1515

Investor kräver stopp på EU-initiativet: ”Hög tid för Sverige att agera”

Åsa Lindhagen bör omgående agera för att stoppa det högaktuella EU-initiativ som riskerar att skjuta äganderätten i sank.

Det är familjen Wallenbergs budskap till Stefan Löfvens nyrekrytering på finansmarknaden – där Di har hämtat in en rad synpunkter om vad den nya ministern bör prioritera högst.

Investors styrelseordförande Jacob Wallenberg.
Investors styrelseordförande Jacob Wallenberg.Foto:Amanda Lindgren

Nuvarande jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (MP) blir ny finansmarknadsminister efter partikollegan Per Bolund, enligt vad statsminister Stefan Löfven tillkännagav på fredagen.

Di har sonderat terrängen i hennes nya domän, finansmarknaden, om var förväntningsribban ligger. Bland önskemålen syns en bred palett att sätta tänderna i, allt från att stoppa ett EU-initiativ kring bolagsstyrning från att bli svensk lag till att se till att företagare kan behålla sitt autogiro när de byter bank.

Svaren nedan är lämnade på frågan: ”Vad är det viktigaste för den nya finansmarknadsministern att ta itu med?”

 

Viveka Hirdman-Rydberg, kommunikationsdirektör på Investor INVE B +0,2% Dagens utveckling :
”En akut fråga som vi hoppas att finansmarknadsministern direkt agerar på är att stoppa EU-kommissionens initiativ EU Sustainable Corporate Governance som ska reglera bolagens syfte med verksamheten, begränsa företags möjlighet till utdelningar och återköp samt att styrelserna ska svara mot ett brett spektrum av intressenter – alltså inte ytterst inför aktieägarna som har riskerat sitt kapital. Äganderätten och den för samhällsekonomin så viktiga kapitalförsörjningen riskeras, och i förlängningen hotas Europas konkurrenskraft. För vem vill investera sitt kapital under sådana förutsättningar? På måndag går konsultationsperioden ut och under våren ska Kommissionen lägga ett skarpt förslag. Hög tid för Sverige att agera.”

 

Magnus Billing, vd på Alecta:
”Vi vill att nya finansmarknadsministern aktivt verkar för att Sverige får en starkare, mer konkurrenskraftig och attraktiv kapitalmarknad som skapar än bättre förutsättningar för effektiv kapitalallokering till företag för framtida hållbart värdeskapande.”

 

Johan Torgeby, vd på SEB och ordförande för Bankföreningen:
”Jag ser fram emot att samarbeta med Åsa Lindhagen, inte minst kring hur vi på SEB kan bidra positivt i arbetet med klimat och hållbarhet och i vårt gemensamma arbete mot finansiell brottslighet och öka informationsutbytet mellan de rättsvårdande myndigheterna och bankerna.”  

”Pandemin har visat att när regeringen, myndigheterna och bankerna krokar arm blir resultatet bättre. Jag hoppas att vi kan bygga vidare på det viktiga samarbetet för att värna samhällsekonomin och den finansiella stabiliteten.” 

 

Bettina Kashefi, chefsekonom på Svenskt Näringsliv:
”Vi befinner oss i sluttampen av pandemin och det gäller att krisåtgärderna för företagen fungerar ända in i mål. Just nu tar det alldeles för lång tid. På lång sikt är det naturligtvis viktigt att finansmarknadsministern underlättar för företagen genom att förenkla regelverken.”

 

Günther Mårder, vd för Företagarna:
”I svallvågorna av finanskrisen har det blivit väsentligt svårare för småföretagarna att få traditionell bankfinansiering. Jag skulle gärna se en politik som gör det lättare för nya aktörer att ta sig in på marknaden och ta över kundrelationer. Finansmarknadsministern skulle kunna ställa krav på standarder för överföring av bankrelationer vid byte av bank, så att kunden lätt kan behålla alltifrån autogiro och förinställda konton till kontonummer. Alla dessa saker skulle underlätta rörligheten på marknaden och öka konkurrensen.”

 

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners:
”Jag skulle önska att hon tar ett ordentligt krafttag och styr upp den svenska företagsobligationsmarknaden. Småspararna har rusat in i den här sparformen senaste åren, men handeln av företagsobligationer liknar fortfarande något av en bananrepublik. Det behöver styras upp och det rejält. Förra årets stängning av flertalet räntefonder visar tydligt på problemet, men det är bara toppen av ett isberg.”

 

Elin Ljung, kommunikationsdirektör på Nordic Capital:
”Vi skulle gärna se att Åsa Lindhagen värnar det goda investeringsklimatet, då detta är enda sättet att effektivt driva en långsiktigt hållbar finans- och miljöpolitik. Ett växande inflöde av riskkapital underlättar för innovationer, nyföretagande och expansion av näringslivet.”

 ”Det är även viktigt att stärka Sveriges position som attraktivt land för investeringar genom konkurrenskraftig skattepolitik. Att vi har starkare statsfinanser än de flesta andra länder innebär en gyllene möjlighet att stärka Sveriges konkurrenskraft.”

 

Frida Bratt, sparekonom på Nordnet:
* Flytträtt av pensionssparande, som införs 1 april, bör omfatta även försäkringar tecknade före 2007

* Regeringen bör införa ett särskilt pensionssparande enligt den modell Nordnet tidigare har föreslagit, kallad ”PSK”: en kapitalförsäkring där beskattningen av schablonintäkten är 15 procent i stället för som dagens 30 procent.

* Hemsidan minpension.se bör utvecklas till en ”digital flyttcentral”, och inte bara en informationsportal, där pensionssparare ska kunna flytta sitt pensionssparande digitalt och enkelt

* Stärk privatekonomins ställning på skolschemat, med mer tid och tydligare mål, så att lånekulturen motarbetas – ”Det är i skolorna vi ger unga goda ekonomiska förutsättningar. Oförmåga att hantera pengar ska inte behöva gå i arv.”

* Ta hårdare tag mot dolda indexfonder. Under företrädaren Per Bolunds tid skärptes kraven på redovisning av aktivitetsgrad, men mer kan göras.

* Ta hårdare tag även mot ”greenwashing”: i dag kan vem som helst kalla sin finansiella produkt för grön. Här måste en enhetlig terminologi och definition implementeras, i enlighet med EU:s taxonomi, så det blir enklare för sparare att välja rätt i hållbarhetsdjungeln.

Nordeas koncernchef Frank Vang-Jensen:
”I spåren av pandemin är det av stor vikt med en hållbar tillväxt i de nordiska ekonomierna. Här är vi som bank en del av lösningen.

Att nå klimatmålen är en annan huvudfråga. Nordeas mål är att bli en bank med nollutsläpp senast år 2050, med ett delmål att minska koldioxidutsläppen från utlåningen och investeringsportföljerna med 40–50 procent till år 2030. Där hoppas vi att regeringens policyer och bankernas mål kan gå hand i hand.”

 

 


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?