ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Ikea miljardsatsar i Stockholm: ”Delvis ny affärsmodell”

Ikea storinvesterar i Stockholm med renovering av de befintliga varuhusen i Kungens kurva och Barkarby och planerar att öppna fyra nya enheter i regionen inom fem år.

”Kunder vill nå oss på andra sätt i dag än för tio år sedan”, säger Ikeas Sverigechef Lena Herder under en presskonferens.

På fredagsförmiddagen meddelade Ikea sin nya satsning på ökad tillgänglighet i Stockholm. För att nå ut till fler stockholmare ska möbelföretaget expandera med fyra nya varuhus i Stockholmsområdet. 

Ikea kan dock inte berätta exakt när, eller var, de nya enheterna kommer att ligga, men ambitionen är att slå upp portarna före 2025.

”Vi ska inom fem år nå 350.000 fler stockholmare”, säger Ikeas regionchef Cia Fritzson Gårdnäs.

  • Jenny Vasquez Ling, varuhuschef i Barkarby och Ikeas regionchef Cia Fritzon Gårdnäs. Foto: Petronelle Halvorsen

Investeringen väntas kosta 1,7 miljarder kronor och Ikea planerar att anställa 500 nya medarbetare till sina nyetableringar.

”Ikea har haft en enorm tillväxt sedan det registrerades 1943. Hur kan vi då fortsätta vara ett ledande heminredningsföretag kommande 75 år? Vi har påbörjat en förändringsresa med en delvis ny affärsmodell”, säger Lena Herder.

De nya varuhusen kommer att vara av olika format, tre stycken ”minivaruhus” på mellan 5.000 och 15.000 kvadratmeter, att jämföra med dagens befintliga varuhus i Stockholm där Kungens kurva breder ut sig över 63.000 kvadratmeter och Barkarby på 38.000 kvadratmeter. I en mindre planeringsstudio på 800 kvadratmeter kommer man att lyfta ut en del av varuhuskonceptet, liknande Ikeas citybutik i centrala Stockholm med fokus på köksinredning. 

Det är i den köksbutiken som Ikea märkt att deras tillgänglighet måste öka.

”Vi ser att vi möter nya kunder i citybutiken som aldrig varit hos tidigare - det är ett bevis på att vi måste bli mer tillgängliga”, säger Jenny Vasquez Ling, varuhuschef i Barkarby. 

Under förra verksamhetsåret, som stängde 31 augusti 2019, ökade Ikea sin försäljning med 6 procent till 17,8 miljarder kronor. 

”Halvvägs in i det här verksamhetsåret har vi börjat med en stark tillväxt både för varuhusen och online”, säger Lena Herder.

Kommer de här 1,7 miljarderna att räcka både till renovering av befintliga varuhus och etablering av nya?
”Bra fråga, men det är den uppskattningen vi har gjort initialt”, säger Lena Herder.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer