ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

AI

Ikea testar ny teknik: Möblera om hemma med 3D-möbler

  • Med tekniken från Geomagical Labs kan kunden ta en bild på ett rum hemma där man sedan kan möblera om och addera 3D-modellerade Ikeamöbler.
  • Med hjälp av AI-teknik från Optoro bedöms vad som bäst görs med återlämnade varor. Ska de tillbaka upp på hyllorna, doneras eller säljas till en tredjepartsgrossist. Foto: Anna Högberg
  • Chang Choo är chef för ecosystems and partnerships på Ingka Group.

Artificiell intelligens, AI, och annan digital teknik blir allt viktigare verktyg för Ikea när våra hem nu också blir mer av arbetsplatser och träningsmiljöer.

Artificiell intelligens, AI, och annan digital teknik blir allt viktigare verktyg för Ikea när våra hem nu också blir mer av arbetsplatser och träningsmiljöer.

Chang Choo är chef för ecosystems and partnerships på Ingka Group och från Holland ansvarar han för den offensiv som Ikeasfärens investeringsverksamhet, Ingka Investments, just nu gör i jakten på teknikföretag och startups att sluta partnerskap med eller förvärva. 

”Vi kommer att jobba mycket mer med såväl teknologiska partnerskap som förvärv i framtiden. Kanske lite mer partnerskap men absolut en hel del fler förvärv också”, förklarar Chang Choo, själv rejält teknikfrälst.

”Allt utom toalettstolen är uppkopplat hemma hos mig”

Ett av de första förvärven han ansvar för är Geomagical Labs som inlemmades i Ikeasfären för en dryg månad sedan. Det amerikanska bolaget har en teknik som analyserar en serie panoramafoton från din mobiltelefon för att med hjälp av AI skapa en virtuell 3D-kopia av ditt rum inklusive befintliga möbler som sedan kan flyttas runt eller bytas ut mot 3D-modellerade nya möbler från Ikea-katalogen.

Ikeagrundaren Ingvar Kamprad hade själv liknande idéer.

”Redan i Ikea-katalogen 1955 fanns ett karbonpapper inlagt på en sida som kunderna kunde använda för att rita av rum och möbler de ville prova där och för 20 kronor skickade vi dem en 3D-ritning tillbaka. De 20 kronorna fick man såklart tillbaka om man sedan köpte möblerna”, berättar Chang Choo.

I dag blir det så mycket enklare.

”Alla kan ta ett foto med mobilen i dag, och Geomagical Labs har en unik och enkel teknik som inga andra heminredningsappar har.”

Med den nya appen ska man inte bara kunna planera och se sitt nya hem i 3D utan också direkt kunna genomföra köp. Lansering planeras till inom ett halvår.

Samtidigt pågår en hel del arbete hos Ikea för att även utnyttja mer av AI i varuhusen.

”Planen är att kunna automatisera så mycket som möjligt av transaktionsdelarna som betalning, utlämning och så vidare med hjälp av AI, ungefär som Amazon Go. Då kan folk komma till Ikeavaruhuset och bara fokusera på det de verkligen kommer för, att inspireras.”

AI är också på väg att bli ett verktyg i Ikeas hållbarhetsarbete berättar Chang Choo.

”I våra restauranger har vi investerat i ett bolag, Winnow Vision, som med hjälp av en smart scanner mäter matavfallet som slängs varje dag och med AI sedan bedömer hur tillagningen ska anpassas dagen efter,”

En av tio Ikea-artiklar returneras och 15 procent av dessa kasseras. För att komma till rätta med detta resursslöseri har Ikea i USA investerat i Optoro, ett bolag vars teknik med hjälp av AI förutsäger den bästa möjliga destinationen för återlämnade varor, om det är tillbaka i varuhuset, upp på webbplatsen, donera till välgörenhet eller sälja till en tredjepartsgrossist. 

”Det är bara några första små steg men vi har höga ambitioner med och förväntningar på liknande projekt där vi med hjälp av AI kan göra hållbarhetsförbättringar mycket snabbare än den traditionella vägen.”

Och just nu snabbas alltsammans på ytterligare av coronakrisen.

”Krisen har accelererat en rad av våra digitala initiativ, som hos så många andra. Dessutom får vi så mycket mer data när trafiken till våra digitala plattformar har ökat så dramatiskt vilket är oerhört värdefullt för vår fortsatta AI-utveckling.”

Våra hem har ju också blivit allt viktigare i spåren av covid-19.

”Ja, nu är de inte bara hemmiljö utan ofta också kontors- och arbetsmiljö, träningsmiljö och så vidare. Hela det ekosystemet blir en mycket viktig utgångspunkt för Ikea att framgångsrikt utveckla med hjälp av AI.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer