1515
Annons

Inget glastak stoppar mästarna

HELSINGBORG.
Efter avknoppningen av bilglasdelen har Ryds Glas, lite i skymundan, konsoliderat den svenska marknaden för glasmästerier. 

”Det finns fortfarande 4-500 glasmästerier i Sverige där de allra flesta är små, så vi är långt ifrån klara med vår resa”, säger den 80-årige ägaren Leif Ryd.

Michel Poulsen gör sista finputsningen med säker hand.
Michel Poulsen gör sista finputsningen med säker hand.Foto:Lars Jansson

Om det finns en ‘grand old man’ i glasmästeribranschen så heter han tveklöst Leif Ryd. Redan 1964 började han arbeta på familjeföretaget Ryds glasmästeri, som hade grundats av hans far i slutet på 1940-talet. Baserade i Sundsvall började bolaget tidigt att köpa upp konkurrenter för att växa i hela Sverige. Det är en strategi som bara fortsatt under decennierna och i dag är Ryds Glas Sveriges klart största glasmästerikoncern. 

”Vi förstod tidigt att det även i vår bransch var en fördel att vara stor eftersom det ger bättre inköpspriser och möjligheter att locka bra personal. Dessutom uppskattar stora kunder att vi som enda glasmästeri har närvaro i hela landet”, förklarar Leif Ryd när vi träffas på bolagets huvudkontor, som numera finns i Helsingborg. 

För gemene man är det lätt hänt att blanda ihop Ryds Glas med Ryds bilglas. Tidigare ingick även den delen i familjebolaget men efter en enormt snabb tillväxt sålde familjen av en del till först Inter Ikea, 2012, och sedan till Nordic Capital. 

”Vi kände att det fanns en spännande potential för det traditionella glasmästeriet och ville satsa på den, även om det alltid varit lite jobbigare att tjäna pengar här jämfört med bilglas som var enormt lönsamt. Med facit i hand är jag övertygad om att vi tänkte rätt.”

Familjen Ryd äger fortfarande fyra procent av Cary Group som bilglasdelen numera heter efter att ha introducerats på börsen i höstas. Leif Ryd har suttit i styrelsen där under hela resan och ser sig själv som en viktig koppling mellan de två bolagen som inte bara delar namn utan även har förvillande lika logotyper.

”Även om vi har helt olika målgrupper så hjälper vi varandra genom att vi båda sprider varumärket Ryds. Dessutom samarbetar vi, till exempel har vi gjort några gemensamma förvärv där vi, Ryds Glas, tar glasdelen.”

Ryds Glas är i dag helt inriktat mot företagsmarknaden i Sverige. Kunderna utgörs framför allt av fastighetsbolag och byggbolag. Ungefär hälften av omsättningen kommer från att reparera och byta ut glas. Den andra hälften kommer från installationer av glas i samband med att det byggs nya kontor eller flerfamiljshus. Det kan handla om allt ifrån speglar och räcken till specialglas i kök. 

Däremot vill bolaget undvika att bli en en underleverantör till byggbolagen av fasader i glas och aluminium. Här är prispressen tuff med många utländska företag på den svenska marknaden, förklarar Roger Persson som är Ryds Glas externa vd. 

”Det är en gedigen kunskap om glas som är vår styrka och det är den vi kan ta betalt för. Den tekniska utvecklingen går snabbt där glas får en allt viktigare roll i husen för att dämpa ljud, skydda mot sol och isolera mot kyla.”

Leif Ryd började jobba på Ryds Glas redan 1964. Roger Persson tog över som vd 2016.
Leif Ryd började jobba på Ryds Glas redan 1964. Roger Persson tog över som vd 2016.Foto:Lars Jansson

Enligt Roger Persson gör de här egenskaperna hos glas att marknaden för glasmästerier växer snabbare än för byggbranschen i stort. Inte minst ser fastighetsägare en möjlighet att spara energi om de byter ut sina glas mot den senaste tekniken. 

”Andelen glas i ett kontorshus växer hela tiden vilket visar att materialet blir viktigare och viktigare.”

Sedan Roger Persson blev vd 2016 har koncernen förvärvat 43 bolag, allt från enmansbolag till ett större glasmästeri med 50 miljoner kronor i omsättning. Omsättningen har under perioden ökat från 324 Mkr till fjolårets knappa 700 Mkr. Resultatet efter finansnetto redovisar koncernen en mindre förlust.

”Tillväxt kostar. Vi har en tydlig strategi att prioritera att växa just nu där två tredjedelar ska komma från fortsatta förvärv och vi har en hel del goodwillavskrivningar. Det finns mellan 400 och 500 glasmästerier i Sverige, de flesta med färre än fem anställda. Vår bedömning är att många kommer att vilja sälja och vi har en stark kassa.”

Samtidigt har värderingarna på onoterade bolag stigit kraftigt de senaste åren och även konkurrensen om bolagen. Hur har det påverkat er?
”Inte så mycket faktiskt, vi känner att vi är attraktiva som köpare. Vi är själva ett familjebolag, har verkat länge i branschen har en tydlig strategi att bolagen vi förvärvar ska fortsätta att vara lokala. Det är en styrka och gör att många vill vara en del av Ryds Glas”, säger Roger Persson och Leif Ryd håller ivrigt med när bolagets vd pratar om framtiden och strategier. 

Han är fortfarande aktiv i bolaget och två av hans fem barn arbetar på Ryds Glas på olika positioner. Enligt honom har familjen inga planer på att sälja företaget: 

”Det har varit en fantastisk rolig resa som hållit på i många år och jag är övertygad om att den kommer att fortsätta.”

 

Oscar Carlsson ger form åt en fönsterruta.
Oscar Carlsson ger form åt en fönsterruta.Foto:Lars Jansson

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?