1515
Annons

Interfloras vd: Blommogramförsäljningen har ökat med 90 procent

5 frågor till Nina Lindvall, vd på blomsterföretaget Interflora, ett av de företagen som står stadigt i dessa coronatider. 

Nina Lindvall, vd Interflora
Nina Lindvall, vd Interflora

Har beställningarna av blombud ökat den senaste tiden på grund av corona? 

”Ja, blommogramförsäljningen går mycket bra just nu. I och med den kris som samhället går igenom just nu är det många som vill sprida kärlek och omsorg, och det gör de genom våra blommogram. Det är fint att se.”

Hur mycket har försäljningen ökat? 

”Om man kollar på de senaste tio dagarna jämfört med samma tidsperiod förra året har det skett en ökning på 90 procent. Det känns konstigt att prata om att det går bra, när det samtidigt är så många branscher som befinner sig i en kris. Men det känns fint att vi kommer fortsätta kunna hjälpa människor att sprida kärlek nu när de kanske inte kan träffa varandra.”

Hur går det för de fysiska butikerna?

”Där är det tufft i och med minskat kundflöde och även på grund av att större evenemang som bröllop och begravningar ställs in. Butikerna drivs av enskilda entreprenörer och vi har därför inte full insyn i hur försäljningen går. Men jag tror tyvärr att vi kan se några konkurser framöver. Att onlinehandeln går bra bidrar dock till den fysiska handeln eftersom det är de som arbetar i butikerna som sätter ihop buketterna och får då betalt för det arbetet. Vi uppmanar våra kunder att beställa blommogram från deras lokala butik.”

Vilka är det som beställer blommor? 

”Det är en bred kundgrupp som består av företag, gamla, unga, män och kvinnor, ja alla egentligen. Sedan ser vi att många skickar blommor till äldre som befinner sig i riskgrupp och stannar hemma just nu. Där har vi självklart också vidtagit åtgärder i vårt arbetssätt. Istället för att ringa på dörren hänger vi blommorna utanför och ringer därefter och berättar att personen har en bukett utanför dörren.”

Finns det en risk att det blir brist på blommor?

”Än så länge ser vi att varuförsörjningen fungerar bra. Om landsgränserna stängs ligger vi dock risigt till eftersom vi är beroende av råvaror som odlas och exporteras från Holland. Men hittills går det bra och jag tror och hoppas att vi kommer kunna fortsätta leverera blommogram till svenska folket.”

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Zelenskyj: ”Stäng era gränser för alla ryska medborgare”

”Stäng era gränser för alla ryska medborgare i ett år”. Den uppmaningen ger Volodymyr Zelenskyj till alla västländer.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.
Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj.

Att sluta utfärda visum till ryska medborgare, tillsammans med ett embargo mot köp av rysk energi, skulle kunna förhindra att Ryssland annekterar nya områden i Ukraina, säger Zelenskyj i en intervju med Washington Post.

”Den effektivaste sanktionen vore att andra länder stängde sina gränser för ryska medborgare i ett års tid”, säger presidenten i intervjun.

Zelenskyj säger att stängda gränser för ryska medborgare skulle vara en fingervisning om att de borde respektera andra länders gränser. 

Att ryska flyg i dag inte tillåts flyga till länder i EU och Nordamerika räcker inte, enligt presidenten. Det finns nämligen kryphål, till exempel kan ryska medborgare fortfarande ansöka om visum till USA och många andra länder i väst.

Ett annat kryphål är att använda Finland som transitland för ta sig vidare till semesterorter vid Medelhavet. Svenska Yle rapporterar att ryska företag säljer bilresor från S:t Petersburg till flygplatserna i Helsingfors och Villmanstrand, därifrån de sedan kan resa vidare ut i Europa. Det är nämligen inte förbjudet för en rysk medborgare stiga på ett plan i Finland. 

För närvarande krävs en tidsbokning för att kunna lämna in en visumansökan till Finland. Man har nu dragit ner på antalet mottagningstider i hopp om att det ska leda till ett minskat antal visum.

För att täppa till kryphålen ytterligare har Finlands statsminister Sanna Marin föreslagit ett EU-gemensamt beslut om att stoppa visum till ryska medborgare. Frågan kommer att diskuteras på EU-nivå under ett inofficiellt utrikesministermöte i slutet av augusti, uppger svenska Yle. 

Men förslaget har också fått kritik för att vara en form av kollektiv bestraffning som skulle försvåra för Putin-motståndare att lämna landet.

Som svar på kritiken säger Zelenskyj att hela den ryska befolkningen faktiskt kan hållas som ansvarig för Rysslands krig i Ukraina:

”Befolkningen har valt den ryska regeringen och de gör inte motstånd mot den, de argumenterar inte mot den och de skriker inte åt den”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera