1515
Annons

Irrationell oro för AI - ”Terminator-scenario” målas upp

Samtidigt som företagen jobbar intensivt med AI-utveckling finns det stor skepsis till tekniken bland de tilltänkta kunderna.

Många svenskar är oroliga för utvecklingen av AI, visar en undersökning från Tieto. 

Christian Guttmann, globalt ansvarig för artificiell intelligens på IT-konsultbolaget Tieto.
Christian Guttmann, globalt ansvarig för artificiell intelligens på IT-konsultbolaget Tieto.

Utvecklingen och användandet av AI fortsätter framåt. Men en undersökning från it-konsultbolaget Tieto TIETOS +0,94% Dagens utveckling visar att medborgarna är skeptiska till utvecklingen.

”Det finns generellt en ganska låg förståelse för vad AI faktiskt är”, säger Christian Guttmann, globalt ansvarig för artificiell intelligens på Tieto. 

84 procent svarade i undersökningen att de i någon grad är oroliga över utvecklingen av AI – av dem 18 procent i hög grad, 15 procent i väldigt hög grad och 33 procent att de är delvis oroliga. Sex procent uppgav att de inte alls är oroliga. Detta enligt undersökningen av Tieto. 

Orsaken till oron menar Christian Guttmann  finns i flera hypoteser – inte minst spridningen av information om ämnet. Det målas inte sällan upp en bild av ett ”terminator-scenario” om färre jobbtillfällen och AI:s övertagande i samhället.

”Vad jag ser i ekosystemet är att det finns en del ’icke-experter’ inom AI. Många av de som pratar om AI i olika forum, på olika nivåer och som är offentliga personer på ett eller annat sätt har inte alltid riktigt förstått vad AI handlar om”, säger Christian Guttmann.

”I tillägg finns det i medierna en tendens att hårdvinkla utöver vad som faktiskt stämmer överens med verkligheten. Det händer ofta att det i den här frågan blir en olycklig representation av fakta i tidningarna och det blir ett terminator-scenario där ’AI tar över’”, fortsätter han. 

I kombination med det har folk generellt dessutom ”en ganska låg förståelse för vad AI faktiskt är”. Det kan inte förväntas att den genomsnittliga medborgaren ska ha djupare kunskaper inom området, men alla bär ett ansvar för en generell förståelse, tillägger han. 

Undersökningen visade även att 18 procent av de som svarade i hög grad tycker att företag som utvecklar AI-lösningar bör vara bundna till etiska riktlinjer och regleringar och 54 procent svarade i väldigt hög grad. Mycket beror på att människor är rädda för att bli av med jobben, utkonkurrerade av den artificiella intelligensen, någon som inte heller stämmer, enligt Christian Guttman. 

”AI utvidgar jobbmöjligheterna. De tar bort de initiala uppgifterna så att man har tid att göra något mer kreativt. Och jag tror att det är lite i samma sammanhang med den första frågan, att folk inte förstå den här delen av AI, som gör livet och jobbet mycket lättare i många avseenden. Och om vi tänker globalt så håller AI Sverige konkurrenskraftigt”, säger han. 

Det finns självklart områden som är med känsliga i frågan och att man där vill ha ännu mer koll på hur man använder den här typen av avancerad teknik.

Gällande den genomsnittlige medborgaren kan man ställa frågan om man faktiskt måste eller vill veta när man på något sätt använder AI. 

”När du till exempel använder Google som har funnits omkring 25 år, tänker nog inte de flesta på att de använder en AI-produkt. Frågan är också om när man faktiskt vill veta. Ta alla som använder Amazon, Google, Spotify – vad skulle egentligen ändras om de visste att här finns det komponenter av AI?”

Han menar att de flesta inte heller förstår, varken rent tekniskt eller för industrin, hur viktig AI är för Sveriges konkurrenskraft. För att få en generell bättre förståelse av AI bär alla ett ansvar, från privatpersoner till skolor och storföretag. Företag som jobbar med eller utvecklar egna lösningar måste ta sitt ansvar i att informera medarbetarna om vad det är och varför det är viktigt för organisationen.

”Andra länder har redan börjat införa AI som en kurs på grundskolenivå, exempelvis i Kina. Jag tror de som är ansvariga för utbildningen i Sverige, regeringen, andra myndighet och skolor, måste ta ett visst ansvar här. Det blir nu en fråga om vem som är snabbast i ekosystemet i världen och vem som kan ha tillräckligt många AI-experter inom jättemånga olika områden. Och vi måste vara med på det tåget”, säger Christian Guttman.

Innehåll från Easypark GroupAnnons

Så kan AI hjälpa städer att driva på sin samhälls-utveckling – och bilister att snabbare hitta en p-plats

Martin Sandström, Head of Business Development på Easypark.
Martin Sandström, Head of Business Development på Easypark.

Svenska techföretaget Easypark har senaste åren lanserat tjänster som snabbare hjälper bilförare hitta lediga parkeringsplatser, och städer att förutse parkeringsbeteenden. Det skapar nya möjligheter till datadriven stadsutveckling. 

– Med vår lösning kan vi hjälpa både städerna och bilisterna. En win-win helt enkelt, säger Martin Sandström, Head of Business Development på Easypark.

Forskning visar att 30 procent av all bilkörning inne i en stad är driven av eller direkt påverkad av bilister som söker en parkering. Detta påverkar både bakomliggande bilister, cyklister och fotgängare.

Kan bilister snabbare hitta en ledig parkeringplats möjliggörs alltså bättre trafikflöden i hela staden. 

Tech-företaget Easypark, som utvecklar digitala tjänster inom mobilitet, har nyligen lanserat två AI-baserade lösningar som redan introducerats i flera städer i Sverige och Europa.

Tjänsten Find riktar sig till bilister och kan korta ner tiden en bilist letar efter en ledig parkeringsplats med 50 procent.

När bilisten markerar sin slutdestination i appen färgkodas gatorna i området i grönt, gult eller rött, beroende på sannolikheten att hitta ledig parkeringsplats just där.

– Vi vet hur många parkeringsplatser som ryms på en gata och vilka parkeringsregler som gäller. I kombination med andra datakällor, kan vi uppskatta var och när människor parkerar och var det sannolikt borde finnas lediga parkeringsplatser, säger han.

Easyparks lösning utvecklar städer

Tjänsten Parking Data as a Service, skapar nya möjligheter för digitala insikter åt stadsförvaltningen för hur staden kan utvecklas.

– Vår lösning kan hjälpa städer att tolka och analysera sitt parkeringsutbud, och på så sätt förstå efterfrågan och parkeringsbeteenden på specifika gator vid olika tider. Med hjälp av dessa insikter kan städer ta bättre beslut för hur stadens mobilitet kan förbättras, säger Martin Sandström.

Dessa tjänster är ett led i hur städerna digitaliseras – men också förändras.

– Våra lösningar kan i förlängningen hjälpa städer att bli mer levande och gröna, avslutar Martin Sandström.

Om Easypark 

Det svenska företaget Easypark Group är ett ledande techbolag som visar vägen inom AI-baserad och datadriven parkerings- och mobilitetsteknologi. Efter uppköpet av den globala aktören Park Now Group är Easypark Group i dag världsledande inom mobilparkering och erbjuder bland annat start, stopp, förlängning av parkering och betalning av elbilsladdning i över 3200 städer i över 25 länder.

Läs mer på: www.easyparkgroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Easypark Group och ej en artikel av Dagens industri

Ukrainas kreditbetyg sänks

Ratinginstituten S&P och Fitch sänker Ukrainas kreditbetyg till ”selective default” respektive ”restricted default”, vilket kan översättas till delvis inställda betalningar.

Foto:Natacha Pisarenko

Beslutet kommer efter att en majoritet av landets långivare beslutat att skjuta upp landets skuldbetalningar i två år.

”Ukrainas skuldomstrukturering kommer mitt i betydande makroekonomiskt, externt och finanspolitiskt tryck som härrör från kriget”, skriver S&P.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera