Annons

Ingen markiskris under coronan – bolaget slår rekord

HESTRA. Ett noga förberett generationsskifte 2018 öppnade upp för nya tillväxtmöjligheter. 

Efter flera tuffa förändringar når Hestra Markis i år – mitt under pågående pandemi – nya rekordsiffror.

Efter Hestra Markis, med ägarna Pär Johansson och Annette Rudén Johansson, tuffa omställning är ansvaret i företaget fördelat på fler medarbetare.
Efter Hestra Markis, med ägarna Pär Johansson och Annette Rudén Johansson, tuffa omställning är ansvaret i företaget fördelat på fler medarbetare.Foto:Björn Solfors
Smarta persienner håller solljuset borta från sovrummet
Smarta persienner håller solljuset borta från sovrummetFoto:Björn Solfors
På hyllorna ligger löpmetrar och väntar på tillskärning.
På hyllorna ligger löpmetrar och väntar på tillskärning.Foto:Björn Solfors

En som brinner för produktion. Och en utpräglad strateg.

Kombinationen av två olika ledarpersonligheter var inte bara nödvändig för att Annette Rudén Johansson – familjeföretagare i tredje generationen – skulle vilja ta över efter sin far. Den var också precis vad företaget behövde för att klara nästa steg.

”Jag har så väldigt mycket hjärta och känsla för företaget”, säger hon.

”Men jag hade inte tagit mig an den här utmaningen utan min man Pär. Vi kompletterar varandra så bra. Min passion är det som händer innanför väggarna här, i produktionen. När Pär sitter med de mer strategiska frågorna, tänker jag: Kan vi inte gå ut och jobba i stället?”

Båda skrattar. Men insikten bottnar i en seriös analys som var helt central när generationsskiftet förverkligades våren 2018.

”Bolagets framgångsrika utveckling beror på det genuina intresset för produktion, genom att vara bra på det man gör. Och så ska det fortsätta. Men strategiarbetet hade inte hängt med, och det gick inte att ducka för längre”, säger vd:n, maken, strategen och delägaren Pär Johansson.

Hestra Markis, grundat 1948, tillverkar både interiöra och exteriöra solskyddsprodukter – som till exempel rullgardiner och markiser – till primärt den svenska marknaden. Företaget har ingen direktförsäljning till slutkunder, utan levererar uteslutande till drygt hundra återförsäljare runt om i landet samt ett antal fönstertillverkare. 2018 hade tillväxten klättrat till en omsättning på över 60 Mkr, men för att kunna fortsätta växa behövdes en knut i organisationen lösas upp. Arbetssättet var centraliserat kring den tidigare ägaren Håkan.

”Min svärfar Håkan kunde ha ett finger med överallt och hos personalen fanns en trygghet i det. Alla ville ha hans godkännande. Det var framgångsrikt då, men vi måste jobba annorlunda för att nå nästa nivå. Så vi tog över en centraliserad organisation och började i stället fördela ut ansvaret i verksamheten”, säger Pär Johansson.

Nödvändigt. Men också tufft, erkänner han.

”Vi har pratat jättemycket med personalen om det, att det krävs stora och tuffa förändringar. Under sådana processer kommer förstås andra åsikter fram, och någon i personalen valde också att kliva av.”

”Och med en tidigare ägare som hade stenkoll på precis allt blev det aldrig några felaktigheter i produktionen. Nu kunde det bli småfel här och var. Men det är helt okej med misstag, så länge vi tar vara på erfarenheterna och lär oss av dem.”

Tidigt togs också ett annat stort, resurskrävande beslut. Sedan många år har företaget ett produktionsbolag i norrländska Norsjö. Tillverkningen av persienner finns fortfarande kvar där – men 2018 tog de nya ägarna beslutet att flytta produktionen av rullgardiner och andra solskydd för inomhusbruk hem till Hestra.

”Det var känslomässigt väldigt svårt att behöva säga upp personal och vi förlorade viktig kompetens. Men vi gjorde det för företagets bästa. Vi såg synergieffekter, inte minst på personalsidan, med de utvändiga textilprodukter vi redan tillverkade här i Hestra”, säger Annette Rudén Johansson.

Leveranserna av uteprodukter peakar av förklarliga skäl under ett intensivt sommarhalvår, medan inomhusprodukterna sprids mer naturligt över hela året. Dessutom kan produkterna nu levereras ut mer effektivt till kunderna.

”Vi levererar med egna bilar, vilket blivit en stor konkurrensfördel. Då vet vi att våra produkter kommer fram hela och i rätt tid”, säger hon.

Duons två första år som ägare har inneburit fortsatt tillväxt – i år landar omsättningen på en ny rekordnivå runt 75 Mkr – och utvecklingsplanerna fortsätter. Med ökad volym, mer personal och större maskininvesteringar i bagaget blir nästa steg en utbyggnad på drygt 1 500 kvadratmeter i Hestra. Samtidigt som Annette Rudén Johansson fortsätter att skruva på effektiviteten i produktionen klurar Pär på det fortsatta strategiarbetet: Ska man bredda sig med fler produkter till fler marknader – eller inte? Det är frågan.

”Jag deltar just nu i ett projekt med sju andra företagare som sitter i samma sits. Vi skapar skuggstyrelser till varandras bolag och bidrar med kompetens och funderingar i ett mer skarpt läge. Processen är otroligt utvecklande och ska avslutas med en presentation av företagets framtida plan”, säger Pär Johansson.

”Då har jag förhoppningsvis ett bra svar på den frågan.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?