1515
Annons

Ingvar Kamprads bästa råd till framtidens entreprenörer

2001 gjorde Ingvar Kamprad en gästföreläsning vid Lunds Universitet. Där delade han ut handskrivna A4 blad till alla studenterna med sina bästa tips.

Bild:Colourbox

Här är Ikea-grundarens råd till framtidens entreprenörer: 

1. Kompensera dina brister, vet att du har många. Misstro dem som kan och vet allt.

2. Var alltid på väg! Nöjdhetskänsla är ett sömnpiller.

3. Se upp med erfarenhet. Den hindrar dig ofta att tänka annorlunda. Varför är ett bra ord.

4. Se till att ha din arbetsplats nära verkligheten.

5. Arbeta positivt. Det negativa ger dig bara magsår.

6. Tillstå dina fiaskon och försök inte bortförklara.

7. Lär dig skilja mellan verkliga och inbilldade behov.

8. Se dina problem som utmaningar och gör dem till möjligheter.

9. Se till att underhållet (trossen) alltid hänger med.

10. Diskutera, motivera och sälj in, men vet att när beslutet är fattat är det bara genomförandet som räknas.

11. “Bry dig” om dina medarbetare och låt alla veta att de är en viktig del av helheten. Var och en har rätt att få känna sin betydelse. Ingen kan ersätta närkontakt på alla nivåer.

12. Vet att “djungelkapitalismens” tid är förbi och att en ansvarsfylld marknadsekonomi hör framtiden till.

Till slut: tänk på att framtiden behöver dig! 


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Kamprads bortgång störst på Twitter

Möbeljätten Ikeas besked om att grundaren Ingvar Kamprad gått bort var det svenskspråkiga inlägg som delades mest på Twitter 2018.

Foto:Claes-Göran Flinck

Det är den ideella föreningen Medieakadamien som mätt antalet retweets och enda kravet för att vara aktuell för listan, förutom antal delningar, är att inlägget är skrivet på svenska, enligt ett pressmeddelande.

Tvåa på listan är ett videoklipp från norska NRK med gulliga barn och trea är en gammal video, på ett annat gulligt barn, som spreds på Facebook för flera år sedan och i år fick ny spridning på Twitter. Längre ner på listan återfinns bland annat fotbollsspelaren Ola Toivonens tweet inför landslagets match mot Schweiz under sommaren fotbolls-VM och ett inlägg från advokaten Viktor Banke rörande Jimmie Åkesson.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera