Voi har haft det tufft med att vinna upphandlingarna i de riktigt stora städerna. Först fick de lämna Paris, där samma trio – tyska Tier, holländska Dott och amerikanska Lime – tog hem upphandlingen. Tidigare i år fick Voi också nej från New York.
Och på tisdagen föll även Londons dom till den svenska elscooter-operatörens nackdel. Upphandlingen i den brittiska huvudstaden ses som den viktigaste upphandlingen av mikromobilitetstjänster i Europa i år.
”Vi är naturligtvis besvikna över att Voi Technology inte valdes ut som en av de tre operatörerna för pilotprojektet för elsparkcyklar i London. Det finns frågetecken kring att de utvalda operatörerna för närvarande har mindre än fem procent av den brittiska licensierade mikromobilitetsmarknaden, vilket innebär att deras lokala driftserfarenhet är mycket begränsad”, skriver Voi i en kommentar till Dagens industri.
Voi har tidigare vunnit 18 anbud i Storbritannien, och har i dag cirka 70 procent av den brittiska marknaden av delade elsparkcyklar med en flotta på cirka 20.000 fordon.
Med start den 7 juni kommer de tre operatörerna att ställa ut cirka 1.000 på Londons gator under en årslång försöksperiod i sex av storstadens stadsdelar, däribland Canary Wharf och London City. Fler stadsdelar förväntas ansluta sig under året.
Under testperioden kommer elscooter-färden endast kunna påbörjas och avslutas i de deltagande stadsdelarna och kommer enbart kunna parkeras på dedikerade parkeringsplatser. Elscootrarnas maxhastighet kommer att vara begränsad till 20 kilometer i timmen, vilket är 5 kilometer i timmen långsammare än i resten av Storbritannien.
Utöver stadsdelarna som är med i piloten kommer de också finnas så kallade ”ride-through areas”. I varje stadsdel kommer det att finnas mellan 60 och 150 scootrar. Operatörer kommer att få möjlighet att utöka flottorna efter hand om de följer reglerna. Om de inte gör det kan de istället få plocka bort fordon från gatorna.
Berlin-baserade Tier, som i och med sitt intåg i Krakow finns i 100 städer, har stora förväntningar på London.
”Vi kommer att tillämpa all erfarenhet och kunskap som vi har tillskansat oss från andra större städer såsom Paris, Dubai och Berlin för att säkerställa att TIER:s mobilitetstjänster blir en framgång i London, inte bara för våra kunder utan för alla trafikanter och samhällen i stort”, säger Tiers grundare och vd Lawrence Leuschner i en kommentar till Di.