1515
Annons

Inflationen på nya höjder – så slår det mot din plånbok

Prisrallyt på el, mat och kläder lyfter inflationen till nya höjder.

Hur det påverkar bolån och sparformer diskuteras i ett nytt avsnitt av Di:s podd Smarta Pengar.

Foto:isabell Höjman/TT

 

Rekordhöga inflationsnoteringar både i Sverige och i andra länder påverkar våra plånböcker på många sätt.

”Till exempel kan vi för första gången på länge få ett år med sjunkande realinkomster. Redan nu mullrar det i leden inför de nya löneavtal som ska förhandlas klart till nästa år. Hushållen pressas av bland annat höga elräkningar”, säger Jenny Petersson, privatekonomisk expert på Di.

Samtidigt har inflationstrycket och förväntade räntehöjningar vållat turbulens på världens börser.

”Många väljer då bankkontot som en säker hamn. Men med dagens nollränta är det enda säkra att pengarna minskar i värde för varje år”, säger Hans Bolander, privatekonomisk reporter på Di.

För fondsparare finns räntefonder som mindre riskabla alternativ till aktiefonder.

”Men helt riskfritt är det inte. Räkna med att fonder med företagsobligationer backar vid börsras, om än inte lika mycket som aktiefonder.”

Förutom inflationen lär de höga elpriserna och energipolitiken prägla samhällsdebatten under valåret 2022. Redan nu finns flera politiska förslag om hur hushållen kan få hjälp med chockhöga elräkningar.

När det gäller frågan om bundet eller rörligt elpris bör man inte agera förhastat enligt Di:s experter.

”Normalt binder man bäst under sommarhalvåret när priserna är lägre. Men risken finns att de bundna priserna är relativt höga i sommar när elhandlarna måste ta höjd för allt större prisrörelser. Håll utkik efter tillfällen när priserna dippar rejält.”

 

 


Innehåll från PlippAnnons

En värld av exklusivt innehåll – bara ett klick bort

Nu är det enklare än någonsin att ta del av exklusivt digitalt innehåll som vanligtvis är bakom betalvägg. Företaget Plipp lanserar en innovativ teknik med klickbetalning – utan prenumerationskrav. 

När Plipp undersökte hur många som var villiga att betala för enskilda artiklar hos Aftonbladet var siffrorna tydliga – hela 87 procent av de tillfrågade uppgav att de kunde tänka sig att betala för specifikt innehåll med ett enkelt klick. 

Av undersökningen framgick även att målgruppen kunde tänka sig att klickköpa en till två gånger i månaden, förutsatt att priset var fem kronor. Det skulle generera tvåhundra procent tilläggsinkomst för Aftonbladet, utöver det de får från sina pluskunder via sin digitala tidningsdel.

– Det här är en helt ny typ av tjänst för småbetalningar inom digitala tjänster som tidningsartiklar, bloggar och poddar. Med vår metod går det blixtsnabbt att betala engångsköp, man behöver inte skapa något konto eller ladda på pengar i förskott. I stället samlas alla köp på en smidig faktura när köpen uppgår till hundra kronor, berättar Carl-Henrik Zetterberg, vd på Plipp.

Läs mer om Plipps smidiga klickbetalningar här 

Lanseringen av Plipp ska däremot inte ses som en konkurrent till dagens prenumerationer, menar Carl-Henrik Zetterberg, utan snarare som en möjlighet att utöka antalet betalande användare och komplettera verksamhetens andra inkomster. 

– I den äldre tidningsvärlden köpte man ofta lösnummer, eller prenumeration när man ville ha mängdrabatt. I dagens digitala tidningsvärld är det många som vill ta del av enstaka låsta artiklar, men inte i omfattningen att man vill prenumerera. Därför finns nu Plipps klickteknik. Mediaföretag måste börja jobba med tekniken i stället för mot den, säger han.

Utöver innovativa affärsfunktioner, som stödjer digitala affärer, har Plipp också ett effektivt marknadsföringssystem. Via systemet kan man kan dela med sig av klickinkomsten till de som marknadsför den digitala artikeln genom exempelvis sociala medier eller nyhetsbrev. 

Plipps grundteknik är världsunik och även om de första kunderna är belägna i Sverige, så finns det en färdig global affärsplan. Plipp förväntas ha sina första internationella kunder redan nu under våren.

Om Plipp:

Plipp har finansierat sin utveckling genom att ta in delägare och har idag över trehundra aktieägare. Bolagsvärdet är ca hundrasextio miljoner kronor. Målet är att börsnoteras under år 2022 och ett delmål är att nå värdering överstigande Unicorn (en miljard USD), vilket bedöms som i högsta grad rimligt vid globalisering och kapitalisering av pågående affärsavtal.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Plipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?