1515
Annons

Insiderkrönikan: De mest köpsugna direktörerna

De insynspersoner som har varit aktiva i det egna bolagets aktie fortsätter att ha en övervikt mot köp. Allra mest positiva är aktiva vd:ar där 9 av 10 under den senaste veckan har köpt.

Förra veckan steg andelen insynsköp och den kortsiktiga trenden har hållit i sig. Under den senaste veckan har 78 procent av insynsaffärerna varit köp. Mest positiva just nu är bolagens vd:ar där 9 av 10 som har varit aktiva har köpt. Av de 15 vd:ar som har gjort aktieaffärer i det egna bolaget under december har 14 varit köp och 22 av 23 affärer har varit köp.

En av topparna som har varit i köptagen är Tomas Carlsson som är vd i teknikkonsulten Sweco. Han köpte sammanlagt 28.543 aktier i två affärer den 7 och 13 december. Med affärerna ökar han sitt ägande med 19 procent till totalt 179.042 aktier, värt omkring 32 miljoner kronor. I år har 20 av 22 affärer från Sweco-insiders varit köp och på totalt 61 miljoner kronor. De två försäljningarna uppgår endast till en halv miljon kronor.

Jag lyfte fram Sweco-aktien i en krönika i april i år efter att, bland annat, Carlsson hade köpt aktier för 5 miljoner kronor och ökat sitt ägande rejält. Min slutsats då var att jag förväntade mig att aktien skulle slå index under det kommande året. Sedan dess har aktien stigit med 38 procent mot 16 procentenheter för Stockholmsbörsen. Eftersom jag gillar när en vd köper till stigande kurser är jag fortfarande positiv till aktien.

Ett annat bolag med insynsköp är investmentbolaget Ratos. Ratos-aktien har haft en trist utveckling de senaste åren och aktiekursen har faktiskt färdats sidledes sedan hösten 2005. Om hänsyn tas till återinvesterade utdelningar så är uppgången blygsamma 75 procent att jämföra med 188 procent för Stockholmsbörsen.

Den 12 december köpte storägaren och styrelseledamoten Jan Söderberg 203.000 B-aktier i Ratos. Efter affären äger han 1,4 miljoner B-aktier och omkring 15 miljoner A-aktier. Affären är hans fjärde för året och han har mer än dubblat innehavet av B-aktier i år med köp om totalt 773.000 aktier. Kanske kan Söderbergs fortsatta köp till fallande kurser vara ett positivt tecken – historiskt har det varit en bra idé att ta rygg på de affärer som han har gjort i B-aktien.

Den senaste tiden har jag fått frågor om den sk ”loggboken”. Det är frågor som vad innebär det att en insider är upptagen där, när får de som är upptagna där handla i aktien och hur man får reda på vem som är upptagen där? Intressanta frågor som jag ska försöka besvara.

Börsbolagen ansvarar för loggboken som genom Europakommissionens marknadsmissbruksförordning blev ”insiderförteckningen”. När något sker i bolaget som leder till att en eller flera får insiderinformation så ska de som berörs föras upp i insiderförteckningen med notering om tidpunkten för när de fick informationen. Insiderinformation är för övrigt sådan information som är potentiellt kurspåverkande om den skulle bli offentlig. På samma sätt ska det anges i förteckningen när personen inte längre har insiderinformation.

Generellt så har personer som finns i insiderförteckningen insiderinformation och den som har sådan information får inte handla på den. På samma sätt får den som är upptagen i förteckningen handla i aktien om den för tillfället inte har insiderinformation.

Hur får man då reda på vem som är upptagen i insiderförteckningen? Svaret är: det får man inte. Det är, så att säga, insiderinformation i insiderinformationen. Det är bara bolaget som vet vem som finns i förteckningen och är inte information som bolaget offentliggör. Inte ens Finansinspektionen vet hur förteckningen ser ut även om de kan begära in den, exempelvis vid misstanke om insiderbrott.

Ingen krönika skrevs för ett år sedan och därför finns inte heller några tips att utvärdera i denna krönika.

Erik Lidén är ekonomie doktor samt vd och grundare av fondbolaget Insiderfonder som placerar utifrån insynpersoners handelsmönster. Du kan följa honom på Twitter: @Erik_Liden. Här kan du maila till skribenten.

Som anställd på Insiderfonder får han enligt fondbolagens egna regelverk inte handla i aktier privat och saknar därför ägande i de börsnoterade bolag han här skriver om. Skribenten har dock insyn i de placeringar som fondbolagets fonder gör. Fondernas ägande i de aktier som omnämns i artikeln:

Sweco: ägande saknas
Ratos: ägande saknas


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?