Annons

Intrum sparkar vd:n – trots mycket starkt tredje kvartal

Intrums vd Mikael Ericson har fått sparken. Inkassobolagets finansdirektör Anders Engdahl tar omedelbart över som vd.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Intrum presenterar på söndagen också sitt resultat för det tredje kvartalet som är väsentligt bättre än analytikernas förväntningar.

Mikael Ericson har fått sparken som vd för Intrum.
Mikael Ericson har fått sparken som vd för Intrum.Foto:Jesper Frisk

Anders Engdahl, född 1974, har gedigen erfarenhet från flera ledande befattningar inom bolaget och utsågs till finansdirektör för Intrum INTRUM +10,11% Dagens utveckling 2019.

”De senaste åren har präglats av en betydande tillväxt samtidigt som marknaden vi verkar i har gått igenom stora förändringar. Intrum blev genom sammanslagningen med Lindorff europeisk marknadsledare, samtidigt som bolaget har expanderat till nya marknader och ökat takten av portföljinvesteringar. Dessa insatser skapar en stark plattform för långsiktig hållbar avkastning. Styrelsen och bolagsledningen har under en tid även arbetat intensivt med ett förändringsprogram som kommer att presenteras på kapitalmarknadsdagen den 18 november”, säger Per E. Larsson, styrelseordförande för Intrum i ett pressmeddelande.

Han tillägger:

”När vi nu ska genomföra detta förändringsprogram, har vi identifierat behov av ett nytt ledarskap och styrelsen bedömer därför att det nu är rätt tid för Intrum att ta det steget. Under Mikael Ericsons ledning har Intrum lyckats etablera en marknadsledande position vilken ger bolaget alla förutsättningar för att framgångsrikt kunna genomföra de förändringar som vi nu påbörjat. Vi är mycket glada över att kunna meddela att Anders Engdahl, som är en erfaren ledare och integrerad del av bolaget, tar över rollen som den nya drivkraften i vår bolagsresa”, säger Per E. Larsson.

Han fortsätter:

”Styrelsen vill också ta detta tillfälle i akt och tacka Mikael Ericson för hans betydande bidrag som vd under hans år hos Intrum. Mikael kommer att stå till bolagets förfogande fram till årsskiftet”, tillägger Per E. Larsson.

Mikael Ericson blev vd för Intrum 2016.

”Det har varit en fantastisk tid på Intrum och jag är stolt över att fått leda bolaget till positionen som Europas ledande kredithanteringsföretag. Nu är det tid att lämna över stafettpinnen till Anders som kommer ta bolaget vidare in i nästa fas”, säger Mikael Ericson i pressmeddelandet.

Intrums preliminära resultat för det tredje kvartalet väntas bli väsentligt högre än analytikernas konsensusestimat. Det preliminära justerade rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgår till 1 687 Mkr, en ökning med 25 procent jämfört med det andra kvartalet. Intrums Cash EBITDA ökade till 3.142 Mkr, jämfört med 2.709 Mkr för det andra kvartalet 2020, motsvarande en ökning med 16 procent. Nettoskulden minskade till 48,9 miljarder kronor, jämfört med 49,7 miljarder kronor i det andra kvartalet. 

Det preliminära resultatet för segmentet Portföljinvesteringar väntas uppgå till 1.093 mkr, vilket motsvarar en ökning med cirka 9 procent jämfört med det andra kvartalet.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia släpper ny sjusitsig suv – här är alla nyheterna

Större utrymmen, fler uppkopplade tjänster och sju sittplatser som standard.

Dessutom: Snart som laddhybrid. 

Nu lanserar Kia en helt ny generation av den stora fyrhjulsdrivna suven Sorento.

Nu är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

Det är snart två decennier sedan Kia visade upp sin stora suv Sorento för första gången, en bil som tack vare fina utrymmen och innovativ teknik blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Med den helt nya version som nu kommer till Sverige tar tillverkaren Sorento till en ny nivå. För det första har bilen blivit större än sin föregångare och har fått ett längre axelavstånd. Det märks tydligt på rymden inuti bilen, där både ben- och huvudutrymme har ökat. Insteget till den tredje sätesraden – som är standardutrustning – har också blivit enklare.

Bagageutrymmet har vuxit och är nu ett av de allra rymligaste i klassen. Med den andra sätesraden uppfälld ryms upp till 821 liter bagage – och med båda sätesraderna i nedfällt läge ryms hela 2 011 liter. Alltså: över två kubikmeter.

Uppkopplade funktioner och säkerhet

När Kia utvecklade nya Sorento handlade det dock inte bara om att bygga en rymligare bil. Målet var att skapa en större upplevelse för både förare och passagerare. Därför har stor omsorg lagts på att varje detalj i bilen ska hålla hög klass, både när det gäller funktion och finish. Konkreta exempel på det är en lägre ljudnivå inuti bilen, jämfört med tidigare generationer – och en betydligt högre teknikstandard.

Som standardutrustnings finns bland annat dubbla digitala skärmar, ett 12,3-tums instrumentkluster och en 10,25-tums pekskärm, som erbjuder komfortfunktioner och förarassistanssystem. Telematiksystemet UVO Connect, Kia Live (som förser föraren med uppdateringar om bland annat trafik och väder), Apple CarPlay och Android Auto är också standardutrustning.

När det gäller säkerheten finns flera moderna system också här från start. Några exempel är autobroms med fotgängar- & cyklistskydd, sju krockkuddar och krockgardiner (inklusive en mittmonterad krockkudde fram) adaptiv farthållare, helljusassistent och autobroms vid vänstersväng. 

Dragvikt: 2,5 ton

Till att börja med lanseras nya Kia Sorento i Sverige med en dieselmotor på 2,2 liter som kombineras med fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatisk DCT-låda. Det är en kraftfull drivlina med en effekt på 202 hästkrafter och ett vridmoment på 440 Newtonmeter. Tack vare det lämpar sig Kia Sorento bra som dragbil – bilen är godkänd för släpfordon på upp till 2 500 kilo (när föraren har rätt körkortsbehörighet).

Kommer som laddhybrid

Kia har redan ett av marknadens bredaste laddbara modellprogram, därför är det ingen stor överraskning att nya Sorento också kommer att lanseras som laddhybrid. Bilen, som redan är beställningsbar, kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter. Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

Räckvidd och utsläppssiffror väntar på homologering och kommer att bekräftas närmare försäljningsstarten i början av nästa år.

Kia har Sveriges längsta nybilsgaranti från fabrik, sju år. Garantin gäller även EV-batterierna i laddhybrider och elbilar.

Snart är den här – lär dig mer om nya Kia Sorento! 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?