Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ikea-stiftelse ska betala kolkraftverk för att stänga – får med sig Amazons grundare

Under klimattoppmötet Cop 26 i Glasgow lanserar välgörenhetsstiftelserna Ikea Foundation, Rockefeller Foundation och Bezos Earth Fund ett gemensamt initiativ för att lösa ut ägare av kraftverk som drivs med fossila bränslen. Målet är att stänga kraftverken och ersätta dem med förnyelsebar energi för att skynda på klimatomställningen.

Per Heggenes
Per HeggenesFoto:Pressbild

Strax före sommaren presenterade Ikea Foundation och Rockefeller Foundation ett gemensamt initiativ på klimatområdet – enligt en modell som inspirerats av Gates Foundations arbete på vaccinområdet.

Med en grundplåt på en miljard dollar som donation från de båda stiftelserna gemensamt hoppades de kunna samla in totalt 20 miljarder dollar, motsvarande drygt 170 miljarder kronor, från andra välgörenhetsorganisationer – men även finansiella aktörer som internationella utvecklingsbanker.

Tanken var att tillföra förnyelsebar energi till människor i fattiga område i Sydostasien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara, förklarade Per Heggenes när initiativet presenterades. Parallellt med att rädda klimatet skulle det bidra till att nya jobb skapades och levnadsnivåerna höjdes i områdena.

Målet var att få ihop hälften av summan på 20 miljarder dollar till Cop. Det lyckades också – tack vare att bland andra Världsbanken och dess gren för privata investeringar, IFC, har anslutit sig till initiativet tillsammans med utvecklings- och investeringsbankerna i Afrika, Asien, Europa, Latinamerika och Karibien.

Dessutom har Rockefeller och Ikea Foundation fått med sig Amazon-grundaren Jeff Bezos Earth Fund som draglok från den filantropiska världen.

”Planen är att se hur vi kan använda filantropiska pengar för att utveckla projekt i olika länder och minska risken för investeringar, så att vi kan frigöra mer pengar”, säger Per Heggenes, vd för Ikea Foundation, till Di.

Det stora intresset från många håll gör att målet nu höjs till 100 miljarder dollar – samtidigt som Ikea Foundation och Rockefeller breddar satsningen genom att dra igång två helt nya områden för att skynda på klimatomställningen ännu mer.

Förutom satsningar i fattiga områden ska GEAPP försöka få ägare till kraftverk som drivs med fossila bränslen att stänga dem. Modellen kommer att variera från fall till fall och land till land, men i grunden handlar det om att lösa ut ägarna bekräftar Per Heggenes.

Eller med andra ord: Betala dem för att stänga kraftverken.

”Vi har den möjligheten och har därför lagt till avveckling av fossildrivna kraftverk i vår strategi. Men för att de som förlorar på det inte ska bli förlorare måste vi bygga förnyelsebara lösningar först, så vi tittar också på det”, säger han.

Per Heggenes förklarar att satsningen på klimatomställningen nu är Ikea Foundations enskilt viktigaste område, men att det också bidrar till att nå flera av FN-målen i Agenda 2030. Till exempel bättre utbildning och hälsa för barn genom att deras familjer får bättre ekonomiska förutsättningar när fattigare områden får tillgång till elektricitet.

”Filantropiska medel används till allt möjligt, men mindre än två procent går till saker som har med klimatet att göra. Det vi gör här i ett brett samarbete med regeringar, stora banker och den privata sektorn i form av bland annat energibolag”, säger han.

Förhoppningen är att initiativet ska leda till att en miljard människor nås av hållbar energi samtidigt som fyra miljarder ton koldioxidutsläpp undviks och 150 miljoner jobb skapas eller förbättras.

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera