1515

”Ingen vill bedriva presidentkampanj i en recession”

NEW YORK. 

USA-börserna jublade på tisdagen efter Trump-administrationens besked om att man skjuter upp införandet av de nya Kina-tullarna till december. Analytiker ser beslutet som en reaktion på den senaste tidens börsoro och ett tecken på att valåret närmar sig.

Foto:AP

Tisdagen blev ännu en politiskt styrd börsdag på Wall Street. Men till skillnad från de senaste veckorna var det glada tongångar. Det breda indexet S&P 500 steg 1,48 procent, främst drivet av tech-aktier och retailsektorn.

Bland enskilda bolag tillhörde Apple vinnarna, som steg med 4,2 procent. Elektronikkedjan Best Buy steg med 6,4 procent och klädbolaget Abercrombie & Fitch med 5,8 procent.

Anledningen till uppgången var beskedet från Trump-administrationen att man tar ett steg tillbaka i handelskonfrontationen med Kina. Införandet av nya tullar på vissa kinesiska importvaror skjuts upp från den 1 september till den 15 december. Det gäller exempelvis mobiltelefoner, datorer, spelkonsoller, kläder och skor. Dessutom stryks flera produkter helt från den tidigare annonserade varulistan värd motsvarande 2820 miljarder kronor. 

President Trump, som hittills förnekat att hans importtullar haft någon negativ effekt på ekonomin, uppgav på tisdagen att fördröjningsbeslutet var ett sätt att minska de potentiella effekterna på julhandeln. ”Bara utifall någon av tullarna skulle påverka amerikanska konsumenter”, sa han. 

Till skillnad från de tullar på 25 procent som tidigare införts mot Kina hotas nu populära konsumentprodukter av den annonserade tariffrundan på 10 procent, som elektronik, kläder och leksaker.    

Joel Prakken, chefsekonom för USA på analysbolaget IHS Markit, skriver i en marknadskommentar att han ser fördröjningsbeslutet som ett sätt att köpa förhandlingstid och samtidigt minska smällen för de amerikanska konsumenterna. Agerandet kan också vara ett tecken på att administrationen är oroad över den senaste tidens finansmarknadsoro och tal om recession, enligt honom. 

”Men allt som minskar spänningarna i handelsrelationerna är goda nyheter.”

Tom Donohue, chef för USA:s handelskammare, säger till tv-stationen CNBC att Vita husets beslut delvis syftar till att undvika recession under kommande valår.

”Ingen vill bedriva en presidentkampanj, oavsett parti, mitt i en recession.”

Han menar att utvecklingen är typisk för Trump-administrationen, som ofta sätter upp ett tufft mål och sedan manövrerar taktiskt efterhand beroende på reaktionerna, både från politiskt håll och från finansmarknaden.  

Beskedet från handelsrepresentantens kontor på tisdagen kom efter att ambassadör Robert Lighthizer och finansminister Steven Mnuchin talat i telefon med Kinas vice premiärminister. 

Det var ett ”väldigt bra samtal”, enligt president Trump. Parterna tycks dock endast ha kommit överens om att talas vid igen om två veckor.

Det var den 1 augusti som Donald Trump meddelade att administrationen gör verklighet av hotet om att införa 10 procents tull på de kinesiska importvaror som återstår att tullbelägga. 

Presidenten sade sig främst vara besviken över att kineserna inte köpt den mängd amerikanska jordbruksprodukter som de lovat under samtalen i samband med G20-mötet i Japan i juni. Peking har dock förnekat att man lovat detta.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?