1515
Annons

Infrea lyfter resultatet – lämnar ingen utdelning

Industrigruppen Infreas omsättning ökade 23 procent i fjärde kvartalet 2020 till 293 miljoner kronor (239). Av omsättningstillväxten var drygt 18 procentenheter organisk och drygt 4 procentenheter kom från förvärv. 

Ebita-resultatet steg till 33,2 miljoner kronor (9,0), varav förvärv stod för 4,6 miljoner av förbättringen. 

Nettoresultatet låg på 37,8 miljoner kronor (4,5), motsvarande 2:25 kronor per aktie (0:20). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 46,6 miljoner kronor (-3,2). 

Marknadsläget var relativt stabilt inom respektive affärsområde under det gångna året trots situationen med pandemin, enligt Infrea.

 ”Orderböckerna inför 2021 följer tidigare år och efterfrågan på våra tjänster är generellt sett stabil med de svängningar som vi har mellan kvartalen. Dock upplever vi att beslut hos vissa kunder drar ut på tiden, vilket kan förklaras av de begränsningar som samhället har ålagt oss alla. Detta kan komma att påverka vår utveckling så länge restriktionerna håller i sig”, skriver vd Tony Andersson i bokslutsrapporten.

Han pekar på att i dagsläget är effekterna på sikt av covid-19 svåra att bedöma.

Infrea har en förvärvsdriven strategi och för att kunna tillvarata de intressanta tillväxtmöjligheter som föreligger föreslår styrelsen att ingen utdelning lämnas för 2020, skriver bolaget. Policyn om att långsiktigt dela ut 30 procent av resultat efter skatt ligger fast. 

Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Automatiserad kundservice beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031

Studier visar att det i dag finns runt 17 miljoner kundservicecenter i världen. Genom att automatisera dessa kan personalkostnader minska och funktionen bli mer effektiv och användarvänlig – men tidigare har tekniken satt stopp för att låta en bot svara i telefon och få användare att tycka att det är en bra service.  

– Men vi har funnit nyckeln till nöjdare användare med hjälp av en bot som svarar i telefon. Nu står vi på tröskeln till ett genombrott med referenser som Swisscom och Telefonica O2, säger Per Ottosson, vd på Artificial Solutions.

Röststyrning genom det som kallas Conversational AI har blivit en naturlig del av vår digitala vardag. Vi använder tekniken genom att be vår telefon eller dator att ringa upp våra kontakter, spela musik eller berätta hur vädret kommer att bli i helgen. Enligt Per Ottosson, vd på det svenska företaget Artificial Solutions, väntas marknaden för detta mångdubblas under de närmaste åren.

– Gartners rapporter visar att AI i samtalsform kommer att minska personalkostnaderna för kontaktcenter med 80 miljarder dollar år 2026. Genom att implementera Conversational AI, alltså automatiserad kundservice, kan bättre resultat uppnås till ett betydligt billigare pris och resultera i högre effektivitet och nöjdare kunder. Detta då användaren får möjlighet att uttrycka sig naturligt i stället för att använda enstaka nyckelord eller kommandon. 

I dag har Artificial Solutions kunder 20 procent av den volym som Gartner anger som globalt omfång för automatiserade samtal 2022. Enligt Ottosson beror det på den starka patenterade teknologin som utvecklats över många år och nu kommer till sin rätt. 

Används av globala bolag

Artificial Solutions är specialister inom AI för samtalsstyrning, en form av artificiell intelligens som möjliggör för människor att kommunicera med applikationer, webbplatser och uppkopplade saker i vardagliga, människolika naturliga språk via röst, text, beröring eller gester. De tillhandahåller SaaS-plattformen Teneo och deras banbrytande patent används nu också av världens största mjukvaruföretag. 

Ett av de många företag som använder lösningen i sin verksamhet är den schweiziska telekommunikationsleverantören Swisscom. De har implementerat en rad lösningar, byggda på vår teknologi, för röststyrning och chatbots med syftet att driva digitalt engagemang, öka försäljningen, minska kostnader och förbättra kundnöjdheten.

Mest använd i världen

Ottosson berättar att Swisscom använder Teneo på två sätt; både som en virtuell assistent och som automatisering av sin kundtjänst.

– Deras virtuella assistent används 200 000 gånger varje dag, vilket gör den till den mest använda virtuella assistenten per användare i världen. På fyra olika språk kan användarna styra exempelvis sina lampor och sin tv, eller fråga om tjänster eller fakturor. Som automatisering i kundtjänst ersätts personalen av en robot som svarar i telefon på ett språk som kunden talar. Det är intressant att notera att de samtal där roboten svarar ger en högre 18 punkter tNPS-poäng – alltså att användaren är mer benägen att rekommendera Swisscom till sina vänner när boten svarar än när människan svarar. 

En av tio interaktioner automatiseras

Swisscom är inte ensamma om att se framtiden i den röststyrda AI-tekniken. Marknaden beräknas omsätta 240 miljarder dollar 2031 och en av tio kundserviceinteraktioner kommer enligt Gartner att ha automatiserats inom fyra år. Ottoson menar att Artificial Solutions kan hjälpa företag och organisationer att hämta hem vinster på flera fronter. Dels genom att öka kundupplevelsen, vilket kan förädla varumärket och marknadspositionen och dels genom att effektivisera både kundtjänst och säljorganisation genom att låta virtuella assistenter hantera delar av kommunikationen.

– Allt pekar på att det här är sättet som kunder vill bli bemötta på i framtiden och det är tydligt att allt fler företag implementerar lösningen. De kommer att kunna fortsätta sin tillväxtresa, minst i takt med marknaden, vilket ger ett enormt försprång på en alltmer digital och global marknad. Marknaden är i sin linda, men de resultat vi ser hos kunder såsom Telefonica O2 med nöjdare medarbetare i kundcenter och nöjdare kunder kommer driva utvecklingen fort. Vi kommer behålla 20 procent av volymen medan marknaden växer med 48 procent per år till 2031 tack vare vårt starka samarbete med Microsoft, som också är en möjliggörare av denna marknad.

Läs mer om Artificial Solutions här!

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Rejält korrfel i Sectras rapport – aktien föll tungt

Foto:Jesper Frisk

Sectra-aktien föll kraftigt på fredagen efter att ha rättat bokslutsrapporten som släpptes tidigare i veckan. Den organiska tillväxten var inte ens hälften av vad man uppgav i rapporten, framkom i rättelsen.

Det Linköpingsbaserade medicinteknik- och it-säkerhetsföretaget Sectra har haft ett motigt börsår hittills i år och fram till den bokslutsrapport som släpptes i onsdags. Aktien hade backat nästan 22 procent fram till dess.

Rapporten fick dock fart på aktien. I den redovisades en klart starkare organisk tillväxt än vad marknaden synbarligen hade förväntat sig (några Infrontestimat sammanställs inte för bolaget). Omsättningen steg med hela 23,8 procent valutajusterat under kvartalet, som spänner över februari till april, enligt onsdagsbeskedet. Aktien lyfte med 7,4 procent, från 575 till 617 kronor.

Beskedet fick tummen upp även i analytikerled. På torsdagen höjde Danske Bank sin riktkurs för Sectra-aktien, som man har köpråd på, från 719 till 727 kronor. Carnegie, som har säljråd, såg sig också tvungen att justera upp sin värdering något och höjde riktkursen från 500 till 515 kronor enligt vad nyhetsbyrån PLX rapporterade på fredagsmorgonen.

Kort därpå, före fredagens börsöppning, släppte Sectra beskedet som fick aktien på fall: uppgifterna om den organiska tillväxten var fel. I stället för den 23,8-procentiga valutajusterade tillväxten handlade det om en omsättning som visserligen steg kraftigt, men med den klart mer beskedliga takten 10,4 procent – inte ens hälften av den i onsdags rapporterade takten, således.

Sectra-aktien föll 5,5 procent på fredagen, från torsdagens stängningskurs på 616 kronor till 582 kronor, och hörde till de sämsta storbolagsaktierna på en börs som samtidigt rörde sig sidledes. Kurstappet motsvarar ett 1,2 miljarder kronor lägre börsvärde.

Di har sökt bolaget för en kommentar.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera