1515

Investmentbolagets initiativ: Importera masker

Efter larm om brist på skyddsmateriel inom vården tar investmentbolaget Creades saken i egna händer. Med uppbackning från kända näringslivsprofiler startar man ett importinitiativ där de första andningsmaskerna från Kina anländer nästa vecka.

John Hedberg, Creades.
John Hedberg, Creades.Foto:fotograf Jann Lipka

Produktionen av skyddsmateriel till vården, som andningsmasker och plasthandskar, har gått för högvarv i Kina under de senaste månaderna. Nu när virusepidemin mattats av i Asien har man börjat öppna för export till länder i bland annat Europa, där behoven av utrustning är stora. 

”Förra veckan fick vi signaler från släkt och vänner som jobbar på sjukhus i Stockholm om den akuta brist som råder. Av en slump fick jag kontakt med ett gäng som arbetat med import och export av medicinsk utrustning från Kina. De satt på alla leverantörskontakter, men saknade finansiering och mottagare”, säger John Hedberg, vd på Creades CRED A -1,69% Dagens utveckling .

Efter en hel del research, där John Hedberg vill vara noga med att tacka alla som har hjälpt till, landade man i att Socialstyrelsen ansvarar för att köpa in skyddsutrustning. Men i det extremläge som råder behöver inköpsbesluten ske snabbare än vanligt, och där såg Creades möjligheten att hjälpa till med att korta beslutsvägarna. 

”Vi såg det inte bara som en möjlighet, utan en skyldighet. Hela världen är i Kina just nu för att köpa upp hela lager och muta in framtida produktionskapacitet. Om Sverige ska få något måste man agera extremt snabbt. Som ett exempel hade vi möjlighet att köpa in 50 respiratorer häromdagen, men de plockades av ett annat land som kom till beslut snabbare än Sverige. Företagare är vana vid snabbt beslutsfattande och att på kort tid ordna fram likviditet – Här ser vi att vi kan spela en viktig roll i att bistå det offentliga i nuvarande helt unika situation.” 

Redan nu har man kommit över 300 000 andningsmasker som kommer att anlända från Kina i mitten av nästa vecka, och en betydligt större order är på gång med både masker och skyddsglasögon. 

”Men behovet just nu mäts i många miljoner, så det kommer att behövas mycket mer och att en mycket större del av näringslivet mobiliserar, till exempel genom att se om man kan ställa om befintlig, inhemsk produktion.”

För att styra inköpen har man skapat en projektorganisation bestående av Sven Hagströmer och John Hedberg från Creades, samt Jens von Bahr från Evolution Gaming. Deras roll är främst att se över vilken typ av utrustning vården är i behov av och på kort sikt hjälpa till med att finansiera inköpen.  Apotea och Instabox som Creades är delägare i ställer också upp för mellanlagring av leveranserna. Allt arbete sker ideellt och utan kommersiella vinstmotiv.

”Hittills har vi använt Creades pengar, men vår verksamhet är inte att köpa medicinsk utrustning. För att aktieägarna inte ska bli lidande gick vi ut bland våra kontakter i lördags och på mindre än två timmar hade vi hittat några privatpersoner som ställer upp med över 15 miljoner kronor i garantier”, säger John Hedberg och fortsätter:

”I den akuta situationen bjuder vi mer än gärna både på vår arbetstid och rollen som bank för Socialstyrelsen och regionerna, men över tid är det helt nödvändigt med en mer långsiktig lösning. Detta kommer kräva snabba och tydliga beslut från statligt håll.” 

Vad ser du som den största utmaningen just nu?

”Flygfrakten. Normalt går den här utrustningen med civila plan, men just nu är flygtrafiken nedmonterad. Vi tittar på möjligheten att skapa en luftbro mellan Stockholm och Kina, det skulle göra att vi slipper lasta om i länder som kan införa exportförbud. I den processen har SAS varit mycket tillmötesgående men även här behövs tydligt stöd från berörda myndigheter och departement.”

 

 


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?