1515
Annons

Ilska mot resebolag efter sena utbetalningar

Tiotusentals semesterresor blev aldrig av när UD beslutade om total avrådan från icke nödvändiga utlandsresor. Resebolagen lovade full återbetalning till alla kunder som inte ville boka om.

Foto:Emma-Sofia Olsson, Emma-Sofia Olsson, Emma-Sofia Olsson

Nu har fem veckor gått och många har fortfarande inte sett röken av några pengar. Och frustrationen växer bland kunderna.

Efter utrikesdepartementets unika avrådan från samtliga utrikesresor i spåren av coronaviruset den 14 mars har resejättarna Ving, Tui och Apollo lovat att återbetala eller erbjuda ombokning för alla kunder som berörs av avrådan, som nu sträcker sig till den 15 juni.

Men att lyckas hålla kravet om att återbetala resan inom två veckor som paketreselagen förordar har visat sig vara svårt, och på resebolagens Facebooksidor är det nu många som vädrar sin frustration över den utdragna tiden.

Men till och med Hallå konsument, som erbjuder oberoende vägledning genom Konsumentverket, skriver att man bör vara beredd på att det kan dröja lite längre tid ”med tanke på de speciella omständigheter som råder nu”.

”Det har tagit betydligt längre tid än de två veckor som vi brukar hålla oss till, men det är ett sådant tryck”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving.

”Vi har ungefär 100.000 resor vi ska återbetala nu.”

För hela branschen uppskattar han att det handlar om cirka en halv miljon resor. När många bokar av samtidigt behandlar man ärendena i tur och ordning från avbokningsdagen, säger han.

”Sedan betar man av dem successivt så snabbt det går. Men vi är ett begränsat antal människor och det är ett extremt tryck. Men nu hoppas vi kunna komma i gång snabbare, vi ökar upp bemanningen så vi kan öka hastigheten.”

Hur många man än så länge har hunnit betala tillbaka vet han inte, men det är ”väldigt många kvar”.

Vi beklagar att det tar längre tid än normalt, men kunderna behöver inte vara oroliga. Pengarna kommer att betalas ut.”

Samma budskap ges av Apollo och Tui.

”Vi har påbörjat utbetalningar, men det tar tid. Det är manuella processer som krävs för att betala tillbaka varje kund. Därför har inte alla kunder fått betalt ännu, men det kommer de att få”, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo.

Fortsatt har Apollo cirka 30.000 resor kvar att hantera, och arbetet sker så fort det bara går, säger hon.

”Men vi hoppas på kundernas förståelse för att det tar tid och tackar för deras tålamod.”

Även Isabella Gharehdaghi vid Tui:s pressavdelning försäkrar att alla kunder som berörs av UD:s avrådan kommer få pengarna tillbaka.

”Vi förstår att våra kunder känner sig frustrerade men vill understryka att de ska känna sig trygga med att de kommer att få sin återbetalning även om det dröjer”, säger hon i en skriftlig kommentar till TT.

Likt Apollo behandlar Tui varje ärende utifrån planerat utresedatum, säger Isabella Gharehdaghi:

”Men på grund av det extrema läget så ligger vi efter i det arbetet”.

 

Innehåll från Guide GlovesAnnons

“Handskprofessorn” som skyddar personalen – och budgeten

I mångas ögon har arbetshandskar en uppgift – att skydda händerna från skador. Eric Vallery, innovationschef på Guide Gloves, menar att rätt handskar även påverkar produktivitet såväl som sjukfrånvaro och därmed sista raden på företagets resultaträkning.

En arbetsskada kostar mycket. Framför allt kan det vara en personlig tragedi för den anställda, som utöver sjukskrivning med inkomstbortfall dessutom kan dra på sig långdragna, till och med livslånga, men. Eric Vallery, innovationschef på Guide Gloves, kallas skämtsamt för ”handskprofessorn” av kollegor och kunder och kan det mesta som är värt att veta om händer och hur de används. För honom är det en självklarhet att personalen förses med handskar som skyddar mot riskerna som finns i arbetet.

Men det finns fler anledningar till att en finanschef eller till och med en vd bör intressera sig lika mycket som skyddsombudet för valet av handskar. Handskar utvecklade specifikt för företagets omständigheter säkerställer även optimal produktivitet och kvalitet på slutprodukter, menar Eric Vallery.

– En arbetshandske ska inte bara ge gott skydd, om den inte är tillräckligt smidig kan det leda till produktivitetstapp på flera procent, eller ännu värre att medarbetare slarvar med säkerheten och utför moment med fel handskar, eller utan några handskar alls. En säker handske som begränsar medarbetaren kan ironiskt nog, utöver produktivitetsbortfall även leda till fler skador, säger Eric Vallery.

För den som arbetar inom produktion är händerna det allra viktigaste verktyget. Därför är det viktigt att de handskar som används på en arbetsplats är anpassade efter de specifika moment som ska utföras just där. Eric Vallery och hans kollegor är ofta ute på besök hos sina kunder för att utveckla handskarna tillsammans med dem.

– Alla arbetsplatser har sina egna utmaningar och förutsättningar. Som innovationsledare behöver vi på Guide känna kunden bättre än någon annan. Innovation handlar inte bara om att vara banbrytande utan innovationen måste också fylla ett verkligt värde och förbättra för kunden.

Med över 30 år i branschen har Guide Gloves en lång erfarenhet av att hjälpa människor att skydda sina händer och använda dem på bästa sätt. Men den långa erfarenheten gör inte att man endast håller fast vid gamla beprövade metoder eller kör i samma hjulspår. Eric Vallery menar att produktutvecklingsteamet på Guide Gloves ständigt arbetar för att utveckla nya lösningar för sina kunder.

– Vi strävar alltid efter att vara den mest effektiva, hållbara och innovativa tillverkaren av professionella arbetshandskar. Vi arbetar ständigt med nya metoder och material för att förbättra användarens säkerhet och prestationsförmåga, och använder oss av teknologi och innovation för att utveckla hållbara lösningar för att möta dagens och morgondagens behov.

Läs mer om hur Guide Gloves arbetar med innovation, eller boka in oss på besök där vi ser över era behov. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Guide Gloves och ej en artikel av Dagens industri

Höga virushalter i Göteborgs avloppsvatten

Nivån av coronaviruset i avloppsvattnet i Göteborg är fortsatt förhöjd, rapporterar 

Sveriges Radio Vetenskapsradion.

Enligt resultaten är andelen virus ungefär lika hög som vid de första virusvågorna.

Mätningarna, som genomförts av Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, sträcker sig fram till den 28 augusti och visar även att halten av sars-cov-2 inte längre går ner i botten mellan uppgångarna.

Enligt resultaten gör också kurvan för de uppmätta virusnivåerna i avloppsvattnet en sväng uppåt den senaste veckan.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera