Annons

Inställd politikervecka slår hårt mot Gotland: ”Enorm skillnad på sista raden”

På söndag skulle Almedalsveckan ha startat, men i år är den inställd för första gången på drygt 50 år. I ett folktomt Visby innebär det ett kraftigt ekonomiskt bakslag för många småföretagare.

”När man ser hur hårt det här slår mot ön hoppas jag att Stefan Löfven får sig en tankeställare och förstår innebörden av att komma hit nästa år”, säger Nancy Yussef, ordförande för Företagarna Gotland. 

Nancy Yussef, ordförande för Företagarna Gotland.
Nancy Yussef, ordförande för Företagarna Gotland.
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

De röda rosorna klättrar höga längs den vita fasaden, men Visbys kullerstensgator ligger öde. Det är en bjärt kontrast till det myller av politiker, journalister och turister som vanligtvis befolkar kvarteret under Almedalsveckan.  

”Det var ett hårt slag när man beslutade att ställa in i år. Det, tillsammans med Medeltidsveckan som också är inställd, är min största inkomstkälla under året, men det försvinner helt nu”, säger Anna-Carin Bertsdotter, som driver Wisbyrum, som äger och hyr ut fem hus innanför ringmuren, varav det vita med rosor är ett. 

Med drygt 42.000 unika besökare och närmare 4.000 arrangemang som hålls under åtta dagar, har Almedalsveckan tidigare år inneburit huggsexa om boenden som uthyrare har kunnat ta riktigt bra betalt för. Särskilt hus som det här, med sin pittoreska charm och med en strategisk placering bara ett stenkast från Almedalen. Men när beskedet om att Almedalsveckan ställs in kom i början av april, som en konsekvens av den rådande coronapandemin, blev avbokningarna ett faktum, samtidigt som reserestriktionerna, som hävdes i mitten av juni, har gjort det svårt att få in nya hyresgäster. 

Anna-Carin Bertsdotter driver Wisbyrum, som äger och hyr ut fem hus innanför ringmuren.
Anna-Carin Bertsdotter driver Wisbyrum, som äger och hyr ut fem hus innanför ringmuren.Foto:Joey Abrait

 

Anna-Carin Bertsdotter är långt ifrån ensam om att sörja de uteblivna besökarna den här veckan. Sedan den dåvarande utbildningsministern Olof Palme höll det första politiska talet på ett lastbilsflak vid Kruttornet intill Almedalen 1968 har veckan svält till en institution som ibland beskrivs som världens största samlingsplats för det demokratiska samtalet. Här går företrädare för svenska partier, intresseorganisationer och företag från tält till tält och varvar politiska samtal, paneldebatter och rosémingel. De enda riktigt fasta hållpunkterna har varit partiledartalen som hålls varje kväll och onsdagskvällen på strandklubben Kallis, då den omåttligt populära festen DJ-battle arrangeras. Men den här säsongen verkar ingen har brytt sig om att ens ställa i ordning klubben och på bänkarna framför den nedrustade Almedalsscenen har ingen tagit plats. 

”Här brukar vara proppfullt från maj och framåt och vi brukar få ställa ut extrabord hela vägen längs muren. Men den här våren har luften gått ur mig”, säger Karin Ljungberg på Almedalens fik.

För fem år sedan satsade Karin Ljungberg på drömmen att driva kafé och bed & breakfast i Visby. Under tio veckor på sommaren är hon tjänstledig från jobbet som polis och sedan starten har hon bland annat lockat kunder med en av stans mest omtalade saffranspannkakor. Under Almedalsveckan brukar huset och trädgården vara uthyrt till företag, som har uppskattat att slippa trängseln när man kan njuta av politikertalen från altanen. Men i år står rummen tomma. 

”Almedalsveckan står för en tredjedel av vår omsättning. Vi brukar få betalt i förväg och det blir likviditeten som vi köper in varor och startar upp verksamheten för. I år har jag funderat mycket på om det är värt att öppna alls. Jag har fått lämna återbud till tio sommaranställda då vi har tappat 90 procent av omsättningen redan, och nu gäller det bara att överleva.” 

Karin Ljungberg och flera andra uthyrare har redan börjat få förfrågningar inför Almedalen 2021. Men för flera av de Di pratar med är det en klen tröst i det här läget. Enligt beräkning som gjordes för några år sedan omsatte Almedalsveckan närmare en kvart miljard kronor och den bidrog till 200 miljoner kronor i skatteintäkter på Gotland när människor bor, äter och deltar i veckan på olika sätt.

”I besöksnäringen generellt finns inte några stora marginaler och när en vecka försvinner på det här sättet gör det enorm skillnad på sista raden, särskilt på Gotland där många har en så stor del av sin omsättning just under Almedalsveckan”, säger Nancy Yussef, ordförande för Företagarna Gotland, som även driver fastighetsbolag, restaurang och flera frisersalonger på ön. 

Karin Ljungberg äger Almedalensfik.
Karin Ljungberg äger Almedalensfik.Foto:Joey Abrait

Ett vanligt år arbetar hennes anställda hårt under veckan med att stajla och frisera politiker och personer som vill vara fina inför tv- eller debattframträdanden. I år är alla uppdrag inställda, och Nancy Yussefs bedömning är att hennes bolag tappar 10 procent i omsättning. Men att de gotländska företagarna skulle ha gjort sig för beroende av Almedalsveckan, ett argument som då och då hörts i debatten under våren, vänder sig Nancy Yussef kraftigt emot. 

”Då har man inte förstått någonting av hur det är att leva och driva företag här. Många tjänar sina pengar under sommaren för att kunna gå back resten av året. Alternativet är att Gotland inte har det stora utbudet som många besökare uppskattar när de kommer hit. Men när man ser hur hårt det här slår mot ön hoppas jag att Stefan Löfven får sig en tankeställare och förstår innebörden av att komma hit nästa år.” 

Att statsministern flera år har valt att inte besöka veckan som initierades av en socialdemokrat, och att partiet uttalat sig kritiskt till Almedalveckans utveckling är det flera som har svårt att smälta av dem som Di talar med. Att Almedalen blivit lite vildvuxet, otyglat och utdraget när det pågår i åtta dagar kan flera skriva under på. Men att ”alla” är här och att man i princip kan gå fram och tala med vem som helst lyfts också som en av veckans absoluta styrkor. 

Med rådande begränsningar om att folksamlingar inte får överskrida 50 personer fanns dock ”ingen annan väg att gå” när man valde att ställa in årets vecka, menar Mia Stuhre som varit projektledare för Almedalsveckan på Region Gotland i fyra år.  

”Det var ett oerhört tråkigt besked, samtidigt har det gett en paus och en möjlighet till reflektion och förbättringar inför nästa års vecka”, säger hon. 

Under våren har hon haft hjälp av studenter som går affärsutvecklingsprogrammet inom turism på Yrkesakademin i Visby, som specifikt tittat på hur man kan utveckla Almedalsveckan 2021.

”Först var det svårt att fundera på vad man skulle kunna göra som inte redan görs under veckan. Men när man förstår lite mer om hur det ser ut bakom kulisserna, och inte bara är en vanlig besökare, blev det tydligt att det finns utvecklingspotential”, säger studenten Oliver Urelind, som är uppvuxen och bor i Visby. 

Studenter som presenterat idéerna om hur man kan förändra Almedalsveckan : Francesco Baena, Linnea Johansson, Oliver Urelind och Hugo Bildt. Alla pluggar Affärsutveckling besöksnäring
Studenter som presenterat idéerna om hur man kan förändra Almedalsveckan : Francesco Baena, Linnea Johansson, Oliver Urelind och Hugo Bildt. Alla pluggar Affärsutveckling besöksnäringFoto:Joey Abrait

Bland förslagen som studenterna presenterat för region- och näringslivsrepresentanter på ön finns bland annat tankar om att flytta ut Almedalsveckan i landet, via hubbar enligt samma modell som Radiohjälpen, och att öka de digitala inslagen under veckan. 

”Det skulle stärka Almedalsveckan som mötesplats och varumärke, och få fler att rikta blickarna mot Gotland”, säger Linnéa Johansson under sin presentation tillsammans med Francisco Baena. 

De båda studenterna tycker också att Almedalsveckan borde kortas ner till fyra dagar, där två riksdagspartier delar på en dag, i stället för upplägget där varje parti har en dag var. 

”Många vi har pratat med klagar på att veckan dör ut på torsdagen, flera tält monteras ner och pulsen försvinner. Nu har man chansen att förändra det, och korta veckan. Det tror vi också skulle kunna gynna turismen på ön. Som det är nu står många rum tomma i slutet av veckan, när de skulle kunna nyttjas av turister”, argumenterar studenterna, men de får genast mothugg av Oliver Urelind:

”Jag håller inte med. Varje dag behövs för att partierna ska kunna nå ut med sin politik och man ska ha tid för det politiska samtalet.” 

Mia Stuhre, projektansvarig Almedalsveckan.
Mia Stuhre, projektansvarig Almedalsveckan.Foto:Joey Abrait

Det demokratiska uppdraget i ljuset av nya ekonomiska och digitala förutsättningar är också något Mia Stuhre och hennes kolleger funderat mycket på under våren. Exakt hur Almedalsveckan kommer att se ut nästa år är ännu för tidigt att säga, men att den digitala närvaron kommer att öka är sannolikt tror Mia Stuhre. Samtidigt är hon bekymrad över hur en ekonomisk kris kommer att påverka det fysiska deltagandet. 

”Framför allt är jag lite orolig över hur ekonomin kommer att se ut i offentlig sektor, som har haft en stark närvaro under veckan. Det är också en sektor där det finns en stark önskan av att lyssna in kring olika samhällsfrågor, vilket man lätt har kunnat göra under Almedalsveckan.”

Mer generellt, tror du att människor kommer att besöka veckan i lika stor utsträckning i framtiden?
”Jo men det tror jag, även om arrangörerna troligen också kommer att fortsätta arbeta med de digitala kanaler som nu öppnats. Efter coronapandemin kommer det att finnas ett uppdämt behov av att ses fysiskt. Jag tror att det här uppehållet kommer att stärka intresset för veckan, men att den kanske blir mer avskalad de kommande åren.”


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?