarna går till dem som skadats vid Parsons Green och till räddningstjänsterna som, återigen, reagerar snabbt och modigt på en misstänkt terrorincident", säger premiärminister Theresa May i ett uttalande.

May har under eftermiddagen lett ett möte vid landets koordinationscentral för nationella kriser. Hon meddelar att terrorhotnivån ligger kvar på nivån "allvarlig", den har inte nått till den högsta nivån "kritisk".

Londons borgmästare Sadiq Khan manar samtidigt till lugn och säger att huvudstaden "aldrig kommer att skrämmas eller besegras av terrorism", enligt BBC.

USA:s president Donald Trump kallar på Twitter gärningsmännen bakom explosionen för "loser-terrorister" som "måste tas om hand på ett mycket tuffare sätt".

"Det här är sjuka, galna människor som varit på polisens radar", skriver Trump vidare.

Det är dock oklart om det stämmer att de ansvariga varit kända av polisen sedan tidigare, och Trumps twittrande har kritiserats av Theresa May själv.

Om explosionen bekräftas vara en terrorattack är det den femte på sex månader i Storbritannien. Serien av attacker inleddes i mars när en ensam gärningsman mejade ner fotgängare och knivhögg en polis utanför det brittiska parlamentet.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?