1515
Annons

Investerarchefen: Energin i Silicon Valley är bubblande

Sara Wallin, vd på företagarsutvecklaren Almi väst, är Veckans resenär. 

Foto:Anna Sigvardsson Högborg

Den bästa resa jag gjort.
”En jobbresa till Silicon Valley där jag bland annat träffade Stina Ehrensvärd, som startade företaget Yubico i Sverige för några år sedan. Samma dag hade hon haft ett möte med Google som hade beslutat sig för att köpa in hennes säkerhetslösning. Det var otroligt inspirerande. Miljöerna är så vackra och energin är så bubblande. Den kombinationen är svår att slå.”

Mitt första resminne.
”Det är en skidresa och en känsla av att ligga nedbäddad i en släde med bara nästippen som sticker fram, bakom föräldrar som svischar fram i längspåren.”

Min senaste privatresa.
”Precis som många andra har jag valt att stanna hemma i Sverige under sommaren. Jag är uppvuxen på Bohus-Malmön i Bohuslän så det är framför allt dit som resorna har gått. Så fort man kommer på färjan går stressnivåerna ner och energin förändras. Väl där har jag paddlat kajak och passat på att bara vara i naturen.”

Mitt märkligaste reseminne.
”Vi seglade i Karibien 2016. Att året efter få se nyhetsbilder som visade hur paradismiljön som vi upplevde helt omvandlades av orkanen Irma som hade vindstyrkor på 80 meter per sekund kändes väldigt overkligt och nära.” 

Mitt dyraste reseminne.
”Jag är inte så dyr i drift. Jag åker gärna tunnelbana och äter gärna där man ser att lokalbefolkningen äter i stället för på fina ställen med vita dukar.”

Ett ställe jag aldrig varit på, men skulle vilja se. 
”Jag är nyfiken på El Hierro. Det är en del av Kanarieöarna, men ligger så långt bort från Afrikas fastland att man när Columbus seglade till Amerika var övertygad om att världen tog slut där. De vill bli först med att bli helt självförsörjande på egenproducerad förnybar energi.”

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Så hjälper Sveriges science parks företag att vara relevanta på sikt

Science parks för samman offentlig sektor, akademi och industri och fungerar som en plattform för större innovations- och utvecklingsprojekt. Syftet med många av de gränsöverskridande samarbeten som uppstår är att bidra till den hållbara omställningen.

– Vi ser till att den forskning som finns om hållbarhet når en bredare målgrupp, säger Robert Kingfors, vd på Södertälje Science Park.

Läs mer om branschorganisationen för science parks och inkubatorer, SISP 

När Sveriges första science parks bildades för cirka 40 år sedan var fokus att skapa en plats i närheten av universitet och lärosäten där akademi och näringsliv kunde mötas för att laborera och driva olika projekt tillsammans. Idag jobbar landets science parks även mycket med affärsutveckling.

– Det handlar om att gynna svenska bolags tillväxt i samhället, och då framförallt bolag som kan bidra till en hållbar omställning, förklarar Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.

Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.
Johan Ödmark, vd på branschorganisationen Swedish Incubators and Science Parks, SISP.

Hållbar produktion

Södertälje Science Park, vars huvudpartners och grundare är AstraZeneca, KTH, Scania och Södertälje kommun, är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver parken olika affärsutvecklingsprogram med hållbarhetsfokus.

– Ett exempel är projektet Liften där vi samlar företag som vill ha hjälp med att identifiera sina utvecklingsbehov och lära sig hur de blir mer hållbara. Det kan handla om allt från att skapa mer hållbara produkter och tjänster till att bli mer ekonomiskt hållbara, säger Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd, och tillägger:

– Att inte arbeta med hållbarhetsfrågan som företag kan innebära att man plötsligt inte har något existensberättigande på marknaden. Programmet blir därför ett sätt att hjälpa företag att fortsätta vara relevanta på sikt.

Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd.
Robert Kingfors, Södertälje Science Parks vd.

Nationella och internationella samarbeten

I dag finns det en ambition från Sveriges politiska beslutsfattare, storbolag och akademi att få igång ett förändringsarbete med hållbarhet i fokus på bred front. Johan Ödmark och Robert Kingfors menar att landets science parks roll blir att fungera som spindeln i nätet.

– Därför är viktigt att vi tittar på hur vi kan kombinera en lokal och regional tillväxt med att göra nytta nationellt och internationellt. Det är bara genom breda samarbeten som science parks kommer att vara relevant för finansiärer och intressenter också i framtiden. Då syftar jag även på samarbeten mellan våra medlemmar där vi redan i dag ser stora synergier, säger Johan Ödmark.

Läs mer om Södertälje Science Park, mötesplatsen för hållbar produktion 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

De gör utlandsresan från Sverige

Teknikbolaget Trustrace satsade tidigt på utlandsexpansion och har en rad investerare i ryggen. Men bolagets planer på att öppna kontor i Tyskland är tills vidare lagda på is.

”Gör en realistisk budget”, råder vd Shameek Ghosh entreprenörer som lockas av Europas största ekonomi. 

Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.
Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.Foto:Liisa Eelsoo

”Det är lätt att underskatta komplexiteten i en utlandsexpansion. I praktiken blir den sällan så rakt på sak som man planerat”, säger Shameek Ghosh, vd och medgrundare av teknikbolaget Trustrace som är vad han kallar ett ”born global-företag”.

Redan vid starten 2016 fanns en internationaliseringsresa i närsiktet. Vid sidan av hemmamarknaden Sverige hårdsatsar företaget i USA, Tyskland och Indien. 

Samtliga fyra i grundarteamet är från Indien – att ta sig an världens näst folkrikaste land parallellt med Sveriges, i jämförelse, pyttemarknad var därför ett naturligt steg när verksamheten kickade igång. 

”Vi har sett hur vissa produktionssätt påverkar miljön. I en del indiska städer som vi bott i är tanken på att köpa ren luft inte ett fiktivt scenario för framtiden”, fortsätter han och tillägger att deras arbete tillsammans började på gräsrotsnivå med syftet att rena floderna i Coimbatore – en stad i södra Indien med stor textilindustri.

Trustrace, som lockat flera kända investerare, är en hållbarhetsplattform som genom blockkedja- och Ai-teknik gör det möjligt för företag att spåra hela kedjan, från produkt till leverans. 

”Vi hjälper modeindustrin i deras hållbarhetsarbete. Det finns en stor mängd nya lagar och regleringar inom EU som företagen måste följa. I Indien och flera andra länder är liknande lagstiftning på gång”, säger Shameek Ghosh. 

För två år sedan blev Trustrace antaget till Startup Swedens program som riktar in sig på USA. Förra året blev det en ny etableringsresa, med samma arrangör men till ett nytt land: Tyskland. 

Adidas och Zalando fanns redan på kundlistan, vilket underlättade säljarbetet och öppnade dörren till nya kunder på den tyska marknaden, konstaterar han. 

”I ett globalt företag som Adidas fungerar engelska bra. I mindre och medelstora företag är språket mer utmanande, där har vi behövt anställa några tysktalande regionansvariga.”

En lärdom är att hålla i kostnaderna, betonar han. Planen att öppna kontor i Stuttgart, en viktig stad för textil- och modebranschen, är tills vidare skjuten på framtiden. 

”Det blev för dyrt. Ett kontor skulle ha kostat nästan en halv miljon kronor, så vi bestämde oss för att bygga marknaden från Sverige till att börja med.”

Vilket blir nästa steg i Tyskland?
”Vi behöver få igång affärerna ännu mer så att verksamheten kan växa till den storlek vi siktar på.”

Vad har du för råd till andra entreprenörer som vill etablera sig i landet?
”Gör en realistisk budget och var noga med research så att ni satsar på rätt region. Det är också kritiskt att sätta sig in i kulturen. Sverige är väldigt informellt, där skiljer vi oss åt från Tyskland.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera