1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Ikea-stiftelse ska betala kolkraftverk för att stänga – får med sig Amazons grundare

Under klimattoppmötet Cop 26 i Glasgow lanserar välgörenhetsstiftelserna Ikea Foundation, Rockefeller Foundation och Bezos Earth Fund ett gemensamt initiativ för att lösa ut ägare av kraftverk som drivs med fossila bränslen. Målet är att stänga kraftverken och ersätta dem med förnyelsebar energi för att skynda på klimatomställningen.

Per Heggenes
Per HeggenesFoto:Pressbild

Strax före sommaren presenterade Ikea Foundation och Rockefeller Foundation ett gemensamt initiativ på klimatområdet – enligt en modell som inspirerats av Gates Foundations arbete på vaccinområdet.

Med en grundplåt på en miljard dollar som donation från de båda stiftelserna gemensamt hoppades de kunna samla in totalt 20 miljarder dollar, motsvarande drygt 170 miljarder kronor, från andra välgörenhetsorganisationer – men även finansiella aktörer som internationella utvecklingsbanker.

Tanken var att tillföra förnyelsebar energi till människor i fattiga område i Sydostasien, Sydamerika och Afrika söder om Sahara, förklarade Per Heggenes när initiativet presenterades. Parallellt med att rädda klimatet skulle det bidra till att nya jobb skapades och levnadsnivåerna höjdes i områdena.

Målet var att få ihop hälften av summan på 20 miljarder dollar till Cop. Det lyckades också – tack vare att bland andra Världsbanken och dess gren för privata investeringar, IFC, har anslutit sig till initiativet tillsammans med utvecklings- och investeringsbankerna i Afrika, Asien, Europa, Latinamerika och Karibien.

Dessutom har Rockefeller och Ikea Foundation fått med sig Amazon-grundaren Jeff Bezos Earth Fund som draglok från den filantropiska världen.

”Planen är att se hur vi kan använda filantropiska pengar för att utveckla projekt i olika länder och minska risken för investeringar, så att vi kan frigöra mer pengar”, säger Per Heggenes, vd för Ikea Foundation, till Di.

Det stora intresset från många håll gör att målet nu höjs till 100 miljarder dollar – samtidigt som Ikea Foundation och Rockefeller breddar satsningen genom att dra igång två helt nya områden för att skynda på klimatomställningen ännu mer.

Förutom satsningar i fattiga områden ska GEAPP försöka få ägare till kraftverk som drivs med fossila bränslen att stänga dem. Modellen kommer att variera från fall till fall och land till land, men i grunden handlar det om att lösa ut ägarna bekräftar Per Heggenes.

Eller med andra ord: Betala dem för att stänga kraftverken.

”Vi har den möjligheten och har därför lagt till avveckling av fossildrivna kraftverk i vår strategi. Men för att de som förlorar på det inte ska bli förlorare måste vi bygga förnyelsebara lösningar först, så vi tittar också på det”, säger han.

Per Heggenes förklarar att satsningen på klimatomställningen nu är Ikea Foundations enskilt viktigaste område, men att det också bidrar till att nå flera av FN-målen i Agenda 2030. Till exempel bättre utbildning och hälsa för barn genom att deras familjer får bättre ekonomiska förutsättningar när fattigare områden får tillgång till elektricitet.

”Filantropiska medel används till allt möjligt, men mindre än två procent går till saker som har med klimatet att göra. Det vi gör här i ett brett samarbete med regeringar, stora banker och den privata sektorn i form av bland annat energibolag”, säger han.

Förhoppningen är att initiativet ska leda till att en miljard människor nås av hållbar energi samtidigt som fyra miljarder ton koldioxidutsläpp undviks och 150 miljoner jobb skapas eller förbättras.


Innehåll från EKNAnnons

Fyra affärsmöjligheter i den gröna omställningen

Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN.
Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN.

Konsumenternas krav på hållbarhet ökar snabbt. Samtidigt höjer EU tempot rejält i sitt miljöarbete, och i sina regler för unionens företag. De närmaste åren kommer hållbarhet på riktigt att bli affärskritiskt – här är fyra sätt att göra hållbarhet till en lönsam och bra affär.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa exportföretag att växa

Karin Wessman är hållbarhetschef på EKN, en statlig myndighet som finns till för att hjälpa svenska exportföretag att få bättre möjlighet till finansiering. Hon berättar att hållbarhet i sig blir en allt viktigare framgångsfaktor för världens företag.

– På EKN screenar vi tusentals exportaffärer för hållbarhetsrisker och – möjligheter varje år. Jag har arbetat med hållbarhetsfrågor i 20 år och har aldrig sett en sådan här hastighet i utvecklingen tidigare – att vara ett hållbart företag med hållbara produkter innebär stora finansiella möjligheter och konkurrensfördelar.

Här finns också affärsmöjlighet ett – att ligga i premiumsegmentet när varan eller tjänsten bidrar till hållbara lösningar. Och det kan passa många svenska företag väl.

Möjlighet 1 – se över din prisbild

– Svenska företag har ofta premiumlösningar som är mer hållbara men också kostar lite mer. Tidigare har det varit svårt att sälja in till kunden. Nu ser vi en tydlig förändring, där både kunderna och finansiärerna faktiskt efterfrågar hållbara lösningar – och är beredda att betala för dem. Det här kan öka företagets lönsamhet och marginaler, säger Karin Wessman.

Förändringen går att koppla både till att slutkonsumenter världen över prioriterar hållbarhet i allt högre utsträckning, men också till att till exempel EU höjer ribban rejält i sitt klimatarbete.

– Senast år 2050 ska EU vara klimatneutralt. Det kräver stora förändringar av samhället och ekonomin under de närmaste åren, och det kommer att påverka alla europeiska företag på ett eller annat sätt.

Först ut bland ett stort antal satsningar från EU:s håll är den så kallade taxonomin. Den kan enkelt sett förklaras som en lista över miljömässigt hållbara aktiviteter. Om aktiviteten till exempel är att producera bilar ska taxonomin definiera hur stora koldioxidutsläpp bilarna får ha för att aktiviteten ska klassas som hållbar.

– Större företag kommer alltså att behöva genomlysa sin verksamhet och rapportera hur stor andel av verksamheten som är förenlig med EU:s taxonomi.

Möjlighet 2 – se storföretagens utmaningar

Här ligger också möjlighet två. För inom kort kommer alltså många företag att leta efter grönare underleverantörer.

– Som ett litet företag är du ofta leverantör till större företag. Och dessa större företag kommer att behöva tänka igenom sina inköp eller hur de ska ställa om vissa aktiviteter och affärsmodeller så att de har mindre klimat- och miljöpåverkan. Här finns det stora möjligheter för småföretag som ligger långt fram.

Möjlighet 3 – få bättre och billigare finansiering

Även ur ett finansieringsperspektiv blir hållbarheten viktigt. Banker måste nämligen börja redovisa hur hållbara företagen är som de finansierar.

– Bankerna kommer att vilja öka sin andel ”gröna” lån och hållbarheten hos sin samlade kundstock. Det gör med all sannolikhet att du som kan visa att din verksamhet är hållbar kommer att ha lättare att både få finansiering och att få den till en bra ränta, säger Karin Wessman.

Möjlighet 4 – ligg steget före

Denna första taxonomi har fokus på klimatet. Men i nästa steg kommer även en taxonomi kring EU:s övriga miljömål – som handlar om till exempel biologisk mångfald, skydd av vatten och marina resurser och en omställning till cirkulär ekonomi. Dessutom planeras det för en social taxonomi och för en ”brun” taxonomi – som ska definiera vad som är ohållbart.

– Du har mycket att vinna på att ligga steget före och hålla koll på vilka krav som kommer att ställas om två eller fem år. Om du i god tid kan erbjuda produkter och tjänster som svarar mot framtidens hållbarhetskrav så kommer du att kunna ta marknadsandelar. Ju snabbare man inser att hållbarhet håller på att bli affärskritiskt, desto bättre för den långsiktiga lönsamheten i ditt företag.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa exportföretag att växa

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?