1515
Annons

Inspirerades av Elon Musks kusiner – årets unga entreprenörer vill förändra världen

UPPSALA. Idén till Save by Solar föddes som ett ex-jobb på universitetet. 2014 startade de unga entreprenörerna Hugo Larsson och Linus Werner solcellsföretaget som i fjol trefaldigade omsättningen till 89 miljoner kronor. 

Hugo Larsson och Linus Werner startade solcellsföretaget Save by Solar för sex år sedan. I höstas utsågs de två grundarna till Årets unga företagare av Företagarna.
Hugo Larsson och Linus Werner startade solcellsföretaget Save by Solar för sex år sedan. I höstas utsågs de två grundarna till Årets unga företagare av Företagarna.Foto:Gustaf Månsson

”Vi har haft det så här i sex år”, säger Hugo Larsson och gnuggar knytnävarna emot varandra. 

Linus Werner, som grundat Save by Solar tillsammans med honom, nickar instämmande och ler. De båda är enligt egen utsago väldigt olika. Linus Werner, som är vd, är lugn och återhållsam medan Hugo Larsson, affärsutvecklaren, är den mer sociala av dem.  Det de har gemensamt sitter djupt inrotat i både dem och numera i företaget.

”De grundläggande värderingarna är desamma. Och det har varit en framgångsfaktor för oss”, säger Hugo Larsson.

Save by Solar håller på med solceller: att planera för dem, installera dem och sedan även förvalta dem. Deras kunder består främst av fastighetsägare, bland annat Fabegé, Hemsö och Ica fastigheter. Genom att hjälpa kunderna att förändra sättet de brukar el hoppas Save by Solar kunna driva på övergången till förnybar energi.  

Det är den uttalade visionen – att förändra världen till det bättre.

Linus Werner, som en gång i tiden var den enda i ett skolval i Danderyd som röstade på Miljöpartiet, är den som kläckte idén. När han pluggade till civilingenjör i Uppsala skrev han sitt examensarbete om förutsättningarna för solceller i flerfamiljsbostäder.

”Det var svårt att få ihop en ekonomisk kalkyl som funkade, det blev för dyrt för bostäderna. Men jag provade kalkylen på kommersiella fastigheter i stället och där var förutsättningarna desto bättre”, säger Linus Werner.

Kommersiella fastigheter har oftast ett stort energibehov under dagen och stora tak som det är lätt att bygga på. Genom att installera solceller kunde fastigheterna producera relativt billig el och använda den direkt, något som inte var vanligt på den tiden. I alla fall inte i Sverige. 

”Solar City, som Elon Musks kusiner startade och som han köpte upp sedan, hade ett koncept där de installerade solpaneler i USA. Med inspiration från dem och med erfarenheten från mitt examensarbete skrev jag ihop en ’slide’ på fem sidor som jag visade för Hugo.”

De kände varandra från att ha jobbat på en studentförening tillsammans. Hugo Larsson studerade nationalekonomi och hade erfarenhet av att driva en affärsidé som, om än på låtsas, involverade köp av solceller.

”Jag hade gjort ett monopolliknande sällskapsspel som jag sålde till högstadieskolor. Det gick ut på att man ägde en stad och skulle göra investeringar, i bland annat solkraft, för att minska sitt koldioxidutsläpp”, säger Hugo Larsson.

Han nappade på sin väns nya idé och satte i gång med att ringa de största fastighetsbolagen i landet. 

 ”Vi frågade varför de inte hade solceller och fick till svar vilka hinder som fanns. Vi försökte lösa dem och återvände med vad som kunde byggas. Och vi garanterade mängden el som skulle produceras, annars sa vi att vi skulle ersätta dem”, säger Hugo Larsson.

Linus Werner fyller i:

”Sverige var en ung marknad för solceller då. Den el du får på ett år är egentligen enkel att räkna på. Men den delen var kunderna osäkra på.”

 

Linus Werner och Hugo Larsson.
Linus Werner och Hugo Larsson.Foto:Gustaf Månsson

I dag är det annorlunda. Numera är det nästan lika vanligt att installera solceller som att tatuera sig. Save by Solar nådde en omsättning på 89 Mkr i fjol, över tre gånger mer än året dessförinnan. 

Enligt grundarna är en av nycklarna till framgången att de snabbt lärt sig av sina misstag och åtgärdat dem. Vad de hela tiden kommit tillbaka till är att värderingarna hela tiden ska stå i centrum för verksamheten. Något de anser vara viktigt redan vid rekrytering. 

”Kan vi tala om våra värderingar så mycket som möjligt, så kan vi också hitta rätt personer som blir långsiktiga i företaget. Vi har utvärderat vårt förhållningssätt efter att ha sett en massa anställda som kommit och gått. Och nu är det extremt duktiga personer i bolaget med hjärtat på rätt ställe. Det syns på leverans, kvalitet och engagemang”, säger Hugo Larsson.

I år är tillväxttakten långt ifrån förra årets nivå, delvis på grund av coronapandemin. Och än har företaget inte gått med vinst. Men Save by Solar och dess grundare har framtiden för sig.

”Vi vill inte bara installera solceller, utan också hjälpa våra kunder att skapa solel. Det här är en marknad med en extrem potential”, säger Linus Werner.

Hugo Larsson tror inte att han någonsin kommer att sluta vilja jobba på företaget.

”Det här måste vara det coolaste man kan göra. Vi förändrar världen till det bättre och får en bra avkastning för det.”

 


Innehåll från MölnlyckeAnnons

Mölnlycke vill utveckla sårvården med ny teknik

Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.
Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.

Mölnlycke, ett världsledande företag inom medicinteknik, utvecklar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer. Nu står företaget inför ett kompetensskifte när man vill utveckla nästa generations sårvård med ny teknik.

– Det handlar om att alla sår ska få optimal behandling, genom att rätt diagnos och rätt beslut kring behandling görs vid rätt tidpunkt. Man pratar om ”smarta sårvårdsprodukter”, där digitala lösningar och sensorer kan komma att vara mycket viktiga komponenter. Vi är övertygade om att detta är en del av framtiden inom sårvård, säger Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D. 

För Investor-ägda Mölnlycke är sårvård (Wound Care) det största av företagets fyra affärsenheter, där Operating Room Solutions, Gloves och Antiseptics är de andra. Det Göteborgs-baserade företaget har en lång och stolt historia inom sårvård. Det var Mölnlycke som förändrade sårbehandlingen i grunden när man i början av 90-talet utvecklade Safetac®-teknologin, en lösning som innebär både mindre smärta och minskade skador på huden för patienten vid förbandsbyten.

– Vi drivs av ett starkt kundfokus och innovationsanda. Det finns en passion och drivkraft att göra skillnad för patienter och sjukvården med våra produkter och lösningar, säger Malin. 

Mölnlycke är ett globalt företag med ungefär 8 000 anställda världen över, en storlek som möjliggör snabba beslut och öppenhet för att testa nya lösningar. Det blev tydligt under pandemins första tid, där företaget var snabbt att ställa om och hitta flexibla lösningar för att stötta sjukvården i en svår situation samtidigt som nya arbetssätt för den egna personalen utvecklades.

Behov av kompetensskifte

Mölnlycke bedömer att sårvårdsbranschen nu står inför ett teknikskifte, där ny teknik skulle kunna innebära digital diagnostisering och övervakning av sårläkningen sker i realtid. Om sådan teknik utvecklas och förfinas skulle läkningstiden av ett sår kunna bli kortare samtidigt som effektiviteten i vården för kroniska och svårläkta sår förbättras.

Mölnlycke ser ett stort behov av en rad olika kompetenser för att kunna driva på teknikskiftet. Det handlar dels om ingenjörer med erfarenhet av att jobba med kundnära produktutveckling av sjukvårdsprodukter med erfarenhet inom nya material, konstruktion och industriell design, men också att knyta till sig personer från andra branscher med kompetens inom t.ex. sensorteknik, elektronik och mjukvara. 

Det handlar om långsiktiga kunskapsinvesteringar, betonar Malin, och menar att det är en trygghet att ha en ägare som Investor, som har ett långsiktigt perspektiv och en stor tro på forskning och utveckling.

– Det är en spännande resa vi har framför oss. Vi vill göra skillnad inom sårvården och söker nya taggade medarbetare som vill vara med oss och förverkliga den här visionen, avslutar hon.

Läs mer om de tjänster inom produktutveckling som finns tillgängliga på Mölnlycke just nu.

Om Mölnlycke:
Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicinteknik, som designar och levererar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer – från sjukhuset till hemmet. Mölnlycke har ungefär 8000 anställda världen över och ägs till 99% av Investor. 

Vill du veta mer om de lösningar som Mölnlycke erbjuder för att förbättra vårdkvaliteten, läs här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mölnlycke och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?