Annons

Inställda resor sänkte resultatet för Unlimited Travel

Unlimited Travel Group pressades av avbokningar och inställda resor under det andra kvartalet i spåren av utbrottet av covid-19. Dessutom utlöstes paketreselagen som innebär att bolaget är tvungna att återbetala resor för kunder med inställda resor inom två veckor.

Det framgår av delårsrapporten.

”Bokningsingången för 2021 är ännu starkare än den var inför 2020 vid samma tidpunkt, naturligtvis delvis beroende på att vi lyckats flytta lojala kunders redan bokade resor på framtiden”, skriver Jens P. Stenseth i vd-ordet i rapporten.

Resultatet efter skatt försämrades till -7,3 miljoner kronor i kvartalet (-1,5).

Omsättning föll till 12,6 miljoner kronor (147).

Kassaflödet från den löpande verksamheten var -18,8 miljoner kronor (-1,9) med likvida medel på 16,9 miljoner kronor (39,6) vid rapportperiodens utgång.

Den 26 augusti presenterade bolaget en företrädesemission om 10,2 miljoner kronor.


Innehåll från Fortum Sverige ABAnnons

Batterier – mer än bara energilager

Den viktigaste egenskapen hos ett batteri är reaktionssnabbheten, i varje fall när energibolaget Fortum får frågan.

– De mängder energi som även ett stort elbilsbatteri kan lagra är försvinnande liten i förhållande till ett vattenkraftsmagasin, men mot batteriets reaktionsförmåga som mäts i millisekunder har en vattenkraftsturbin inte en chans, berättar Alessandro Ferraris på Fortum.

Alessandro Ferraris är en av dem som utvecklat hybridkraftverket i Forshuvud utanför Borlänge. Det 45 år gamla verket i Dalälven har utrustats med toppmoderna elbilsbatterier med en effekt på 5 MW. Tack vare det så kan Forshuvud leverera mycket snabb frekvensreglering samtidigt som kraftverkets turbin får gå upp och ned i produktion i en betydligt långsammare takt, vilket minskar slitaget.

Bakom behovet av snabbare och mer exakt reglering ligger ökande mängder väderberoende kraftproduktion i systemet. Forshuvud visar att vattenkraften kan lösa även detta nya reglerkraftsuppdrag på ett hållbart sätt som vare sig ökar påfrestningarna på miljö eller kraftverk.

Det första vattenkraftverket i Sverige byggdes redan 1882, även om den stora utbyggnaden kom igång på allvar först från början av 1900-talet. Tekniken har sedan dess ständigt utvecklats, i takt med nya innovationer och att efterfrågan på elektricitet ständigt ökat. Hybridkraftverken är nästa steg i den utvecklingen. 

– Vår ambition är att vara pådrivande i att utveckla energisystemet, förbättra resurseffektiviteten och erbjuda smarta lösningar. Forshuvud är ett bra exempel på det, säger Alessandro Ferraris.

Virtuella kraftverk

En helt annan tillämpning där batteriernas snabba reaktionstider är central, men där det snarare handlar om att snabbt koppla bort effekt från nätet istället för att tillföra den, är det som Fortum kallar virtuella kraftverk. Ett sånt exempel går att hitta i en serverhall i centrala Stockholm där Fortum samarbetar med internetleverantören Bahnhof om den första kommersiella tillämpningen av virtuella kraftverk. 

På millisekunder kan serverhallen Thule i Stockholm gå över till sina back up batterier och därmed frigöra effekt som behövs på annat håll i nätet. Det är inte minst betydelsefullt i just Stockholm där överföringskapaciteten varit bristfällig länge och det lär dröja innan den byggts ut tillräckligt.

Genom samarbetet med Fortum visar Bahnhof hur digitaliseringen möjliggör att även användarsidan på energimarknaden kan vara en resurs för att balansera upp skillnaden mellan tillgänglig och efterfrågad effekt, samtidigt som de får en intäkt från något som tidigare bara var en kostnad.

Elbil som reservkraft

Det kan i framtiden även finnas en potential för elbilsbatterier att stödja elsystemet genom så kallad dubbelriktad laddning. Fortum har i dag ett omfattande laddnätverk för elbilar – Recharge – med 200 000 registrerade användare och 500 000 laddpunkter i Europa. På testanläggningar görs försök görs att utnyttja den extrakapacitet som finns i elfordon när de inte används till mobilitet.

Elbilsbatterier kan därmed ge el till till exempel hushåll eller fritidshus som komplement eller rent av alternativ till konventionell elförsörjning, reserv vid elavbrott etc. Det kan i sin tur göra köp av elbil än mer attraktivt framöver, jämfört med de ännu dominerande fossila alternativen.

Läs mer på Fortum  

Mer från Fortum Sverige AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fortum Sverige AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?