Annons

Inspirerades av Elon Musks kusiner – årets unga entreprenörer vill förändra världen

UPPSALA. Idén till Save by Solar föddes som ett ex-jobb på universitetet. 2014 startade de unga entreprenörerna Hugo Larsson och Linus Werner solcellsföretaget som i fjol trefaldigade omsättningen till 89 miljoner kronor. 

Hugo Larsson och Linus Werner startade solcellsföretaget Save by Solar för sex år sedan. I höstas utsågs de två grundarna till Årets unga företagare av Företagarna.
Hugo Larsson och Linus Werner startade solcellsföretaget Save by Solar för sex år sedan. I höstas utsågs de två grundarna till Årets unga företagare av Företagarna.Foto:Gustaf Månsson

”Vi har haft det så här i sex år”, säger Hugo Larsson och gnuggar knytnävarna emot varandra. 

Linus Werner, som grundat Save by Solar tillsammans med honom, nickar instämmande och ler. De båda är enligt egen utsago väldigt olika. Linus Werner, som är vd, är lugn och återhållsam medan Hugo Larsson, affärsutvecklaren, är den mer sociala av dem.  Det de har gemensamt sitter djupt inrotat i både dem och numera i företaget.

”De grundläggande värderingarna är desamma. Och det har varit en framgångsfaktor för oss”, säger Hugo Larsson.

Save by Solar håller på med solceller: att planera för dem, installera dem och sedan även förvalta dem. Deras kunder består främst av fastighetsägare, bland annat Fabegé, Hemsö och Ica fastigheter. Genom att hjälpa kunderna att förändra sättet de brukar el hoppas Save by Solar kunna driva på övergången till förnybar energi.  

Det är den uttalade visionen – att förändra världen till det bättre.

Linus Werner, som en gång i tiden var den enda i ett skolval i Danderyd som röstade på Miljöpartiet, är den som kläckte idén. När han pluggade till civilingenjör i Uppsala skrev han sitt examensarbete om förutsättningarna för solceller i flerfamiljsbostäder.

”Det var svårt att få ihop en ekonomisk kalkyl som funkade, det blev för dyrt för bostäderna. Men jag provade kalkylen på kommersiella fastigheter i stället och där var förutsättningarna desto bättre”, säger Linus Werner.

Kommersiella fastigheter har oftast ett stort energibehov under dagen och stora tak som det är lätt att bygga på. Genom att installera solceller kunde fastigheterna producera relativt billig el och använda den direkt, något som inte var vanligt på den tiden. I alla fall inte i Sverige. 

”Solar City, som Elon Musks kusiner startade och som han köpte upp sedan, hade ett koncept där de installerade solpaneler i USA. Med inspiration från dem och med erfarenheten från mitt examensarbete skrev jag ihop en ’slide’ på fem sidor som jag visade för Hugo.”

De kände varandra från att ha jobbat på en studentförening tillsammans. Hugo Larsson studerade nationalekonomi och hade erfarenhet av att driva en affärsidé som, om än på låtsas, involverade köp av solceller.

”Jag hade gjort ett monopolliknande sällskapsspel som jag sålde till högstadieskolor. Det gick ut på att man ägde en stad och skulle göra investeringar, i bland annat solkraft, för att minska sitt koldioxidutsläpp”, säger Hugo Larsson.

Han nappade på sin väns nya idé och satte i gång med att ringa de största fastighetsbolagen i landet. 

 ”Vi frågade varför de inte hade solceller och fick till svar vilka hinder som fanns. Vi försökte lösa dem och återvände med vad som kunde byggas. Och vi garanterade mängden el som skulle produceras, annars sa vi att vi skulle ersätta dem”, säger Hugo Larsson.

Linus Werner fyller i:

”Sverige var en ung marknad för solceller då. Den el du får på ett år är egentligen enkel att räkna på. Men den delen var kunderna osäkra på.”

 

Linus Werner och Hugo Larsson.
Linus Werner och Hugo Larsson.Foto:Gustaf Månsson

I dag är det annorlunda. Numera är det nästan lika vanligt att installera solceller som att tatuera sig. Save by Solar nådde en omsättning på 89 Mkr i fjol, över tre gånger mer än året dessförinnan. 

Enligt grundarna är en av nycklarna till framgången att de snabbt lärt sig av sina misstag och åtgärdat dem. Vad de hela tiden kommit tillbaka till är att värderingarna hela tiden ska stå i centrum för verksamheten. Något de anser vara viktigt redan vid rekrytering. 

”Kan vi tala om våra värderingar så mycket som möjligt, så kan vi också hitta rätt personer som blir långsiktiga i företaget. Vi har utvärderat vårt förhållningssätt efter att ha sett en massa anställda som kommit och gått. Och nu är det extremt duktiga personer i bolaget med hjärtat på rätt ställe. Det syns på leverans, kvalitet och engagemang”, säger Hugo Larsson.

I år är tillväxttakten långt ifrån förra årets nivå, delvis på grund av coronapandemin. Och än har företaget inte gått med vinst. Men Save by Solar och dess grundare har framtiden för sig.

”Vi vill inte bara installera solceller, utan också hjälpa våra kunder att skapa solel. Det här är en marknad med en extrem potential”, säger Linus Werner.

Hugo Larsson tror inte att han någonsin kommer att sluta vilja jobba på företaget.

”Det här måste vara det coolaste man kan göra. Vi förändrar världen till det bättre och får en bra avkastning för det.”

