ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Interfloras vd: Blommogramförsäljningen har ökat med 90 procent

  • Nina Lindvall, vd Interflora

5 frågor till Nina Lindvall, vd på blomsterföretaget Interflora, ett av de företagen som står stadigt i dessa coronatider. 

Har beställningarna av blombud ökat den senaste tiden på grund av corona? 

”Ja, blommogramförsäljningen går mycket bra just nu. I och med den kris som samhället går igenom just nu är det många som vill sprida kärlek och omsorg, och det gör de genom våra blommogram. Det är fint att se.”

Hur mycket har försäljningen ökat? 

”Om man kollar på de senaste tio dagarna jämfört med samma tidsperiod förra året har det skett en ökning på 90 procent. Det känns konstigt att prata om att det går bra, när det samtidigt är så många branscher som befinner sig i en kris. Men det känns fint att vi kommer fortsätta kunna hjälpa människor att sprida kärlek nu när de kanske inte kan träffa varandra.”

Hur går det för de fysiska butikerna?

”Där är det tufft i och med minskat kundflöde och även på grund av att större evenemang som bröllop och begravningar ställs in. Butikerna drivs av enskilda entreprenörer och vi har därför inte full insyn i hur försäljningen går. Men jag tror tyvärr att vi kan se några konkurser framöver. Att onlinehandeln går bra bidrar dock till den fysiska handeln eftersom det är de som arbetar i butikerna som sätter ihop buketterna och får då betalt för det arbetet. Vi uppmanar våra kunder att beställa blommogram från deras lokala butik.”

Vilka är det som beställer blommor? 

”Det är en bred kundgrupp som består av företag, gamla, unga, män och kvinnor, ja alla egentligen. Sedan ser vi att många skickar blommor till äldre som befinner sig i riskgrupp och stannar hemma just nu. Där har vi självklart också vidtagit åtgärder i vårt arbetssätt. Istället för att ringa på dörren hänger vi blommorna utanför och ringer därefter och berättar att personen har en bukett utanför dörren.”

Finns det en risk att det blir brist på blommor?

”Än så länge ser vi att varuförsörjningen fungerar bra. Om landsgränserna stängs ligger vi dock risigt till eftersom vi är beroende av råvaror som odlas och exporteras från Holland. Men hittills går det bra och jag tror och hoppas att vi kommer kunna fortsätta leverera blommogram till svenska folket.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer