ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Healthcare

”Patienter vill ha det snabbt, tillgängligt och enkelt”

  • Towa Jexmark, innovationschef på vårdjätten Ramsay Santé. Foto: Jonas Eng
  • Foto: Jonas Eng

De digitala läkartjänsterna ökar. Nu ska utvecklingen av vården ta nästa steg och bli digifysisk. Hela vårdsystemet måste förändras i grunden, hävdar Towa Jexmark, innovationschef på vårdjätten Ramsay Santé. 

Towa Jexmark sitter i en taxi på väg in till Paris när Di når henne på telefon. Efter att den franska vårdjätten Ramsay Santé förvärvade Capio i november 2018 har hon gått från att vara vd på nätläkartjänsten Capio Go till innovationschef för hela koncernen, något som innebär fler vistelser utomlands för Towa Jexmark. 

Nu fortsätter arbetet med att utveckla den digifysiska vården, både i Sverige och i de övriga länderna Ramsay Santé har verksamhet i. 

Digifysisk vård innebär att så gott som alla vårdfall innehåller komponenter av både digital och fysisk vård, även om de heldigitala möjligheterna successivt ökar. 

Att en patient börjar med att söka vård digitalt kan innebära större möjligheter att hen snabbare hamnar rätt i vårdsystemet och kan träffa den kompetens som krävs, både digitalt och fysiskt. Det skapar både kvalitet för den enskilde och ökad effektivitet, enligt Towa Jexmark. 

”Vi är i en era av ändrat konsumentbeteende även inom hälso- och sjukvårdssektorn. Patienter vill ha det snabbt, tillgängligt och enkelt. Samtidigt behöver vi se till att de som har de största behoven av sjukvård får den hjälp de behöver”, säger Towa Jexmark.

”Det bästa med digifysisk vård är att patienten enklare har möjlighet att komma till den instans eller yrkeskategori som är bäst lämpad från början. I stället för att göra allt sekventiellt, när det kanske från början var ganska tydligt att en patient med vissa besvär skulle ha kommit till, exempelvis, en specialist, fortsätter hon.  

Men vägen till ett sådant vårdsystem är inte rak – det är inte bara patienten som ska vänja sig vid och lära sig, utan hela vårdsystemet måste förändras i grunden, enligt Towa Jexmark. Hon menar att det handlar om alltifrån ett kompetensskifte till lagändring, som bland annat informationsdelning mellan vårdgivare, ersättningsmodeller och ramverk. 

”Dels måste vi ha en möjlighet att dela data mellan olika system så att det inte blir en inlåsningseffekt i specifika system. Regioner och landsting måste också samsas och jobba med det här på ett innovativt sätt. De har inte samsats tidigare och därför har det funnits landsting som har godkänt de här digitala vårdbesöken och landsting som inte har gjort det. Landstingen har inte varit överens heller. Så de driver inte någon framtidsagenda gemensamt på det sättet”, säger Towa Jexmark. 

Förutom det behöver medarbetarna inom vården ha en digital kunskap, som innebär att det redan på universiteten måste utbildas läkare, sjuksköterskor och andra professioner med kunskaper om hur vården förändras. 

”Digitaliseringen påverkar organisationer genom att världen inte längre är lokal. Ska vi ha nytta av digitalisering innebär det att vi ofta jobbar på tvären mellan olika befintliga organisatoriska strukturer”, säger Towa Jexmark. 

”För patienterna spelar det oftast ingen roll om vi delar in vården i primärvård och specialistvård, de vill bara få hjälp med ett problem, och ofta behöver flera delar av vården samverka kring patienten. Olika regioner skulle också behöva samverka mer över regiongränserna, vilket går bra digitalt”, fortsätter hon.  

Capio Go, där hon tidigare var vd, är nu i skedet att ”integrera tillbaka den digitala vården till vårdcentraler”. Förutom det vill de även få in specialistvården i sin tjänst, då den vården inte bara är till för vårdcentraler och primärvård.

”Vi jobbar samtidigt vidare internationellt i Ramsay och tar de här lösningarna till andra marknader. Jag sitter just nu i Frankrike där vi har vårt huvudkontor för att jobba vidare digifysiskt. Vi har drygt 130 sjukhus i hela koncernen och vi bygger också primärvård och fysiska vårdcentraler i Frankrike varav två stycken ska sättas igång nästa år”, säger Towa Jexmark. 

Nästa våg i utvecklingen riktar in sig mot patienter med kroniska sjukdomar samt med svårare sjukdomar, där delar av besöken ska kunna ersättas av monitorering hemifrån. Exempelvis ska digitala hjälpmedel övervaka diabetespatienters värden från hemmet. 

”Där finns det stor potential i att hjälpa många patienter på ett bra sätt. Det pågår redan flera pilotprojekt och även vi på Capio har gjort piloter inom det här området. Sedan gäller det att skala upp detta. Inom ett till två år tror jag att vi kommer se detta till en mycket högre grad än idag”, säger Towa Jexmark. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer