1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ingen flygande start för kommunala flygplatsen i Ängelholm

Om en månad lämnar Christian Ziese sitt uppdrag som vd för Ängelholms flygplats. Någon ny har inte rekryterats. Pandemins andra våg drog ur proppen och affärsverksamheten är nere på tio procent. Var går smärtgränsen?

Christian Ziese (till höger i bild) slutar som vd på Ängelholms flygplats om en månad. Flygplatschef Ulf Svensson (till vänster) blir tillförordnad vd med benäget stöd av Theresia Lindkvist, marknadschef.
Christian Ziese (till höger i bild) slutar som vd på Ängelholms flygplats om en månad. Flygplatschef Ulf Svensson (till vänster) blir tillförordnad vd med benäget stöd av Theresia Lindkvist, marknadschef.Foto:Sven-Erik Svensson

Två morgonflighter med Air Leap och SAS har nyss avgått mot Stockholm och flygplatsen i Ängelholm är åter tom och tyst. Ett plan står kvar och väntar på eftermiddagens avgång, dagens tredje och sista.

”Den 12 maj vänder det. Då återkommer Bra med sin linje till Stockholm. Tre bolag som trafikerar Stockholm, det har vi aldrig haft förut”, säger Christian Ziese med optimism i rösten.

När han lämnar vd-stolen och Ängelholms flygplats den 28 maj är det flygplatschefen Ulf Svensson som tar över som tillförordnad. Det är inte läge att rekrytera någon ny. Nu handlar det om att överleva och vända på varenda krona.

Det såg dystert ut redan i september när sju NV-skånska kommuner gick samman och räddade flygplatsbolaget från nedläggning. Ägaren Peab fick 20 miljoner kronor. Ytterligare 30 kommunala miljoner skulle täcka förluster på vägen till vinst. Det fanns hopp.

Den första tiden som kommunal flygplats gick det hyggligt, trots pandemin. Prognosen i november pekade på att man skulle uppnå 35-40 procent av normal verksamhet.

Men det blev bara 10 procent.

”Andra vågen kom, och den slog undan benen på oss”, säger Christian Ziese.

Han blickar tillbaka till tiden strax före pandemin. Flygplatsen hade 60–65 årsarbetare som jobbade tvåskift. Och även om statistiken visade minskat flygresande var det 13–14 avgångar per dag från Ängelholm.

”Jag minns hur vi tänkte, att pandemin inte kommer att beröra oss, vi har ju bara inrikestrafik. Sedan blev det totalt stopp för flygtrafiken. Det kändes ganska brutalt.”

En tredjedel av personalen sades upp. Sedan fick resten gå. Under två månader var flygplatsen helt nedstängd.

”Det blev en hemsk vår. Vi försökte ingjuta förtröstan hos de uppsagda. Det här var ju personer med specialistkompetens som skulle behövas när vi kunde öppna upp igen”, säger Christian Ziese.

Sedan i somras är de flesta tillbaka, 40–45 årsarbetare, men bara på deltid. Samtliga är permitterade i olika grader, även Christian Ziese.

”Men samma funktioner måste göras oavsett antal flighter per dag. Vi skulle kunna haft åtta flighter per dag med samma personalstyrka. Problemet är att det inte är jämn efterfrågan över dagen, folk vill flyga på samma tider, morgon och eftermiddag”, säger han.

Planen som trafikerar Stockholm är långt ifrån fullsatta. Men de som upprätthåller trafiken är inte från näringslivet eller de sju ägarkommunerna – de som främst ville rädda flygplatsen kvar. Utan privatpersoner.

”Under påsken peakade flyget och på helgerna reser många för att besöka familj och vänner. Jag tror det finns ett uppdämt behov av fysiska möten, men så länge Stockholm inte öppnar för evenemang och mässor kommer arbetsrelaterade resor att fortsätta ersättas av digitala möten”, säger marknadschefen Theresia Lindkvist.

Hon tror på ett uppsving i sommar med ökat privatresande. I veckan aviserade Bra att man kommer starta en sommarlinje mellan Ängelholm och Sälen.

”På sommaren är det också många som vill åka hit. Vi hade en fantastisk sommar i fjol och bokningarna ser bra ut i år”, säger Theresia Lindkvist.

”Från och med den här månaden har vi 50 procent prognostiserad trafik. Folk är sugna på att resa nu när de blivit vaccinerade”, fortsätter Christian Ziese.

Men det är en skör lina som spänts. Ekonomin är ansträngd. För en månad sedan uppgavs att 26 miljoner kronor återstår av de 30 miljoner som ägarkommunerna skjutit till.

”En privat ägare hade aldrig klarat en sådan långvarig dipp. Jag tycker att en flygplats bör vara offentligägd. Vi kommer att klara den ekonomiska ram som vi fått”, säger Christian Ziese.

Anders Williamsson, ordförande i driftbolaget Ängelholms Flygplats AB, säger:

”Det känns jäkligt gungigt. Vi har legat på 10 procent av normal verksamhet för länge. Det är ohyggligt svårt att budgetera. Efter styrelsemöte med bolagsstämma den 11 augusti får vi en riktig siffra.”

Är smärtgränsen nådd?

”Nej, vi är en bra bit därifrån. Vi är framme i 2022–23 i våra tankar och har startat en process med scenarier framåt för teknisk utveckling som kan göra flyget bättre miljömässigt”, säger Anders Williamsson.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?