Annons

Inga pengar tillbaka för Göteborgsvarvet

Den som betalt anmälningsavgiften till ett motionslopp som ställs in på grund av coronaviruset kan inte räkna med att få pengarna tillbaka.

”Det var ett välkommet beslut. Det säkrar Göteborgsvarvets framtid”, säger Annika Knutsson, chef för Göteborgsvarvet.

Foto:Adam Ihse/TT

Det har varit många inställda arrangemang i coronautbrottets spår, som konserter, teaterföreställningar, studentflak och motionslopp. I flera vägledande beslut bringar nu Allmänna reklamationsnämnden (ARN) klarhet i vad som gäller.

Grundprincipen är entydig. Har du som konsument köpt en tjänst så ska du ha rätt att få pengarna tillbaka om tjänsten inte levereras. Det spelar ingen roll om arrangörerna i avtalet har skrivit att de inte betalar tillbaka pengar vid utebliven föreställning eller motsvarande.

”Man kan inte avtala hur som helst. Om avtalsvillkoren lägger hela risken på konsumenten ifall ett evenemang måste ställas in – utan att det balanseras av någon annan fördel för konsumenten – kan villkorens skälighet ifrågasättas”, säger Marcus Isgren, chef för ARN.

Men på en punkt gör nämnden en annan bedömning, ett förtydligande av tidigare besked. En kvinna har anmält Göteborgsvarvet till ARN och vill ha tillbaka sin startavgift på 595 kronor. Nämnden anser att kvinnan inte har rätt att återfå avgiften.

”Vi ansåg att det var ett lågt belopp och det fanns ett delvis annat syfte med arrangemanget än att vara vinstdrivande”, säger Marcus Isgren.

Annika Knutsson är tacksam över ARN:s beslut.

”Men vi är också ödmjuka inför att det är ett komplext läge. Vi vill att våra löpare ska känna förtroende för oss att vilja springa Göteborgsvarvet och andra lopp runt om i Sverige. Det här ger oss möjlighet att arrangera loppet på det sättet som vi gör”, säger hon.

Beslutet anses vägledande. Det innebär att det är troligt att nämnden kommer att följa samma linje om någon vill pröva sitt fall när det gäller andra motionslopp.

”Har man liknande avtal och liknande avgifter blir det troligen så”, säger Marcus Isgren.

Men i andra fall som ARN prövat gav de vägledande besluten kunden rätt till full återbetalning. Det handlande om en GES-konsert med mat och dryck, en uppskjuten fotbollslandskamp mellan Sverige och Spanien och ett studentflak som inte kunde köras.

”Principen är att har man köpt en biljett eller beställt en tjänst som sedan inte levereras ska man få pengarna tillbaka”, säger Marcus Isgren.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?