Innehåll från EnginioAnnons

Enginio – framtidens digitala konsumentaktiveringar

Kan man kombinera konsumenternas krav på tillgänglighet och enkelhet med företagens behov av innovativa, effektiva samt konverterande aktiveringar i alla typer av butiker eller kanaler? Kan man samtidigt möta GDPR-lagar, lokala regler i olika marknader, samt ”cookie tracking”-problematiken utan att förlora konsumenten? Enginio är byggd för att vara lösningen på alla dessa frågor helt utan behov av några nedladdningar eller integrationer med återförsäljare.

Enginio är en ny kundaktiveringsplattform där du kan bygga, styra, bevaka och analysera dina kundaktiveringar i realtid. Verktyget har ett antal revolutionerande funktioner som till exempel helautomatiserad ”cashback”, kvittoscanning med AI som möjliggör automatiserade bundlingar och lojalitetsfunktioner samt ett self-serviceverktyg där man själv kan skapa sina aktiveringar. 

Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group, NRG, och är deras senaste innovation inom Retail Technology. Bolaget är Nordens ledande retail agency med över 25 års erfarenhet inom branschen och jobbar i dag med många av världens största varumärken. NRG har tidigare utvecklat ReTech-produkter som exempelvis Detail Online Merchandising och NRG Engage.

– Enginio har utvecklats under de senaste 2–3 åren efter att våra företagskunder tröttnat på dyra start- och stoppkostnader i samband med sina aktiveringar, berättar Martin Sohtell, CCO på NRG. 

– Företagen ville ha en och samma aktivering oavsett vilken marknad, kanal eller återförsäljare de jobbade med och dessutom få minskad administration, alltså en lösning som fungerar 360 där man kan få data och insikter i realtid. Dessutom var kunderna tydliga med att det måste fungera i både en fysisk miljö som exempelvis i butik eller i utomhusmiljö och online i social media eller inbäddat i en hemsida eller app. En inte helt enkel kravlista. 

En bas i Sverige

Med inspiration från flera e-commercejättar som lyckats revolutionera och förenkla skapandet av e-handelslösningar och onlinebutiker har Enginio byggts av ett svenskt utvecklingsteam med bas i Göteborg och Stockholm.

Plattformen har flera världsunika funktioner där man via moduler kan sätta samman olika typer av aktiveringar till ett skräddarsytt konsumentflöde. Redan i dag finns det ett tiotal aktiveringsmoduler som är lanserade i plattformen. Dessa ger hundratals möjligheter till olika konsumentflöden, bland annat spel och tävlingar, kuponger och vouchers, lojalitet, merchandise e-shop solution, produktregistreringar och onlinekataloger.

Världsunika lösningar

En av dessa funktioner är Enginios unika kvittoscanner med AI som gör det möjligt att validera ett köpflöde utan integration i ett kassasystem samt möjlighet att hantera både fysiska kvitton samt onlinekvitton. En annan världsunik lösning är cashbacklösningen som är utvecklad ihop med CDI Paysystem. Denna ger som första plattform i världen en möjlighet att genomföra återbetalningar direkt till kreditkort i realtid i över 120 länder. Detta är en betallösning som är sanktionerad globalt och som genomförs via flera globala banklösningar.

– Vi såg tidigt utmaningen som företag har av att vara begränsade i en kassalinje, att inte kunna använda en uniform kuponglösning över flera marknader eller återförsäljare samt klumpiga cashbacklösningar som inte betalar ut på flera månader och kräver massvis med administration, berättar Martin Sohtell.

– När vi hittade samarbetet med CDI Paysystem och deras unika betallösning kunde vi gemensamt utveckla en säker lösning som är globalt skalbar och godkänd av flera av världens största banker.

”Måste vårda kundrelationerna”

På frågan om det går att möta den uppkommande cookiedöden och GDPR-problematiken svarar Martin att de är övertygade om att alla företag måste komma närmre sina konsumenter och vårda den relationen på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi kan inte samla på data bara för sakens skull, vi måste möta våra kunder när de vill och inte ta med oss mer än vi måste i form av data. Därför har vi byggt hela vår plattform utifrån insikten att konsumenten måste sitta i förarsätet för sin relation med varje företag. Det har gjort att Enginio fått en helt unik struktur för datahantering och gör att den följer själva grundtanken bakom GDPR och andra globala privacy-lagar. Konsumentens behov och integritet i fokus.

Calle Schwerin är ägare och en av tre grundare bakom Nordic Retail Group. Han säger att NRG vid flera tillfällen har innoverat nya produkter och tjänster för sina kunder. 

– Enginio är helt framtaget med eget kapital och vi äger allt IP själva. För bara något år sen såldes Detail Online Merchandising till InRiver så det här är en del av vårt sätt att arbeta. Trots att vi inom koncernen gjort liknande resor tidigare har vi nog aldrig tidigare sett en sådan potential och skalbarhet i någon av våra produkter. Det ska bli oerhört roligt att följa Enginio.

Om Enginio:

Enginio är en plattform för konsument och kundaktiveringar med unika moduler och aktiveringar helt utan behov för nedladdningar eller integrationer. Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group AB och har unika funktioner som:

Automatiserad Cashback

Kvittoscanner med AI

Bundling, kuponger och vouchers

Spel, tävlingar och underhållning

Lojalitet

Intelligenta QR-koder

Lär mer här: https://business.enginio.io/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enginio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera