Annons

Ikea ställer om produktion för att hjälpa vården

Coronakrisen har tvingat Ikea till rekordstora avbeställningar från sina leverantörer. I vissa fall har ordrar mer än halverats. Samtidigt ställs delar av produktionen om för att hjälpa sjukvården – och en miljon ansiktsmasker är nu på väg mot Europa.

Handeln är en av flera branscher som drabbats hårt av coronakrisen. Ikea har sett kraftigt minskad försäljning och på vissa håll även tvingats stänga varuhus efter myndighetsbeslut.

De negativa effekterna har slagit direkt mot Ikeas många leverantörer, när möbeljätten fått avboka redan lagda ordrar.

För att möta nedgången ställs nu produktionen om bland de leverantörer som har möjlighet att istället producera skyddsutrustning.

”Vi har inga ambitioner att sälja utrustningen, utan kommer att se till att den når ut så snabbt som möjligt till länder som har behov. Vi har redan en miljon ansiktsmasker på väg till Europa och ytterligare 600.000 från en annan leverantör som skickas nu i veckan 14”, säger Henrik Elm, global inköpsdirektör på Inter Ikea som äger Ikeas varumärke och ansvarar för all produktutveckling och alla kontakter med möbeljättens leverantörer.

Totalt handlar det om ett 20-tal leverantörer som redan producerar eller jobbar med att få tillstånd att producera ansiktsmasker, men även engångsförkläden och annan typ av skyddsutrustning till sjukvården.

För underleverantörer som inte har möjlighet att ställa om sin produktion för att hjälpa sjukvården har Inter Ikea istället öppnat för andra åtgärder som kan kompensera för avbeställda ordrar, bland annat snabbare betalning av fakturor, möjlighet till krediter och utbildningsinsatser när produktionen står stilla.

För även om Ikeas e-handel hittills har ökat med tre till fyra gånger under coronakrisen räcker det inte på långa vägar för att kompensera för försäljningstappet i varuhusen.

– Jag har jobbat i stort sett hela mitt professionella liv inom Ikea och har aldrig varit med om något liknande, säger Henrik Elm.

Med titeln global supply manager är han ansvarig för inköp av samtliga varor som säljs i Ikeas varuhus och nätbutiker i hela världen. Det gäller även de drygt tio procent av sortimentet som Inter Ikea tillverkar själva samt alla varutransporter ut till varuhus och e-handelslager.

”Vi gick in i krisen i väldigt god form, vilket har hjälpt oss mycket. Före coronautbrottet i Kina hade vi vår bästa prestation någonsin när det gäller tillgänglighet på varor, balans i lager och kostnadsutveckling, Men oavsett storlek på tidigare kriser, så är detta något vi inte har upplevt tidigare och det finns ingen manual”, berättar Henrik Elm på telefon från Schweiz där Ikea Supply AG har sitt kontor.

På grund av bland annat stark närvaro med både produktion och varuhus i Kina nådde krisen Ikeas ledning redan på ett tidigt stadium och beslutsstrukturen gjordes om i grunden.

”Vi tog tidigt beslut om att organisera oss för att det här kommer att bli tufft och att många beslut måste fattas snabbt, men också att genomförandet måste vara konsekvent och skarpt. Utvecklingen har krävt att vi tar nya beslut varje dag, omvärderar beslut vi tog igår och anpassar oss till en ny utveckling. Det gäller att våga göra det och inte heller kompromissa med att genomföra besluten, för effekten måste komma snabbt”, säger Henrik Elm.

Eftersom krisen fortfarande pågår är det för tidigt att summera de exakta konsekvenserna. I vissa fall handlar det om mer än en halvering av beställningarna från Ikea-leverantörer, uppger han.

För att ge ett perspektiv på magnituden av de åtgärder som fått sättas in kan nämnas att orderboken en vanlig dag hos Ikea består av fem miljoner rader. Fram tills coronautbrottet satte in.

”Över två dagar var vi tvungna att annullera två miljoner orderrader. Det är jättestora kvantiteter, som egentligen inte ska gå att stoppa och styra om. Vi har haft mycket gods på väg till ett land, som från en dag till en annan stängts ner och har fått styra om några tusen lastbilar i Europa.”

För att minska risken att leverantörerna går under, och att en återhämtning därmed försvåras när krisen är över, har Inter Ikea samtidigt satt in ett antal åtgärder.

”Vi jobbar med mycket kortare betalningstider till våra leverantörer, men också andra lösningar när vi inte kan köpa kvantiteter som vi inte har behov av.”

Konkret innebär det bland annat att Inter Ikea nu gör det möjligt för leverantörer att få betalt inom 13 dagar, istället för normalt 27 dagar.

Leverantörer kan också få hjälp med krediter.

I andra fall handlar det om att hjälpa leverantörerna att hålla ut under krisen, genom att till exempel genomföra underhåll i produktionen eller passa på att utbilda personalen när allt ändå står stilla.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?