1515
Annons

IS ett växande hot mot Sydostasien

HONGKONG. Terrororganisationen Islamiska staten (IS) är ett växande hot mot länderna i Sydostasien. Det säger Singapores premiärminister Lee Hsien Loong.

Foto:Eyad Baba/TT

När Lee Hsien Loong öppnade ett möte för den sydostasiatiska samarbetsorganisationen Asean på lördagen varnade han för växande hot mot regionens ekonomier från två källor: IS och cyberattacker.

Flera av de tio länderna som ingår i Asean, som tillsammans är hem för över 650 miljoner människor, har länge kämpat med militanta islamistiska grupper. För två år sedan genomförde IS sin första attack i Indonesiens huvudstad Jakarta, och i staden ön Mindanao i Filippinernas har hundratals människor dödats i strider med jihadister efter att oroligheter intensifierades förra året, rapporterar AFP.

Trots att IS fortsätter att förlora militära slag i Syrien och Iraq så utgör de ett växande hot mot Sydostasien, sa Lee Hsien Loong. Han framhåller samtidigt att ökad digitalisering gjort nationerna och invånarna mer sårbara för cyberattacker.

”Sydostasien är i fred, men dessa hot är mycket verkliga”, sa han under sitt öppningstal på lördagen. ”Vi måste vara motståndskraftiga för båda konventionella hot, men också icke-konventionella hot som terrorism och cyberattacker”.

Han framhöll vidare att ökad global protektionism kan skada regionens exportintensiva länder, vilka upplever stark ekonomisk utveckling.

”Det politiska läget i många länder har skiftat från fri handel. I synnerhet så är handelsspänningarna mellan USA och Kina oroväckande”, sa han.

Asean-klubben består av Brunei, Kambodja, Indonesien, Laos, Malaysia, Myanmar, Filippinerna, Singapore, Thailand och Vietnam.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Svenskt bolag till final i innovationstävling

European Investment Bank arrangerar varje år en turnering för social innovation. Svenska uppstartsföretaget Imagilabs finns bland de femton finalisterna. Företaget har som målsättning att genom sina produkter öka mångfalden för skapare av teknik. 

Beatrice Ionascu, it-chef och Dora Palfi, vd, Imagilabs.
Beatrice Ionascu, it-chef och Dora Palfi, vd, Imagilabs.Foto:Pressbild

Imagilabs grundades 2018 av Dora Palfi och Beatrice Ionascu och har bland annat utvecklat utbildningsprodukter som appar och hårdvara för att lära unga flickor och ickebinära barn att koda. Deras app lär ut Python-programmering stegvis med inslag av spel och kod. 

”Vi vill göra kodning till något roligt och tillgängligt för en grupp som annars är svår att nå. Det finns studier på att intresset för teknik hos flickor dalar mellan åldrarna 12 och 14 år. Vi vill fånga upp intresset tidigt”, säger Dora Palfi. 

Hon fortsätter: 

”Vi har använt mycket research för att utveckla appen men även tagit hjälp av flickor i målgruppen som har fått testa och ge återkoppling. De går under benämningen Imagigirls.”

Grundarna har även varit med och skapat nätverk med målet att vara inkluderande för alla som är intresserade av teknik.

”Kvinnor utgör fortfarande mindre än 25 procent av de som arbetar med teknik i Europa. Det upplever jag är ett problem eftersom framtiden finns i tekniken. Då är det avgörande att kvinnor är delaktiga när framtiden skapas”, säger Dora Palfi.

Varje år, sedan 2012, har tävlingen Social Innovation Tournament arrangerats av European Investment Bank. I år är det 200 sociala entreprenörer i Europa som ansökt. Affärsidéerna ska främja social hållbarhet och ha en positiv inverkan på miljön och kan vara inom skiftande områden som utbildning, hälsovård, miljö, cirkulär ekonomi, inkludering, jobbskapande och åldrande.  

I år är finalen i Wien den 29 september. Platsen ändras varje år till en av huvudstäderna i Europeiska unionen. Nästa år kommer tävlingen att äga rum i Stockholm.

Nu har femton har gått vidare till final. Finalisterna kommer att presentera sina idéer och affärsplaner inför en jury med representanter från den akademiska världen och näringslivet som är experter på social innovation.  

Den totala vinstsumman som delas ut är 220.000 euro. Högsta beloppet som går att vinna är 75.000 euro. Årets tävling har även publikens pris med prissumma på 10.000 euro. Publiken röstar online. 

”Om vi vinner kommer vi att få möjlighet att växa snabbare. Vi vill fokusera på att utveckla vår plattform för lärare. Svenska skolor har programmering på schemat från årskurs fyra och här ser vi ett stort behov av verktyg för lärare när de undervisar”, säger Dora Palfi.  

Imagilabs avböjer att kommentera omsättning och resultat för 2021 tills det att årsredovisningen hanterats av Skatteverket i december. Företagets resultat efter finansnetto har varit minus sedan uppstarten 2018.

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera