1515
Annons

Inredarna av Ica-butikerna passerar 200 miljonersstrecket

KUMLA. Från arkitektens ritning till den sista specialdesignade trädetaljen. När Fredric Jansson, ägare till butiksinredningsbolaget Intrx, pratar om ”från ax till limpa” så menar han verkligen vad han säger. I år passerar bolaget 200 miljonersstrecket, med fortsatt sikte på tillväxt.

Fredric Jansson, ägare till Intrx.
Fredric Jansson, ägare till Intrx.Foto:Ida Thunberg

Butiks- och restauranginredning, smarta interiörlösningar och skyltning i shoppinggallerior är några av projekten Intrx tar sig an. Liksom tillverkning av läktare till en padelhall som är på gång i det egna snickeriet just den här dagen. Intrx i Kumla hette tidigare Butikskonsult, men verksamheten växte sig bredare än vad namnet sa så det fick bli ett namnbyte för ett år sedan.

”I dag jobbar vi mycket med Ica. Vi bygger även Telias alla butiker, inreder Sibyllas restauranger och mycket, mycket mer. Det är alltifrån stora kedjor till mindre entreprenörsdrivna bolag”, säger Fredric Jansson.

En kategori som har vuxit de senaste åren för Intrx är offentliga miljöer. Man har till exempel levererat inredningen till den nya terminalen på Landvetters flygplats.

”Vi har också jobbat en del med centrumgallerior. Det handlar bland annat om själva inredningen men också att se över kommunikation och skyltning i de allmänna ytorna.”

Bland bolagets 76 anställda finns alltifrån arkitekter till säljare, lagerpersonal, snickare och konstruktörer.

”Vi kan finnas med hela vägen, det finns många fall där vi till och med är med i byggprocessen av en ny lokal. Vi kan också komma in vid besiktningen av en lokal inför köp eller inflytt och ge råd om vad som behöver göras för att skapa en butik. Vi kan göra alla installationer med el och data, kan hjälpa till att dra igång kassasystemet, och inte minst så jobbar vi mycket med att planera kundvarvet i butikerna.”

Intrx arkitekter tar fram en ritning. Därefter bryts allting ner i beståndsdelar och beställs från tillverkare både i Sverige och utomlands, och ibland från det egna lagret.

”Allt ifrån minsta skruv till stora hyllsystem specificeras. En av våra utmaningar är att det är millimetrar vi jobbar med. Vi försöker hela tiden att hitta lösningar som kan bli standardlösningar och användas även i kommande projekt.”

Men ibland krävs det mindre serier och speciallösningar för en enskild kund. Då används det egna snickeriet intill kontorslokalerna i Kumla.

”Vår egen produktion är inriktad på att vara flexibel när det gäller småserier. Att snabbt kunna ta fram högkvalitativa inredningar, framför allt i massivt trä och i kompositmaterial, i småserier till vettiga priser”, säger Fredric Jansson.

En typisk egen produktion är bänkskivor till storkök och restauranger, sådant som kräver mycket bearbetning.

”Det måste vara slitstarkt och en hygienisk yta.”

När materialet finns klart och på plats i Kumla påbörjas monteringen. Fredric Janssons pappa Jan Jansson startade bolaget 1983 i källaren i huset där Fredric är uppväxt.

Affärsidén var att erbjuda planering och inredning av butiker. I takt med att trenden ute i samhället gick från de gamla luckkioskerna till mindre butiker, i kombination med fler och fler kunder inom dagligvaruhandeln, så växte bolaget. Fredric Jansson började jobba i företaget 1997 och tog över ägandet 2009.

”Jag hade siktet inställt från start på att utveckla företaget.”

Huvudkontoret finns i Kumla, och dotterbolag har etablerats i Finland och Tyskland. Export står för 10 procent av verksamheten. I år väntas omsättningen passera 200 miljoner kronor, med bibehållen lönsamhet.

”Jag har insett med åren att min inspiration är min största drivkraft. Jag har mycket idéer, samtidigt som det är viktigt för mig med ordning och reda. Som tur är har jag en bra ledningsgrupp att bolla alla idéer med, och konkretisera hur vi kan skapa en bra och lönsam tillväxt av de här idéerna.”

”Det skulle jag säga är min största tillgång - förmågan att omvandla kreativiteten till tillväxt.”

För att uppmuntra även medarbetarnas kreativitet säger Fredric Jansson att han alltid har känt ett stort ansvar för att skapa en trivsam arbetsplats.

”Det ska vara trevligt att vara på jobbet, då växer kreativiteten och arbetslusten fram.”

”Jag har fått med bra folk på tåget, andra människor som trivs med det här arbetssättet och som också hjälper till att skapa en bra stämning.”

Fredric Jansson säger att ytterligare en stor drivkraft för honom är att företaget ska fungera även utan honom.

”De senaste åren har jag delegerat otroligt mycket ansvar, vilket gör att jag kan fokusera nästan bara på framtiden, vad vi kan utveckla framåt för att ta nästa steg. För mig är det viktigt att befinna mig i den zonen, annars tycker jag inte att det är så roligt.”

Att driva vidare företaget som hans föräldrar startade känns också som en viktig uppgift.

”Det finns en stolthet över historien, och att jag har vidareutvecklat den fantastiska affärsidé som de lade grunden till.”

 

 

Absolent ökade vinsten – men störningar fortfarande kännbara

Absolent, som utvecklar och installerar avancerade luftreningslösningar, hade en nettoomsättning på 351 miljoner kronor (270) under det andra kvartalet 2022, vilket motsvarar en tillväxt på 30 procent (37).

Ebitda uppgick till 73,4 miljoner kronor (50,4), motsvarande en marginal om 20,9 procent (18,7). 

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 20,6 miljoner kronor (34,2).

Koncernens båda affärsområden, Industrial och Commercial Kitchen, har välfyllda orderböcker, enligt vd Axel Berntsson.

”Utmaningarna med att hantera komponentförsörjning och inflation är dock fortfarande kännbara. Våra insatser för att hantera störningarna blir allt effektivare, men det till trots föreligger fortfarande en tidsförskjutning från det att kostnadsökningar från leverantörer uppkommer till motsvarande prisökningar mot kunder kan genomföras, vilket tillfälligt sätter press på bruttomarginalen”, skriver han i delårsrapporten. 

Under andra kvartalet sjönk bruttomarginalen i Commercial Kitchen med 4 procentenheter. 

”Orderingången inom affärsområdet är dock fortsatt på en bra nivå och vi förväntar oss att se en gradvis återhämtning av bruttomarginalen under hösten”, enligt vd.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera