Från Ikea förklaras det historiska beslutet med att bolaget genomför en omfattande omorganisation som föregåtts av en djupanalys.
"Det handlar om ett förändringsarbete där vi går från att i 75 år ha fokuserat på en säljkanal till en multikanalsaffärsmodell", säger Tolga Öncü, Retail Manager på Ikea Group.
I framtidens Ikea ska kundkontakten inte bara ske i de traditionella varuhusen, utan även högre grad även i e-handeln och i mindre butiker, närmare stadskärnorna. Tolga Öncü talar också om behovet av att effektivisera organisationen, jobba smartare och mer anpassat för morgondagens kundbehov. Bilden framträder av en möbeljätte i mogen pensionsålder, som efter grundarens död tvingas till en verklighetsanpassning – och personalnedskärning.
Tolga Öncüs svar på den hypotetiska frågan om en liknande massuppsägning ens hade varit tänkbar så länge Ingvar Kamprad var i livet är avvägt:
"Ingvar har alltid varit en inspirationskälla för oss och vi har alla ett ansvar att bära vidare hans fokus på att skapa en bättre vardag för människorna."
Så att beslutet kommer nu har inte att göra med att Ingvar Kamprad aldrig hade gått med på det så länge han levde?
"Det här hade vi genomfört när som helst om vi ställts inför samma utmaningar och möjligheter som vi står för i dag."
110 av de berörda tjänsterna finns i Sverige. Resten finns i Nederländerna och Belgien. De berörda tjänsterna är inom områdena HR, hållbarhet, marknadsföring och kommunikation.
Finns det en möjlighet att ni löser detta med pensionsavgångar eller omflyttningar?
"Vi jobbar just nu med facken och gör vårt yttersta för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla inblandade."