Annons

Irma tappar kraft – men fortfarande "livsfarlig"

Monsterorkanen Irma har tappat kraft på sin bana över sydvästra Florida, men är fortfarande "livsfarlig", varnar orkancentret NHC.

Människor uppmanas att hålla sig inne.

Bild:Susan Stocker/AP

Orkanen har nedgraderats till kategori 2, med vindstyrkor på drygt 48 meter per sekund, enligt Reuters. Enligt NHC skapar ovädret skadliga vindar över hela delstaten. Tre stora byggkranar har rasat, den senaste i Fort Lauderdale, enligt AP, utan att människor skadats.

NHC varnar för 4,5 meter höga vågor längs västkusten där städer som Fort Myers, Saint Petersburg och Tampa ligger längs Irmas beräknade väg.

I Irmas framfart steg vattennivåerna i staden Naples i sydvästra Florida stigit med 2,1 meter på bara 90 minuter, enligt NHC.

Delar av storstaden Miami står under vatten. I delstaten är nära fyra miljoner hushåll och företag utan ström, enligt Reuters.

"Jag tror inte någon levande i den här delstaten har upplevt något som liknar det här", säger Floridas guvernör Rick Scott.

Myndigheterna uppmanar invånarna att fortsätta att hålla sig inne.

"Bara för att det ser ut som att det klarnar upp betyder inte det att det är säkert att ge sig ut på vägarna", säger Mike Hernandez, talespersonen för Miami, enligt AP, efter rapporter om att människor lämnat evakueringscenter.

Internationella flygplatsen i Miami har fått betydande vattenskador, rapporterar CNN. Flygplatsen hålls stängd under måndagen och räknar med att börja med begränsat flyg under tisdagen. Även de internationella flygplatserna i Orlando och Tampa är stängda.

President Donald Trump har förklarat Florida som katastrofområde, en åtgärd som öppnar för användning av federala hjälpinsatser, enligt Vita huset.

Tre personer rapporteras döda i Florida Keys.

De senaste dagarna har Irma skapat enorm förstörelse när orkanen dragit fram över mindre öar i Karibien, såsom Saint Martin, Barbuda och Anguilla. Åtminstone 30 personer har enligt de senaste siffrorna omkommit, rapporterar AFP.

Öarna Saint Martin och Saint Barts har nära 80 000 invånare och de flesta har fått sina hem förstörda.

"Finns det fortfarande liv här?" frågar sig 23-åriga Michelene Jean-Charles, som bor på Saint Martin, som delas mellan Frankrike och Nederländerna.

70 procent av infrastrukturen på den holländska sidan, också känd som Sint Maarten, har förstörts, enligt myndigheterna. Nederländernas kung Willem-Alexander anlände under söndagen till den närliggande ön Curaçao tillsammans med landets inrikesminister Ronald Plasterk för att överblicka räddningsarbetet.

Frankrikes president Emmanuel Macron kommer att anlända till Saint Martin på tisdag för att träffa Irmas offer och möta lokala myndigheter, enligt AFP.

På Brittiska Jungfruöarna efterlyser myndigheterna långvarigt brittiskt stöd efter Irmas framfart.

"Vi är ett motståndskraftigt folk men det här har skakat oss i grunden", säger territoriets ledare Orlando Smith enligt AFP och beskriver den "kritiska situation" som öarna, men 28 000 invånare, befinner sig i efter monsterstormen.

Brittisk militär finns i området och har levererat bland annat medicinsk utrustning och vaccin.

I USA säger president Donald Trump att han tänker resa till Florida "mycket snart".

Irma beräknas nå norra Florida och sydvästra Georgia på måndag eftermiddag, lokal tid, enligt NHC.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?