ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Mitt bolag bidrar

Ingen konst att bidra

  • GALET BRA. Malou Bergman och konstnärskollektivet Candyland på Södermalm i Stockholm har samlat in 150.000 kronor via bildkonst och annan konst. Foto: Jack Mikrut

Roger Akelius löfte om att dubbla pengarna som kommer in till Läkare utan gränser i december har inspirerat många.

Det konstnärsdrivna galleriet Candyland hakade på utmaningen och har sålt donerad konst för 150.000 kronor till förmån för välgörenhetsorganisationen.

”Jag såg en artikel i Di som en vän hade lagt upp på Facebook. När jag såg att alla donationer dubblerades tänkte jag att vi måste göra något”, säger Malou Bergman, som är en av de tio personer som driver Candyland sedan tolv år tillbaka.

Hon är konstnär och fotograf, såväl som gallerist. Idén till en konstförsäljning till förmån för Läkare utan gränser fick hon genom att utgå från sin egen situation. Hon vill bidra, men har inte ekonomisk möjlighet att skänka pengar. Konst, som dessutom kan göra någon annan glad, har hon däremot möjlighet att donera.

”Vi har ett väldigt brett nätverk av konstnärer. På kort tid, någon vecka kanske, gick vi ut till alla som vi känner och kollade om någon ville vara med. Vi fick helt fantastiskt gensvar”, säger hon.

”Eftersom vi har ett så litet galleri var det svårt att ha en auktion. I stället skrev vi ett lägsta pris på verken och försökte sedan få alla att lägga mer. Vi prutade uppåt med hjälp av inspirationen av att det genererade dubbelt så mycket pengar.”

När pengarna dubblerats av Roger Akelius innebär det 300.000 kronor till Läkare utan gränser.

Även andra har inspirerats av Akelius utmaning, bland annat byggkonsultfirman Kåver & Mellin.

”Vi har i många år bidragit genom att skänka lite pengar till en organisation i Sri Lanka, men i år tyckte vi att det blev dubbelt bra när Roger Akelius går in och dubblar det man skänker”, säger ägaren Anders Hedberg.

Kåver & Mellin skänker 80.000 kronor.

Språkföretaget Semantix har tänkt i ungefär samma bana. Där fick de anställda vara med och rösta till vilken organisation julklappspengarna skulle gå.

Totalt genererade det 93.600 kronor till Läkare utan gränser.

”Vi jobbar med översättningar och tolkuppdrag i både offentlig och privat sektor. Vi är där ute hela tiden. Det som händer i Europa och ute i världen påverkar vad som händer vårt företag direkt, både affärsmässigt och känslomässigt”, säger Maria Balsam, försäljnings- och marknadschef

Personalen fick välja på flera organisationer att donera till, men majoriteten tyckte att Läkare utan gränser var rätt val.

”Sedan pratade vi också om Akelius stiftelse och att pengarna dubblas. Då kände vi att det inte kan bli fel någonstans.”

Även företaget FF Profilreklam har hakat på utmaningen. Anledningarna är enligt marknadsansvarige Daniel Johansson två.

”Det ena är att det är väldigt hög relevans i frågan just nu”, säger han och hänvisar till alla de som är på flykt från Syrien just nu.

”När den här utmaningen dök upp kunde vi liksom inte riktigt motstå att vara med. Sedan försöker vi sätta principiella regler om att vara med och stödja olika organisationer så mycket som är rimligt under året i stort”, säger han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer