1515
Annons

Iphone-tillverkaren ska bygga ”revolutionerande” elbil

Elbilstillverkaren Fisker och Apples långväga produktionspartner Foxconn ska utveckla en helt ny elbil tillsammans. Enligt ett pressmeddelande ska det handla om något nytt och revolutionerande. 

Skissen som Fisker och Foxconn skickade med i sitt pressmeddelande.
Skissen som Fisker och Foxconn skickade med i sitt pressmeddelande.Foto:Fisker

”Vi kommer att skapa ett fordon som överskrider sociala gränser, samtidigt som vi erbjuder en kombination av avancerad teknik, åtråvärd design, innovation och prisvärdhet samtidigt som vi skapar världens mest hållbara fordon”, säger Fiskers ordförande och vd Henrik Fisker i kommentar.

Det båda parterna ingick på torsdagen ett så kallat samförståndsavtal i syfte att med gemensamma krafter ta fram ett elfordon som ska säljas globalt. Foxconn, som är kända för att tillverka bland annat Iphone åt den amerikanska teknikjätten Apple, ska stå för själva produktionen – och man satsar på att tillverka minst 250.000 bilar per år. 

Bilen, som går under kodnamnet Project PEAR (Personal Electric Automotive Revolution), kommer att börja produceras under det fjärde kvartalet 2023 och ska bli det andra fordonet som säljs under Fiskers varumärke. Den första, Fisker Ocean SUV, planeras till fjärde kvartalet 2022, och tillverkas av den kanadensiska kontraktstillverkaren Magna. 

Fisker Ocean SUV
Fisker Ocean SUVFoto:Fisker

Henrik Fisker är känd som designern bakom klassiska lyxbilar som BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage och DB9. Han startade 2007 biltillverkaren Fisker Automotive som låg bakom hybridbilen Fisker Karma. Trots mer än 1 miljard dollar i privat och offentlig finansiering tvingades Henrik Fisker bort från företaget 2013, och mindre än ett år senare ansökte biltillverkaren om konkurs. 2016 startade han det nya bolaget Fisker, som i fjol gick till börsen via ett så kallat Spac-bolag

Bolaget rusade närmare 40 procent efter att nyheten om samarbetet med Foxconn släpptes på torsdagen.

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Ny betalmetod banar väg för svenska elfordonstartupen

Svensk-kenyanska elfordonstillverkaren Roam, tidigare Opibus, hoppas på rejäl draghjälp med försäljningen av sin nya elmotorcykel genom ett nytt samarbete med den finansiella plattformen M-Kopa. 

”Det här kommer att accelerera omställningen något enormt”, säger Roams chefsstrateg Albin Wilson till Dagens industri.

Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.
Roam Air är den svenska elfordonsstartupens senaste motorcykel.Foto:Roam

M-Kopas så kallade ”Pay-As-You-Go”-modell ger kunderna omedelbar tillgång till produkter samtidigt som de bygger ägande över tid genom mikrobetalningar. M-Kopa, som har en tydlig hållbarhetsprofil, har tidigare finansierat bland annat inköp av solpaneler och har i dag cirka 20 miljoner kunder. Nu kommer även Roams nya eldrivna motorcykel säljas via plattformen. Kunderna får därmed möjligheten att betala av motorcykeln under 14 månaders tid – utan säkerhet. Det innebär en rejält sänkt ribba för den som vill ta steget till eldrivet.

”Väldigt få afrikaner har de 1.500 dollar som vår motorcykel kostar i kontanter. Det gör att de kan använda motorcykeln i sitt arbete från dag ett och efter drygt ett år äger de den”, säger Albin Wilson.

Bolagets senaste motorcykel Roam Air, som presenterades tidigare i somras, har utvecklats och designats i Kenya och är särskilt anpassad för den östafrikanska marknaden. Modellen är utrustad med dubbla batteripack, vilket dels ökar räckvidden men också skapar flera laddmöjligheter. 

Roam Air är utrustad med dubbla batteripack som kan laddas var för sig i hemmet eller samtidigt vid en laddstation.
Roam Air är utrustad med dubbla batteripack som kan laddas var för sig i hemmet eller samtidigt vid en laddstation.Foto:Roam

Prislappen på 1.500 dollar ligger strax över vad en motsvarande bensindriven motorcykel kostar på den afrikanska marknaden i dag. Men el-motorscykeln har en stor fördel. Enligt Wilson har modellen en driftskostnad som är över 70 procent lägre än för en motsvarande fossildriven motorcykel. 

”Det gör att våra kunder kan tjäna nästan 50 procent mer per dag än tidigare och samtidigt betala av lånet. Det blir en win-win-situation. Vi kan bidra till att accelerera elektrifieringen och köparna kan tjäna mer än de gjort tidigare”, säger han. 

Genom att använda sig av M-Kopas plattform får Roam dessutom tillgång till marknader över hela Afrika, inte bara hemmamarknaden Kenya. 

Trots att den går loss på ringa 1.500 dollar är det få som har råd med den på den afrikanska marknaden.
Trots att den går loss på ringa 1.500 dollar är det få som har råd med den på den afrikanska marknaden.Foto:Roam

Roam, som i april i år bytte namn från Opibus, startades 2017 och började sin elektrifieringsresa med att bygga om safarifordon till elbilar i Kenya. I dag bygger företaget både motorcyklar, bussar och arbetar med laddinfrastruktur.

Tidigare i år stängde det en finansieringsrunda på 65 miljoner kronor som leddes av Silicon Valley-investerarna At One Venture, Factor[e] Ventures samt Ambo Ventures som drivs av före detta Google- och Uber-chefer.  Bolaget har utsetts till ett av ”Världens 100 mest inflytelserika bolag” av det amerikanska nyhetsmagasinet Time, i sällskap av namnkunniga branschkollegor som Rivian, Byd och Ford.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera