1515

Influensan kan förvärra coronasituationen

Samtidigt som coronapandemin förväntas ta ny fart under hösten närmar sig influensasäsongen på norra halvklotet. Det kan bli tufft för den redan tungt belastade sjukvården.

Därför är det extra viktigt att riskgrupper och vårdpersonal vaccinerar sig mot influensan, säger Mia Brytting, som är mikrobiolog på Folkhälsomyndigheten.

Foto:isabell Höjman/TT

I Sverige kan en normal influensasäsong kräva omkring 400 platser på intensivvården och orsaka 700–3.000 dödsfall. Situationen ser likadan ut i andra länder. Eftersom även coronapandemin förväntas ta ny fart under hösten finns det därför skäl att vara extra vaksam när influensan nu börjar närma sig norra halvklotet.

Ett särskilt orosmoln är risken för dubbelinfektioner – och att infektion av det ena viruset skulle kunna öka risken att infekteras av det andra – enligt professor Ian Barr vid WHO.

”Det är oftast värre att bli infekterad av två eller tre virus samtidigt än av ett”, säger han till tidskriften Science.

Men hittills har försöken att studera hur det nya coronaviruset samverkar med influensavirus misslyckats. Så den kunskapen saknas. Orsaken är att den sociala distanseringen för att hantera coronapandemin har visat sig vara mycket effektiv mot spridningen av influensa, så forskarna har helt enkelt inte haft tillräckligt många fall att studera ännu.

När influensan började svepa mot det södra halvklotet i mars upptäcktes på många håll bara en hundradel så många fall jämfört med normala säsonger. Mönstret var liknande här på norra halvklotet, där influensasäsongen slutade ovanligt abrupt och tidigt när åtgärderna för social distansering infördes.

”Jag har aldrig sett en så snabb nedgång av influensan under de 20 år som jag har jobbat med influensaövervakning”, säger Mia Brytting, som är mikrobiologi och enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

Men Mia Brytting understryker att det inte finns några garantier för att minskningen håller i sig även under den kommande influensasäsongen. Därför är det extra viktigt att riskgrupper samt personal inom vård och omsorg vaccinerar sig mot influensa.

”Till stor del är det samma riskgrupper för covid och influensa, så det gäller att man vaccinerar sig för att undvika en av de här två infektionerna. I år betonar vi också tydligare att all personal som har patientnära kontakter ska vaccinera sig. Det har ibland varit lite olika hur man har vaccinerat personal inom till exempel äldreomsorgen”, säger Mia Brytting.

Det kan också vara extra motiverat att även dem som inte tillhör en riskgrupp vaccinerar sig mot influensan i år, för att ytterligare minska smittspridningen, säger Mia Brytting. Men det får i så fall inte ske på bekostnad av de som ingår i riskgrupperna.

”Det är mycket viktigt att först vaccinera riskgrupperna och personalen inom vård och omsorg. Om det sedan finns vaccin över, och det kommer det helt säkert att göra, så öppnar man för alla andra att vaccinera sig”, säger Mia Brytting.

Årets influensavaccin kommer att bli tillgängligt för riskgrupper och vårdpersonal den 3 november.

”En aspekt som måste beaktas då är naturligtvis att undvika trängsel. I normala fall sitter alla i samma väntrum med en nummerlapp. Men i år måste man tänka på ett annat sätt för att få en effektiv influensavaccinering utan att skapa trängsel”, säger Mia Brytting.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?