Annons

Ilska mot resebolag efter sena utbetalningar

Tiotusentals semesterresor blev aldrig av när UD beslutade om total avrådan från icke nödvändiga utlandsresor. Resebolagen lovade full återbetalning till alla kunder som inte ville boka om.

Foto:Emma-Sofia Olsson, Emma-Sofia Olsson, Emma-Sofia Olsson

Nu har fem veckor gått och många har fortfarande inte sett röken av några pengar. Och frustrationen växer bland kunderna.

Efter utrikesdepartementets unika avrådan från samtliga utrikesresor i spåren av coronaviruset den 14 mars har resejättarna Ving, Tui och Apollo lovat att återbetala eller erbjuda ombokning för alla kunder som berörs av avrådan, som nu sträcker sig till den 15 juni.

Men att lyckas hålla kravet om att återbetala resan inom två veckor som paketreselagen förordar har visat sig vara svårt, och på resebolagens Facebooksidor är det nu många som vädrar sin frustration över den utdragna tiden.

Men till och med Hallå konsument, som erbjuder oberoende vägledning genom Konsumentverket, skriver att man bör vara beredd på att det kan dröja lite längre tid ”med tanke på de speciella omständigheter som råder nu”.

”Det har tagit betydligt längre tid än de två veckor som vi brukar hålla oss till, men det är ett sådant tryck”, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef på Ving.

”Vi har ungefär 100.000 resor vi ska återbetala nu.”

För hela branschen uppskattar han att det handlar om cirka en halv miljon resor. När många bokar av samtidigt behandlar man ärendena i tur och ordning från avbokningsdagen, säger han.

”Sedan betar man av dem successivt så snabbt det går. Men vi är ett begränsat antal människor och det är ett extremt tryck. Men nu hoppas vi kunna komma i gång snabbare, vi ökar upp bemanningen så vi kan öka hastigheten.”

Hur många man än så länge har hunnit betala tillbaka vet han inte, men det är ”väldigt många kvar”.

Vi beklagar att det tar längre tid än normalt, men kunderna behöver inte vara oroliga. Pengarna kommer att betalas ut.”

Samma budskap ges av Apollo och Tui.

”Vi har påbörjat utbetalningar, men det tar tid. Det är manuella processer som krävs för att betala tillbaka varje kund. Därför har inte alla kunder fått betalt ännu, men det kommer de att få”, säger Annica Smith, marknadschef på Apollo.

Fortsatt har Apollo cirka 30.000 resor kvar att hantera, och arbetet sker så fort det bara går, säger hon.

”Men vi hoppas på kundernas förståelse för att det tar tid och tackar för deras tålamod.”

Även Isabella Gharehdaghi vid Tui:s pressavdelning försäkrar att alla kunder som berörs av UD:s avrådan kommer få pengarna tillbaka.

”Vi förstår att våra kunder känner sig frustrerade men vill understryka att de ska känna sig trygga med att de kommer att få sin återbetalning även om det dröjer”, säger hon i en skriftlig kommentar till TT.

Likt Apollo behandlar Tui varje ärende utifrån planerat utresedatum, säger Isabella Gharehdaghi:

”Men på grund av det extrema läget så ligger vi efter i det arbetet”.

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?