Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ikeas jättesatsning: Lägger en miljard på integration

Ikea satsar över en miljard kronor på bättre integration av flyktingar på arbetsmarknaden.

Abeer Almnajed är syrisk flykting som lever i Jordanien och deltar i Inter Ikeas samarbete med Jordan River Foundation, där flyktingar och kvinnor i lokalbefolkningen tillverkar textilprodukter till Ikeas sortiment.
Abeer Almnajed är syrisk flykting som lever i Jordanien och deltar i Inter Ikeas samarbete med Jordan River Foundation, där flyktingar och kvinnor i lokalbefolkningen tillverkar textilprodukter till Ikeas sortiment.
Tolga Öncu, chef för varuhusverksamheten inom Ingka Group.
Tolga Öncu, chef för varuhusverksamheten inom Ingka Group.Foto:Pressbild.
Heggenes, vd för Ikea Foundation.Foto:Pressbild
Vaishali Misra, ansvarig för projekt inom socialt entreprenörskap på Inter Ikea.
Vaishali Misra, ansvarig för projekt inom socialt entreprenörskap på Inter Ikea.Foto:Mats Ekdahl/Ikea

Ikea gör en global miljardsatsning för att hjälpa flyktingar i arbete och till bättre integration. Initiativet presenteras i samband med att FN:s flyktingorgan UNHCR under måndagen inleder sitt första Global Refugee Forum i Genève.

”Detta är inte bara en fråga för regeringar. Även den privata sektorn och civilsamhället behöver hjälpa till för att flyktingar ska integreras, komma i arbete och kunna bidra positivt till de samhällen där de lever”, säger Per Heggenes, vd för Ikea Foundation och tidigare talesperson för Ikea-grundaren Ingvar Kamprad under många år.

Ikea Foundation sätter av hundra miljoner euro, över en miljard kronor, under de kommande fem åren för att finansiera olika program som ska få flyktingar att bli självförsörjande.

”Vi vill bidra till att ändra berättelsen om flyktingar. Den tenderar ofta att fokusera på problem, medan vi vet att det är hårt arbetande människor och vi vill bidra till att de blir del av samhället. Vi vill också samarbeta med andra för att få fram bevis på vad som fungerar och inte för att integrera flyktingar mer effektivt”, säger Per Heggenes.

Ikea Foundation driver inga egna projekt, men har arbetat med flyktingfrågorna genom att finansiera olika projekt under de tio år som stiftelsen funnits. Utöver den nu utlovade miljardinsatsen samarbetar Ikea Foundation också kring flyktingfrågan med Inter Ikea, som äger Ikeas varumärke och utvecklar sortimentet till Ikeas tolv franchisetagare, samt Ingka Group som driver majoriteten av världens Ikea-varuhus –ett samarbete som Per Heggenes beskriver som unikt inom Ikea-sfären.

Rent konkret handlar det om att Ikea-varuhus i 30-talet länder kommer att ta in 2.500 flyktingar för att ge dem jobb- och språkträning, som ska öka deras chanser till anställning hos Ikea eller andra företag.

”Det började som lokala initiativ från engagerade medarbetare under flyktingkrisen för att hjälpa flyktingar i olika länder och hittills har omkring 500 personer fått jobb- och språkträning under i genomsnitt sex månader. Nu utökar vi det till alla våra 30 länder och omkring 300 varuhus för att göra fler flyktingar anställningsbara”, säger Tolga Öncu, chef för varuhusverksamheten inom Ingka Group.

Han uppger att omkring 25 procent av dem som deltagit i programmet fått fortsatt anställning inom Ikea, men att även övriga deltagare ökat sina chanser till jobb genom att ha lärt sig den lokala affärskulturen och fått ett yrkesnätverk. Samtidigt ska Inter Ikea utöka ett projekt i Jordanien där flyktingar och kvinnor i lokalbefolkningen tillverkar textilprodukter till Ikeas sortiment.

”Vi började i liten skala eftersom det tar tid och resurser att få igång samarbetet och leveranserna, men nu dubblar vi satsningen till att omfatta 400 kvinnor. Det innebär också att vi kan gå från små kollektioner på utvalda marknader till att kunna finnas i alla butiker från år 2021”, säger Vaishali Misra, ansvarig för projekt inom socialt entreprenörskap på Inter Ikea.

Hon förklarar att den totala effekten av programmet dessutom är betydligt mer omfattande än de 400 kvinnor som direkt jobbar i projektet, eftersom det innebär att hela familjer kan lyftas ur fattigdom. Baserat på den genomsnittliga familjestorleken uppskattar Vaishali Misra att det handlar om cirka 3.000 personer totalt – varav många barn.

”Dessutom hoppas vi att det ska bidra till att många likasinnade aktörer också ser dessa människor som resurser”, säger hon.

Just att inspirera andra företag under FN-toppmötet om flyktingfrågan är en viktig fråga för Tolga Öncu.

”Det här är bra för flyktingarna, men faktum är att det också ger stora fördelar för våra företag att döma av den positiva respons vi fått från både våra anställda och kunder”, säger han.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?