Resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till 1,9 miljoner kronor (0,3) och resultat per aktie blev 0:22 krona (0:03)
Kassaflödet efter investeringsverksamheten för kvartalet uppgick till 1 miljon kronor (-0,2).
”Bakom den goda intäktsökningen finns underliggande rörelser i vår intäktsmix, både vad gäller kunder och produkter. De exceptionella förutsättningarna under coronaåret 2020 har till del gynnat vår strategi: Vårt fokus under 2016 till 2018 var framför allt nykundsförsäljning inom smartphones, vilket på kort tid gav oss en stor kundstock. Årets begränsningar att fysiskt träffa kunder har påverkat kundtillströmningen, men vi har i stället kunna vidareutveckla både relation och affär med våra befintliga kunder”, skriver vd Andreas Lifvendahl i rapporten.
Bakom det ökade resultatet ligger i en lägre kassapåverkande kostnadsnivå, samt att kostnadsminskningen som löpt från årets tidigare kvartal nu planenligt får full effekt. Enligt plan och prognos är också att nettoavskrivningen på immateriellt kapital ökar, skriver vd.
Vad gäller den andra vågen av covid-19 som pågår skriver vd:
”Jag har nämnt tidigare att försäljning inom nya marknader bromsade in som en följd av uppskjutna nya projekt. Under tredje kvartalet såg vi dock en svagt positiv trend vad gäller nya prospekt, och att utvärderingar av vår teknik återstartade. Vår marknadsföring börjar ge resultat, och vi jobbar med spännande möjligheter inom bl.a. ”wearables”, till exempel smarta klockor och glasögon.”